Hur ser det ut med eluttag hos Swebus?

Startat av Carl Eric, 26 juni 2010, 19:21:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Som det verkar just nu så blir det Swebus premiär för mig senare i sommar, då på sträckan Stockholm - Helsingborg. Eftersom att det inte är en kort resa så är det ju skönt att man kan surfa trådlöst på deras bussar. Men då så kommer ju frågan, hur ser med eluttag? Swebus hemsida anger Flera av våra bussar, men inte alla, är utrustade med eluttag.

Så då undrar man, hur stor är chansen att man får en buss med eluttag?

Tacksam för svar!

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Nu i sommar då Scaniorna kom och därmed ersatte flera äldre bussar krympte antalet bussar uttan elluttag rejält.
Det finns ju bara enstaka bussar kvar i 49xx, 56xx och 60xx-serierna, medan de flesta (alla?) 62xx-vagnar är kvar.
Resten, dvs alla från 63xx-serien och uppåt ska ha elluttag, vad jag tror.

Risken att en äldre buss tursätts på en så lång linje som 832:an är försvinnande liten.

bjorkaan

Det är mest att ifall det kommer en vikarebuss som inte är en Swebus-buss utan en från Nobina så finns det inte eluttag och därför är det bättre att skriva så än att ge passageraren en besvikelse.

Ersa

Det finns inga vikariebussar, utan enbart förstärkningar som ibland körs av externa företag. Att en smååkare skulle förstärka en 832:a hela vägen Stockholm-Helsingborg har nog aldrig någonsin förekommit. De kommer max till Jönköping innan körtiden är slut. Det är dessutom mest bara resande från Stockholm till Nyköping-Norrköping-Linköping som brukar få åka i den eventuella förstärkningen.

Numera kör dock Swebus själva fler och fler egna förstärkningar. Igår tommade en Jönköpingsförare upp till Stockholm enbart för att kunna förstärka "min" 830:a mellan Stockholm-Jönköping.

bjorkaan

Okej jag förstår, använde kanske lite fel ord men jag syftade lite mer på 888 där jag brukar se lite Värmlandsfärgade bussar på den linjen.

Ersa

Jag förstår. Jag trodde vi var kvar på 832:an.

Det stämmer bra att Nobina Karlstad förstärker 888:an med sina gula bussar, utan att behöva ta in en enda extern åkare. Mycket smidig lösning, och jag är rätt imponerad över hur bra Karlstaddepån är på att kombinera Nobinas länstrafik med Swebus linjer samt en hel del beställningstrafik. Enstaka storhelger ser man ibland uppåt 2-3 st Värmlandsbussar som förstärker bakom Swebusen på en 888:a. Visst vore det bra om 1-2 Värmlandsgula Nobinavagnar kunde få elluttag och Swebus biljettmaskin med tillhörande trådlöst internet, men sådana lösningar går tyvärr inte alltid att genomföra av olika praktiska och ekonomiska skäl.

bjorkaan

Nej men på 500 Karlstad - Karlskoga finns det internet i alla fall. Det är några fler stomlinjer i Värmland som har det, men eluttag vet jag inte, troligen inte. Det stod på vä-trafiks hemsida om att det skulle tillkomma och jag har märkt med datorn på Örebrobussen att den hittade trådlöst nätverk Värmlandstrafik.

Marc

Citat från: Ersa skrivet 26 juni 2010, 23:10:16 PM
Risken att en äldre buss tursätts på en så lång linje som 832:an är försvinnande liten.

Tyvärr fel...
Risken att en äldre buss tursätts på de 832or som går Uppsala-Stockholm-Köpenhamn är liten. Däremot de avgångar som enbart går Stockholm-Malmö är risken överhängande stor att man möter kontaktlösa 6008, 6011 eller 6059 på! De första även utan internet.

Carl Eric

Citat från: Marc skrivet 27 juni 2010, 07:42:02 AM
Tyvärr fel...
Risken att en äldre buss tursätts på de 832or som går Uppsala-Stockholm-Köpenhamn är liten. Däremot de avgångar som enbart går Stockholm-Malmö är risken överhängande stor att man möter kontaktlösa 6008, 6011 eller 6059 på! De första även utan internet.

Okej, jag tackar er för era svar, då så är får man helt enkelt hålla tummarna och eventuellt spara på batteriet! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Carl Eric

Jadå så var det bokat!

Stockholm - Helsingborg 11:25 - 18:25 (bussen kommer ifrån Uppsala)

Helsingborg - Stockholm 12:45 - 20:10 (bussen fortsätter INTE till Uppsala)

Så nu så är det bara att hålla tummarna!

Knut

62xx har vel også fått eluttag om jeg ikke minns helt fel. Iallefall Volvo i den serien

Ersa

Citat från: Knut skrivet 28 juni 2010, 23:05:52 PM
62xx har vel også fått eluttag om jeg ikke minns helt fel. Iallefall Volvo i den serien

Att 60xx och 61xx-serien inte har elluttag, samt att 63xx-serien har det, är helt klart.
Just 62xx-serien är jag osäker på, så jag kan inte säga exakt var gränsen går.

Klaverdörr

Hej!

Jag har en Packard Bell NC904. 10,1 tum med batterilängd på ca 6 timmar om man bara kollar film så eluttag är överskattat, men surfar man så drar det det säkert mer soppa då Wlan eller 3G-modem kräver sitt...
Jag såg 3 filmer sist på resan från Gran Canaria utan problem, direkt när bältseskylen slockna började första filmen sedan avslutades sista ca 15 min innan bälteskylten tändes på nerresan. Dom bredvid var enormt nyfikna vad jag hade för dator.
Nu finns väl ännu bättre batterilängder på bärbara ?

Ersa

Det är klart att de flesta använder ellutagen till datorer, men många använder även elluttagen till att ladda upp mobiler och iPods.