Optimal taklucksventilation?!

Startat av B10BLE, 26 juni 2010, 13:44:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B10BLE

Ett ämne jag funderat lite över.  ;D

Hur ska man öppna takluckorna för att få bästa luftbyte? Jag brukar köra med främre öppen i framkant och bakre öppen i bakkant.
Vad är bäst när bussen har 2 eller 3 luckor?

buskörare

Ah, precis en tråd jag funderat på att starta! Jag fick lära mig framkant på främre, bakre brukar resenärerna ställa som dom vill oavsett hur jag ställt den. Men det där med bakkant på den bakre fick jag höra i somras för första gången.

RoggaBoy

och vad är bäst om all är stängda och det är för varmt i bussen, ska man fråga om de är okej att öppna dom eller hålla tyst och hoppas resan går fort?

B10BLE

Citat från: RoggaBoy skrivet 26 juni 2010, 13:49:45 PM
och vad är bäst om all är stängda och det är för varmt i bussen, ska man fråga om de är okej att öppna dom eller hålla tyst och hoppas resan går fort?

Då har bussen med största säkerhet full-AC. Då ska du rikta din uppmärksamhet mot utblåsen ovanför ditt huvud.
Har man en buss med AC ska man absolut inte ha luckorna öppna. Om nu ACn fungerar alltså och när det är varmare ute än inställd temperatur (21-22 grader).

RoggaBoy

Citat från: B10BLE skrivet 26 juni 2010, 13:54:12 PM
Då har bussen med största säkerhet full-AC. Då ska du rikta din uppmärksamhet mot utblåsen ovanför ditt huvud.
Har man en buss med AC ska man absolut inte ha luckorna öppna. Om nu ACn fungerar alltså och när det är varmare ute än inställd temperatur (21-22 grader).

Bussen hade AC, fast med varm luft i utblåset. +25 grader ute, elementen i bussen på full värme mitt i sommaren. Föraren sa att han inte kunde stänga av elementen och fick inte stanna för att öppna luckorna för då skulle han bli sen och få skäll av chefen. Bussen var i trafik hela dagen, en varm solig dag i Juli i Sundsvall.

B10BLE

Citat från: RoggaBoy skrivet 26 juni 2010, 15:07:46 PM
Bussen hade AC, fast med varm luft i utblåset. +25 grader ute, elementen i bussen på full värme mitt i sommaren. Föraren sa att han inte kunde stänga av elementen och fick inte stanna för att öppna luckorna för då skulle han bli sen och få skäll av chefen. Bussen var i trafik hela dagen, en varm solig dag i Juli i Sundsvall.

Då kontaktar man lämpligtvis trafikhuvudmannen, dom brukar alltid ha ett kontaktnr. Att bråka med föraren resulterar aldrig i någonting bra.

RoggaBoy

Citat från: B10BLE skrivet 26 juni 2010, 15:27:41 PM
Då kontaktar man lämpligtvis trafikhuvudmannen, dom brukar alltid ha ett kontaktnr. Att bråka med föraren resulterar aldrig i någonting bra.

Det gjordes, och dom tyckte inte de var något att säga till om, för vi kom ju fram. Tur att bussen inte längre finns i trafik iaf. Kan inte varit så bra för föraren heller, men ändå ha bussen i trafik. Hade jag varit föraren så hade jag vägrat köra bussen.

B10BLE

Citat från: RoggaBoy skrivet 26 juni 2010, 15:31:40 PMHade jag varit föraren så hade jag vägrat köra bussen.

Gör man så har man inget jobb sedan.

RoggaBoy

Citat från: B10BLE skrivet 26 juni 2010, 15:49:33 PM
Gör man så har man inget jobb sedan.

Hade du då kört av vägen med en fullsatt buss där den sista stod innanför framdörren på sträckan Alnön - Navet pga värmen så har du nog inget jobb kvar heller när AC sagt upp sig och elementen var hur heta som helst.

1896

Ja, i våra Alpusar fanns ju ingen AC, men jag brukade alltid öppna luckorna i framkant, och den bakre brukade ju som sagt resenärerna själva justera lite hur som helst....

buskörare

Citat från: RoggaBoy skrivet 26 juni 2010, 15:57:28 PM
Hade du då kört av vägen med en fullsatt buss där den sista stod innanför framdörren på sträckan Alnön - Navet pga värmen så har du nog inget jobb kvar heller när AC sagt upp sig och elementen var hur heta som helst.

Det är fortfarande väldigt ofta AC'n inte funkar. Och det finns ingen lag på att AC måste finnas, dvs inget man kan luta sig tillbaka på. Förutom att man som förare mår dåligt, men då kommer en ny förare ut och tar över samma buss. Vilket kvittar för er del. I dom flesta av bussarna (åtminstone klass 1 och 2) kan resenären själv öppna bakre luckorna på exakt samma sätt som föraren skulle gjort. Vanligtvis bara den längst fram man styr som förare med knappar.

Så nog hade han haft jobbet kvar alltid. Finns ingen anledning att sparka nån för att man gör sitt jobb.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 26 juni 2010, 15:07:46 PM

Föraren kan ha rätt. Många är de illa genomtänkta bussmodeller som det helt enkelt inte går att göra någonting alls när värmen rusar uppåt pga nåt datorfel. Volvo B10M/B12M Carrus Star/9700 är ett fenomenalt undantag där det nästan alltid finns rejäla kranar att stänga den varma kylarvätskan till de tre kretsarna: Elementen, defrostern samt AC-aggregatet på taket. In på första bästa hållplats längs vägen och fram med fykantsnyckeln och handskarna bara. :)

Mikael Ringmarck

Citat från: Ersa skrivet 26 juni 2010, 23:52:24 PM
Föraren kan ha rätt. Många är de illa genomtänkta bussmodeller som det helt enkelt inte går att göra någonting alls när värmen rusar uppåt pga nåt datorfel. Volvo B10M/B12M Carrus Star/9700 är ett fenomenalt undantag där det nästan alltid finns rejäla kranar att stänga den varma kylarvätskan till de tre kretsarna: Elementen, defrostern samt AC-aggregatet på taket. In på första bästa hållplats längs vägen och fram med fykantsnyckeln och handskarna bara. :)

Vi har ett lite omvänt problem på de nya Omnilink II som vi har i Täby. Passagerarklimatet är helt automatiserat - man har tagit bort reglagen på förarplatsen. Idag kom det fram en tjej som var så frusen att hon bad mig stänga av "kylan". Inte mycket att göra som förare tyvärr...hon satt i T-shirt och det kan man ju inte klandra henne för när det är sommar och +20 grader ute. Kanske öppna takluckorna så det kommer in lite varmluft??  8)

B10BLE

Många inlägg men inte ett enda om det jag faktiskt frågade om.