Cyklist hamnade under bakhjul på buss i Uppsala.

Startat av patric, 27 juni 2010, 10:02:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Siebert

När jag har varit i Halmstad med mina vänner, som stundenter av sommarkursen, så stannade polisen en gång en tjej av oss, när hon cyklade korsning mot rött ljus. Därigenom fick hon betala 1000 kronor för missförhållande. Jag tycker det var rätt, för jag är cyclare också och aldrig gör det likadant.
I Ukraina (var jag bor) fick även bilförare inte betala för såna missförhållande. Eller kanske är det en tur... Eftersom gör de med cyclare på vägar som de vill...

bussgrabben

För några år sedan fick jag tvärnita i tidigare nämnda korsning, Östra kyrkogatan/Skolgatan, när en cyklist i full fart cyklar mot rött utan att ens hålla händerna på styret. Killen var uppenbarligen alldeles för upptagen med att digga till musiken han hade i öronen.

Jag har märkt att de flesta av de som gör idiotmanövrar, både cyklister och fotgängare, har lurar med musik i öronen, eller en telefon mot örat. Kan musiken eller samtalet vara en orsak till denna brist på uppmärksamhet i trafiken?

Nupski

Citat från: bussgrabben skrivet 03 augusti 2010, 20:08:18 PM

Jag har märkt att de flesta av de som gör idiotmanövrar, både cyklister och fotgängare, har lurar med musik i öronen, eller en telefon mot örat. Kan musiken eller samtalet vara en orsak till denna brist på uppmärksamhet i trafiken?

Svar ja. Det finns undersökningar som styrker detta.