Ersättningsbussar i Trollhättan, del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 juni 2010, 22:45:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Från i går och fem veckor framåt pågår det stora arbeten på järnvägen inom projektet Banaväg mellan Trollhättan och Göteborg. Detta gör att tågtrafiken på sträckan är inställd under denna tid och det går bussar i stället. Tyvärr pågår samtidigt stora arbeten på E45 och det gör att bussarna i synnerhet i rusningstid har svårt att komma fram. SJ väljer då att skicka tågen i rätt tid och köra buss vidare mot Karlstad medan NSB låter tågen vänta. I går blev kvällståget till Oslo cirka 10 minuter sent och i dag 25 minuter, men då var det också en broöppning som stökade till det.

Såväl SJ som Tågkompaniet (som driftar NSB-tågen) anlitar Scandinavian Transfer för dessa körningar. Många bussar blir det således och även andra företag hjälper till. Utöver dem som visas på kvällens bilder kan nämnas Stigen Buss, Ljungskilebuss, Leja Touring och Vänersborgs Linjetrafik. Det senare företaget bemannar också Trollhättan med stationsvärd/busskoordinator för NSB-tågen.

Inte alla som har förmånen att kombinera jobb med bussfotografering. Och dessutom möter idel vänlighet bland bussförarna vars bussar blir fotograferade. Kolla bara på tjejen som kör Halmbergs-bussen.

Fortsättning följer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 30 juni 2010, 19:11:11 PM

Snygg lack....  :D

Jo, det kan man ju bara hålla med om. Lacken är ett arv från tiden den här bussen ägdes av Taxi Nyberg i Eksjö. Till och med deras slogan "Probably the best bus in town" sitter kvar. Men Halmbergs har satt dit sin egen logga på ett snyggt sätt.

1896

Tyckte väl att jag kände igen loggan.  :)

Bussmicke

Trevligt Staffan alias mister 100% dörrsida. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 30 juni 2010, 19:53:14 PM
Trevligt Staffan alias mister 100% dörrsida. ;)

Ja, jag brukar ju skämta om att det är fusk att inte fotografera dörrsidan. Men allvarligt talat så är det ju oftast så att dörrsidan ligger sitter bättre till för fotografering. Hade jag fotograferat Lilla Edet-bussen från andra sidan så hade ju Express-bussen skymt den.