Hur ser det ut med eluttag hos Swebus?

Startat av Carl Eric, 26 juni 2010, 19:21:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Som det verkar just nu så blir det Swebus premiär för mig senare i sommar, då på sträckan Stockholm - Helsingborg. Eftersom att det inte är en kort resa så är det ju skönt att man kan surfa trådlöst på deras bussar. Men då så kommer ju frågan, hur ser med eluttag? Swebus hemsida anger Flera av våra bussar, men inte alla, är utrustade med eluttag.

Så då undrar man, hur stor är chansen att man får en buss med eluttag?

Tacksam för svar!

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Nu i sommar då Scaniorna kom och därmed ersatte flera äldre bussar krympte antalet bussar uttan elluttag rejält.
Det finns ju bara enstaka bussar kvar i 49xx, 56xx och 60xx-serierna, medan de flesta (alla?) 62xx-vagnar är kvar.
Resten, dvs alla från 63xx-serien och uppåt ska ha elluttag, vad jag tror.

Risken att en äldre buss tursätts på en så lång linje som 832:an är försvinnande liten.

bjorkaan

Det är mest att ifall det kommer en vikarebuss som inte är en Swebus-buss utan en från Nobina så finns det inte eluttag och därför är det bättre att skriva så än att ge passageraren en besvikelse.

Ersa

Det finns inga vikariebussar, utan enbart förstärkningar som ibland körs av externa företag. Att en smååkare skulle förstärka en 832:a hela vägen Stockholm-Helsingborg har nog aldrig någonsin förekommit. De kommer max till Jönköping innan körtiden är slut. Det är dessutom mest bara resande från Stockholm till Nyköping-Norrköping-Linköping som brukar få åka i den eventuella förstärkningen.