Veolias 4106, 4109 & 4101

Startat av Cyklisten, 29 juni 2010, 14:37:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Det känns lite konstigt att se dessa i Veolias Ägo  ;)






Bussmicke

Trevligt, synd du inte väntade en vecka. Jag kommer ner söndag-onsdag
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Det är bara för att jag inte vet vad som händer om en vecka, nu var jag iaf. ledig på dagen så det blev en (i stort sett) spontanresa.

olasand

Har funderat lite över linje 16. Har veolia några andra stombussar än dubbellederna? Jag har inte sett några. Antar att de kan klara trafiken på linje 16 med bara 11 bussar nu under sommaren men från och med i höst lär det väl behövas fler bussar på linjen, då målade i stombussdesign? Vet någon om nya stombussar är påväg???

Jonas Gustafsson

Citat från: olasand skrivet 29 juni 2010, 22:57:25 PM
Har funderat lite över linje 16. Har veolia några andra stombussar än dubbellederna? Jag har inte sett några. Antar att de kan klara trafiken på linje 16 med bara 11 bussar nu under sommaren men från och med i höst lär det väl behövas fler bussar på linjen, då målade i stombussdesign? Vet någon om nya stombussar är påväg???

Häromdagen såg jag 3898-3901 på depå Eketrägatan, men de har ju vanlig lack. GS körde dock flitigt med de vanligt lackade 971-973 på linje 16.

Kom också ihåg att högtrafikomloppen som bara kör Centralstn-Lindholmen (och är kopplade med linje 17) fortfarande körs av GS.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussfanatikern

Det finns ju en del extraturer på 16 som går från Eketrägatan men till Brunnsparken som ändhållplats istället för centralen. Ska dessa också köras av GS i fortsättningen?

olasand

Citat från: Bussfanatikern skrivet 30 juni 2010, 03:32:53 AM
Det finns ju en del extraturer på 16 som går från Eketrägatan men till Brunnsparken som ändhållplats istället för centralen. Ska dessa också köras av GS i fortsättningen?

Av tidtabellen framgår det att linje 16 körs av Veolia och linje 16X körs av GS. Nu under sommaren går inga bussar Eketrägatan-Brunnsparken. Skall bli spännande att se vem som kör dem när de återkommer till hösten, men det borde väl bli Veolia?

Bussmicke

GS turer 16X Lindholmen-Centralstationen rullar på sommaren.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Gick det några 16 från Majorna tidigare på GS tid?

Även om jag inte har något emot Veolia så är jag gammal traditionalist i detta fallet. Så länge GS finns så borde de köra all stadstrafik i Göteborg. Varför jag tycker så vet jag inte och tänker inte gå i diskussion med det heller. Det är bara en känsla jag har. Sen när/om GS upphör att existera så skall ett bussbolag köra all stadstrafik i en stad.

Någon hoppade på mig på Facebook då jag skrev att jag bara hyllar Veolia hela tiden när jag skrev att jag hoppades att Veolia skulle ta resten av stadstrafiken i Malmö också när Arriva kastar in handduken, men det beror inte på bolaget utan att jag vill att ett bolag ska ha all stadstrafik. Sen om det är Veolia eller Nobina bryr jag mig inte om, bara det inte är som nu; uppstyckat på fler bolag.

Om nu GS bussdivision skall avvecklas någon gång så hoppas jag att Veolia tar allt så det blir enhetligt igen.

Ovan tänker jag inte gå i diskussion om, men jag tänkte ställa en fråga: Vem är det som äger dubbelledbussarna? Är det som i Skåne med Pågatågen att Västtrafik äger och entreprenören hyr eller har dessa gått över helt i Veolias ägo?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

AL

Dubbelledbussarna, som redan påtalats, ägs av Göteborgs Stad och uthyres till den entreprenör som innehar köruppdraget på linje 16.

Walter

Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 01:10:42 AM
Gick det några 16 från Majorna tidigare på GS tid?

Även om jag inte har något emot Veolia så är jag gammal traditionalist i detta fallet. Så länge GS finns så borde de köra all stadstrafik i Göteborg. Varför jag tycker så vet jag inte och tänker inte gå i diskussion med det heller. Det är bara en känsla jag har. Sen när/om GS upphör att existera så skall ett bussbolag köra all stadstrafik i en stad.

Någon hoppade på mig på Facebook då jag skrev att jag bara hyllar Veolia hela tiden när jag skrev att jag hoppades att Veolia skulle ta resten av stadstrafiken i Malmö också när Arriva kastar in handduken, men det beror inte på bolaget utan att jag vill att ett bolag ska ha all stadstrafik. Sen om det är Veolia eller Nobina bryr jag mig inte om, bara det inte är som nu; uppstyckat på fler bolag.

Om nu GS bussdivision skall avvecklas någon gång så hoppas jag att Veolia tar allt så det blir enhetligt igen.

Ovan tänker jag inte gå i diskussion om, men jag tänkte ställa en fråga: Vem är det som äger dubbelledbussarna? Är det som i Skåne med Pågatågen att Västtrafik äger och entreprenören hyr eller har dessa gått över helt i Veolias ägo?

Vad blir vinsten med ett enda bolag? Om du har två eller fler så har du ju möjligheten att jämföra resultatet på annat sätt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svemicke

Citat från: Walter skrivet 08 juli 2010, 10:31:15 AM
Vad blir vinsten med ett enda bolag? Om du har två eller fler så har du ju möjligheten att jämföra resultatet på annat sätt.

För trafikhuvudman ja, men för resenärer kan det bli förvirrande bara.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Walter

Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 15:45:17 PM
För trafikhuvudman ja, men för resenärer kan det bli förvirrande bara.

Det ska ju inte resenärerna bry sig om. Bussarna har samma taxa, samma utseende etc, det enda som skiljer är ju dekalen där entreprenörens namn sitter. Kanske olika märken på bussen hos olika ebtreprenörer men bussen ska ju oavsett det klara kraven som huvmannen satt upp och som är lika för opretaörerna. Som resenär åker du med huvudmannen och har ingen direkt affär med operatören. Om du är missnöjd klagar du hos huvudmannen. Jag tror nästan alla resenärer inte har en aning om veilket bolag man åker med, man åker ju med länstrafiken i vilket län man nu befinner sig.

Att ett bolag ska köra trafiken bara för att det funnits i samma stad under lång tid eller för att det är ett kommunalt bolag är tankar man slutade tänka i de flesta delar av Sverige för över 15-20 år sedan. Invånarna betalar skatt som bland annat subventionerar länstrafikens verksamhet. Då ska man inte behöva subventionera ett kommunalt bolag igen för att bedriva trafiken som andra kan göra billigare och ibland bättre eller lika bra.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!