Nyligen omlackade 66xx-vagnar i Norrort [Bilder]

Startat av JW, 27 juni 2010, 20:59:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Ojoj! Intressant. Men när nu B9S:arna lackas om till blått, vilka bussar har vi i den röda flottan då? Är det där som de vrålande motståndarna hos Scania skall täcka upp eller hur är det tänkt nu igen? Att det finns en del normalgolvare kvar är en lättnad förvisso, men jag undrar som sagt bara. :P

Bussmicke

Oj, här var ju nästan hela senaste registret.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjorkaan

Kan någon förklara för mig det här med färgen i Stockholm? Jag har förstått att stomlinjerna i innerstaden är blåa och de andra linjerna är röda, men utanför det så ser jag ingen logik över det... Kanske kollar på fel sätt, vem vet ::)

Ersa

Citat från: Thomas Björkroth skrivet 27 juni 2010, 23:03:42 PM
Kan någon förklara för mig det här med färgen i Stockholm? Jag har förstått att stomlinjerna i innerstaden är blåa och de andra linjerna är röda, men utanför det så ser jag ingen logik över det... Kanske kollar på fel sätt, vem vet ::)

Praktiskt sett finns ingen logik som man ser som vanlig resenär, men i teorin kan man läsa sig till det. Blå bussar går på "stomlinjer", som det heter när man "tänker spårväg men kör buss". Dvs det är linjer som skulle kunna passa bra som spårväg eller järnväg om det funnits räls. Linje 1-4 i Stockholm kan man tänka innerstadsspårväg om. 670 och 676 kan man tänka förortsjärnväg/pendeltåg om.

Det finns dock en logisk lucka. En stomlinje ut mot kranskommunerna i länet måste gå till eller via ett "kommuncentrum". Därför kan 676 och 677 som utgår från Norrtälje vara stomlinjer, medan den mycket längre och krävande landsbygdslinjen 639 (som är en av SL:s allra längsta busslinjer) aldrig få bli en stomlinje då den "bara" passerar Rimbo och Hallstavik. Viktiga orter med ett procentuellt stort antal arbetspendlare, men då de ligger inom Norrtälje kommun är de inte "kommuncentrum".

Det brukar heta att de blå bussarna har mer utrutsning, men då man lackerar om blått till rött och tvärtom verkar det ju inte vara nån större olikhet mellan modellerna.

Nico

Citat från: Ersa skrivet 27 juni 2010, 23:19:03 PMDet finns dock en logisk lucka. En stomlinje ut mot kranskommunerna i länet måste gå till eller via ett "kommuncentrum". Därför kan 676 och 677 som utgår från Norrtälje vara stomlinjer, medan den mycket längre och krävande landsbygdslinjen 639 (som är en av SL:s allra längsta busslinjer) aldrig få bli en stomlinje då den "bara" passerar Rimbo och Hallstavik. Viktiga orter med ett procentuellt stort antal arbetspendlare, men då de ligger inom Norrtälje kommun är de inte "kommuncentrum".

Nja, 639 räknas nog snarare bort just för att det är en linje som har hög belastning under rusningen, men troligen ett markant mindre tryck under lågtrafik. Frågan är sedan om denna s.k. logiska lucka verkligen är något som stämmer in på alla stomlinjer/tvärlinjer? Linjerna i 17X-serien, 47X-serien liksom de i 870X-serien är väl stomlinjer utan att stämma in fullt ut på påståendet ovan? Skulle inte direkt vilja påstå att t.ex. 173 eller 176 vare sig har kommuncentrum som ändhållplatser eller ens går via sådana alla gånger.

Påfallande ofta är ändhållplatserna för de ovan uppräknade linjerna bara en vanlig lokaltågsstation eller motsvarande om den ens har något alls. Se t.ex. på Skarpnäck som ju knappast är någon direkt metropol och där 172/173 stannar långt från T-banan liksom att Hemmesta vägskäl för 474 inte direkt är kommunens mest centrala plats. Lika ofta går inte ens linjerna in i centrumen utan stannar på utsidan som 178 i Bergshamra eller 179 förbi Husby. Sen kan nog en kommun ha flera nav beroende på antal stadsdelar osv. så nog skulle 639 kunna göras till en stomlinje om det verkligen fanns ett sådant allmänt resandetryck att det behövdes speciella bussar över hela trafikdygnet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 28 juni 2010, 00:58:27 AM
Nja, 639 räknas nog snarare bort just för att det är en linje som har hög belastning under rusningen, men troligen ett markant mindre tryck under lågtrafik.

