Midsommar i Roslagen - bilder ifrån Stockholm (KTH) i torsdags (11 bilder)

Startat av Andreas, 27 juni 2010, 19:13:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Midsommar, midsommar, midsommar!

Jag gissar på att vi alla och många, många andra förknippar denna högtid med god mat, midsommarstänger, sprit och tyvärr även en hel del tråkiga olyckor i trafiken, såväl i biltrafik som folk som springer över tågspår, kör över bilen över spåret vid obevakade övergångar och blir träffade av passerande tåg...

En sak som man däremot kan koppla till Roslagen, är att många väljer att åka ut dit för att fira midsommaren och mycket därtill. Passagerartrycket under midsommarhelgens dagar är årligen ganska så stort och så vart det även detta år. Här kommer ett urval av vad Busslink valde att skicka ut på vägarna. Även en och annan Fridströms åkte med i trafiken.

En av Norrtälje-DAB:arna, 1570, hade letat sig ner till huvudstaden. Vid midsommar tar man lite av vad man har, däribland en hel del trevliga överraskningar och hade jag haft möjlighet att åka med denna på 676:an, så hade jag nog gjort det! ;)

De gamla Säffle-lederna fick också åka ut och rulla. Thumbs up för denna som fick åka ut på 676:an några minuter efter att denna bild togs. :D

Fridströms 9830 på en tur tillbaka hem till Rimbo.

Torsdagens juvel: 4422 hade letat sig ner till huvudstaden. Att dessa kommer ner hit hör väl inte till vanligheterna precis! Thumbs up again!  ;D

En tuff Carrus Star inväntar nya uppdrag.

En lika tuff Säffle 2000 NL-led i ny röd SL-lack.

Vore lite kul att åka med en sådan här buss hela vägen upp till Hallstavik, för att se om man har tinnitus efteråt eller om dessa är bättre tätade än 60XX-bussarna.

5446 iväg på 676:an och många passagerare var det som skulle mot Norrtälje och sedan vidare åt andra håll i Roslagen. Berättelsen om denna kommer i slutet av denna del.

Även 670:an mot Vaxholm hade många resenärer som skulle fira midsommar.

Angående 676:an, så hade jag tänkt åka med 5446 jag med, men missade den precis då denna blev maxfylld. Istället kom jag med vegan 5748 ett par minuter senare, men ändå så kom vi långt före 5446:an. Hur gick detta till? :P Jo, för vana resenärer på sträckan mellan Stockholm och Norrtälje, så är vägen uppbyggd enligt följande:

Norrtälje - Söderhalls Trafikplats = motorväg, 2 filer i vardera riktningen.
Söderhalls Trafikplats - Rosenkälla Trafikplats (Åkersbergaavfarten) = Motortrafikled med 2+1 filerssystem.
Rosenkälla Trafikplats - Roslagstull = 2+ filer (motorvägen tar slut vid Stocksund, men den flerfiliga vägen fortsätter hela vägen in till innerstaden.

Vid helger m.m. så brukar det lätt uppstå köer där motorvägen övergår till motortrafikled och vid midsommar brukar det bli extra kaos. Min buss drabbades bland annat, så vid Rosenkälla körde vi av från motorvägen, körde runt i rondellen och sedan in på gamla vägen via Angarn. Väl framme vid Brottby Tfp., så mötte vi 5446 och därefter så åkte vi vidare på gamla vägen, medan den och många andra höll sig kvar på motorvägen och blev därmed ytterligare försenade.

Ersa

Citat från: Andy91 skrivet 27 juni 2010, 19:13:39 PM
Angående 676:an, så hade jag tänkt åka med 5446 jag med, men missade den precis då denna blev maxfylld. Istället kom jag med vegan 5748 ett par minuter senare, men ändå så kom vi långt före 5446:an. Hur gick detta till? :P Jo, för vana resenärer på sträckan mellan Stockholm och Norrtälje, så är vägen uppbyggd enligt följande:

Norrtälje - Söderhalls Trafikplats = motorväg, 2 filer i vardera riktningen.
Söderhalls Trafikplats - Rosenkälla Trafikplats (Åkersbergaavfarten) = Motortrafikled med 2+1 filerssystem.
Rosenkälla Trafikplats - Roslagstull = 2+ filer (motorvägen tar slut vid Stocksund, men den flerfiliga vägen fortsätter hela vägen in till innerstaden.

Vid helger m.m. så brukar det lätt uppstå köer där motorvägen övergår till motortrafikled och vid midsommar brukar det bli extra kaos. Min buss drabbades bland annat, så vid Rosenkälla körde vi av från motorvägen, körde runt i rondellen och sedan in på gamla vägen via Angarn. Väl framme vid Brottby Tfp., så mötte vi 5446 och därefter så åkte vi vidare på gamla vägen, medan den och många andra höll sig kvar på motorvägen och blev därmed ytterligare försenade.

Ni åkte således 625:ans ordinarie färdväg ända fram till Söderhalls trafikplats. Dvs den linje som en gång i tiden var den enda busslinjen mellan Stockholm (Jarlaplan) och Norrtälje, och har levt kvar trots den nya motorvägen och direktlinje 640/676 som kom till på denna nya väg. Den hette 5N på SLO-tiden och 605 på SJ-tiden, och fick sedermera nummer 625 av SL.

Andreas

Precis så!  :)

Av de berättelser som jag har hört från min far osv. om bussresor på gamla vägen på 70-talet, så har jag hört att köerna på den ändå relativt lilla vägen kunde bli kilometerlånga, kanske ibland uppemot en mil långa och kunde ta flera timmar att ta sig igenom vid riktigt akuta fall. På så sätt så var det väl rätt skönt att motorvägen blev klar (historien gällde framförallt på vägsträckan Söderhall - Rösa och innan även den delen hade bundits ihop med motorväg), men även att den gamla vägen finns kvar i helt skick, så att man i akuta fall kan välja att ta denna väg istället för motorvägen eller i dagens fall snarare motortrafikleden.

Ersa

Den sista sträckan Söderhall-Rö-Rösa ska ha blivit klar i mitten av 90-talet. Hade man motorcykel, så var det denna man tog om man som boende i Rö eller Rimbo skulle in mot Norrtälje under midsommar. All form av bilkörning norrut var lönlöst, och det gick t.o.m. långsamt på de små vägarna på andra sidan Lommaren, via Syninge-Malsta samt Syninge-Lohärad.

Förmodligen var köerna på 276:an norrut nästan lika omfattande, så att E18 blev klar underlättade mycket. Synd bara att man inte byggde den som motorväg precis hela sträckan Danderyd-Norrtälje, utan snålade med motortrafikled som tog många liv innan man fick upp vajerräcket.

Fredde

Man kan väl sammanfatta detta med att midsommar är överskattat? ::)

/Från en som jobbat hela helgen 8)