Huvudmeny

Ett dagsverke

Startat av Hans Fredriksson, 27 juni 2010, 18:22:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Dagens dagsverke blev nattkörning.
01:40 Förstärkning av linje 832 från Jönköping till Stockholm. Tillbakavägen destination Roskilde.
Tankning, tillsättning av ad blue och förarbyte i Jönköping.
Kl 01:30 är bussen tillbaka il Jönköping och då är det dags för mig att åter köra samma runda.
För den som vill lyssna på popband är det ännu inte för sent att åka till Roskilde.

the0fiskis

hur många liter rymmer den bussen?
vad går den på dissel?

och föraren verkar vara lat och låter någon annan tanka åt en  ;D

Christer K

Cirka 600 liter rymmer tanken, att tanka med vit skjorta, slips och resten av bussförarens  kläderna är bra att slippa, diesel lukt är inget roligt. Så det är nog bara trevligt att slippa, när jag körde på Swebus i Örebro så fick vi tanka, tvätta och städa bussen själva. Då bytte man om innan man satte igång.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

the0fiskis

RoggaBoy

Hur mycket drar den per mil, 3liter?

Optimal

Citat från: RoggaBoy skrivet 27 juni 2010, 22:17:01 PM

Stads, blandat eller motorväg?

RoggaBoy

Citat från: Jim skrivet 27 juni 2010, 22:25:50 PM
[/quote

Ja, gärna alla tre.  :)

Robban

La märke till det diskreta och stiliga vagnsnummret på fronten, stör inte alls som vissa andra "blaffor" som andra bolag kör med.

Förövrigt en av de snyggaste fronterna som finns just nu.

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

yngrot

Angående  tanka så är det inge kul att hålla på med Adblue  den är värre än diesel får man sånt på kläder eller skor är de förstörda.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Taunusch

Citat från: yngrot skrivet 29 juni 2010, 09:26:24 AM
Angående  tanka så är det inge kul att hålla på med Adblue  den är värre än diesel får man sånt på kläder eller skor är de förstörda.. :P

Är det då bättre att utföra dylika arbetsmoment i privata kläder?  :-\

yngrot

Nepp man borde få skyddskläder..  det har han fått som tankar våra bussar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 27 juni 2010, 22:17:01 PM

Citat från: Jim skrivet 27 juni 2010, 22:25:50 PM

Svårt att mäta upp något annat än motorvägskörning på dessa. 8)
Vad Volvon med I-shift drar vet jag inte, då färddatorn inte kan berätta det. Swebus Scania OmniExpresser drar iaf mellan 1,7-2,3 l/mil vid ecodriving på motorväg beroende på lutningar, vikt och vindstyrka. Samt även om farthållaren och/eller fartbromsen är inkopplad eller inte.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juni 2010, 15:02:56 PM
Kikar man i statistik från 2004-2005 så kan jag berätta att då var 49 vagnarna snålast och MAN i 60 serien absolut törstigast

Vad drog 49-vagnarna i snitt då? Mot slutet var det tal om att det de drog mest av alla.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juni 2010, 17:02:56 PM
Det misstänker jag kan röra sig om yppande av affärshemlighet att avslöja denna statistik, så mkt kan jag nog säga att det ligger i de intervaller som du anger för Scaniorna.
Man får då betänka att det ofta skiljer mellan färddatorns siffror och den totala medelförbrukningen under en längre tid.

Ja, nu är jag ju inte alls nyfiken på affärshemligheteter, utan mest bara rent allmänt hur en B10M med ZF-automat står sig mot en B12M med I-shift, när det gäller vardaglig bränsleförbrukning. Automaten sägs alltid vara jättetörstig, men så enkelt kanske det inte är?