Det låter även nästan som en beskrivning av 676. ;)

bjorkaan

Tack för informationen, då förstår jag lite mer i alla fall.

yngrot

Men är det verkligen vettigt sätt att använda skattepengar att lacka om bussar som det görs i S-L land???  Känns för mig som ett vansinnigt slöseri hade väl varit bättre lägga lackpengar på nya bussar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

the0fiskis

Citat från: yngrot skrivet 29 juni 2010, 12:44:15 PM
Men är det verkligen vettigt sätt att använda skattepengar att lacka om bussar som det görs i S-L land???  Känns för mig som ett vansinnigt slöseri hade väl varit bättre lägga lackpengar på nya bussar..
håller med dig
eller sänka biljetpriset eller båda :O

om man ska stom linjer så tycker dom kan vara samma färg som andra bussar (röd) men ha någon bostav innan linjenumret ? det finns i många andra länder varför funkar inte det i sverige ?  :)

Ersa

Låt allt utom 1-4 vara röda. Vilkas bussar som är röda, blå, stomlinjer eller inte struntar man ju som resenär fullständigt i, bara bussarna är i bra skick och har AC, gardiner och bekväma stolar på långa linjer som t.ex 676, 670, 639, 677 och 861C.
Dåvarande linje 640 Stockholm-Norrtälje (dagens 676) var ju röd förr, och folk hittade den lika bra som de hittar 676 idag. Och skulle man lacka om Vegorna från blått till rött blir de ju inte automatiskt obekväma pga färgen.

the0fiskis

Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2010, 16:50:44 PM
Låt allt utom 1-4 vara röda. Vilkas bussar som är röda, blå, stomlinjer eller inte struntar man ju som resenär fullständigt i, bara bussarna är i bra skick och har AC, gardiner och bekväma stolar på långa linjer som t.ex 676, 670, 639, 677 och 861C.
Dåvarande linje 640 Stockholm-Norrtälje (dagens 676) var ju röd förr, och folk hittade den lika bra som de hittar 676 idag. Och skulle man lacka om Vegorna från blått till rött blir de ju inte automatiskt obekväma pga färgen.
förstår inte hur kan en buss bli obekväm pga färg?

en fördel med att vissa bussar är blå är att man ser att det är en stom buss (läs express buss) (ex 471 som efter nacka forum går motorväg fram till slussen)

och jag tror inte att så många skulle bry sig om bussarna ändrade färg fårn blå till röda för det är ganska vanligt att det kommer en röd buss på en "blå buss linje" och folk verkar inte bry sig bara om den går ditt den ska, att den är i tid och är sval (sommar tid)

Ersa

Citat från: the0fiskis skrivet 29 juni 2010, 17:07:06 PM
förstår inte hur kan en buss bli obekväm pga färg?

Därför att en röd buss av allmänheten anses vara en snikmodell som inte har gardiner eller AC, och ibland även låga nackstöd. Blåbussar ses som mer utrustade vilket de inte alltid är, och därför lurar man folk med färgerna.

Citat från: the0fiskis skrivet 29 juni 2010, 17:07:06 PM
en fördel med att vissa bussar är blå är att man ser att det är en stom buss (läs express buss) (ex 471 som efter nacka forum går motorväg fram till slussen)

och jag tror inte att så många skulle bry sig om bussarna ändrade färg fårn blå till röda för det är ganska vanligt att det kommer en röd buss på en "blå buss linje" och folk verkar inte bry sig bara om den går ditt den ska, att den är i tid och är sval (sommar tid)

Jag tror inte heller att någon skulle bry sig. Vilken linje och färdväg bussen går ser man ju på destinationsskylten.

Greger Larsson

Citat från: yngrot skrivet 29 juni 2010, 12:44:15 PM
Men är det verkligen vettigt sätt att använda skattepengar att lacka om bussar som det görs i S-L land???  Känns för mig som ett vansinnigt slöseri hade väl varit bättre lägga lackpengar på nya bussar..

Som SL-bussar kan se ut ibland så är det väl bara bra om dom blir omlackade lite då o då ;).
De här att bussar numera ommålas jämt och ständigt har väl nästan blivit någon sorts myt. Det målades om bussar förr också, många bussbolag hade ju t o m egna lackeringsverkstäder. Att en buss ska gå hela sin livstid med originallack ska väl inte vara något självändamål. Och att skattepengar används till att måla bussar är väl ändå en förenkling, då används väl i lika stor utsträckning skattepengar till att reparera krockskador på bussarna? I bägge fallen är det ju ändå upp till entreprenören att "ta höjd" i sitt anbud för det kostnader han har för att bedriva trafiken med de fordon och i det skick som han erbjudit.

the0fiskis

Citat från: Greger Larsson skrivet 29 juni 2010, 22:10:17 PM
Som SL-bussar kan se ut ibland så är det vara bra om dom blir omlackade lite då o då.
De här att bussar numera ommålas jämt och ständigt har väl nästan blivit någon sorts myt. Det målades om bussar förr också, många bussbolag hade ju t o m egna lackeringsverkstäder. Att en buss ska gå hela sin livstid med originallack ska väl inte vara något självändamål. Och att skattepengar används till att måla bussar är väl ändå en förenkling, då används väl i lika stor utsträckning skattepengar till att reparera krockskador på bussarna? I bägge fallen är det ju ändå upp till entreprenören att "ta höjd" i sitt anbud för det kostnader han har för att bedriva trafiken med de fordon och i det skick som han erbjudit.
ja säger inget om att bussar lackas om när dom börjar bli slitna...
och krock skador gäller det samma