Optimal taklucksventilation?!

Startat av B10BLE, 26 juni 2010, 13:44:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

En buss brummar

Citat från: buskörare skrivet 28 juni 2010, 22:40:43 PM
Jag vet, har också kört buss sommartid  ;) 11 st för att var exakt. Men det är fortfarande säkerligen en av dom vanligaste orsakerna till sjukskrivningar för nacke/axlar på sikt bland bussförare.

jag vet att jag låter som en tråkig besserwisser, men det är jag inte! :)

jag tror faktiskt inte att luftdraget är bussförarens största problem... tänk på alla förare som kört sedan 1900 talets början... det fanns inga AC anläggningar i bussarna förr... Den stora boven för axlarna är alla stora rattutslag, felsittning i förarstolen (fällknivs position), vridning mot resenärer, spänningar från irritation mot samma resenärer, hållning av blåsa och tarm till ändstation, Attjooo i ansiktet från föregående resenärer, fartgubb, blomlådor i vägen, dålig asfaltsbeläggning (göteborg)...

tänk alla som gled omkring på somrarna förr i sina bilar, det var lika varmt på 40 talet, men inte hade bilförarna AC i sina bilar då, dom körde sommar efter sommar i nervevade rutor och den generationen lever väl prima idag...?

buskörare

Citat från: En buss brummar skrivet 28 juni 2010, 22:54:19 PM
jag vet att jag låter som en tråkig besserwisser, men det är jag inte! :)

jag tror faktiskt inte att luftdraget är bussförarens största problem... tänk på alla förare som kört sedan 1900 talets början... det fanns inga AC anläggningar i bussarna förr... Den stora boven för axlarna är alla stora rattutslag, felsittning i förarstolen (fällknivs position), vridning mot resenärer, spänningar från irritation mot samma resenärer, hållning av blåsa och tarm till ändstation, Attjooo i ansiktet från föregående resenärer, fartgubb, blomlådor i vägen, dålig asfaltsbeläggning (göteborg)...

tänk alla som gled omkring på somrarna förr i sina bilar, det var lika varmt på 40 talet, men inte hade bilförarna AC i sina bilar då, dom körde sommar efter sommar i nervevade rutor och den generationen lever väl prima idag...?

Jasså? Då har du annorlunda åsikter än dom sjukgymnaster jag varit hos. Jag har själv väldiga problem sommartid med smärta i musklerna.
Sen går faktiskt stolarna att vrida på numera (senaste 11 åren har det iaf varit så), så inte tror jag just den delen är speciellt vanlig orsak längre.
Attjoo i ansiktet lär knappast ge arbetsskador? Hur tänker du där? Förkylning och liknande möjligtvis, men jag vet inte nån som blivit långtidssjukskriven eller fått sluta köra buss pga förkylning   ???

Ersa

Fartgupp kan jag tänka mig. De enda tillfällen jag har haft ryggvärk i denna bransch är när jag kört lite för länge på linje 5 i Umeå, mellan Vasaplan och Ersmark.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2010, 23:38:48 PM
Fartgupp kan jag tänka mig. De enda tillfällen jag har haft ryggvärk i denna bransch är när jag kört lite för länge på linje 5 i Umeå, mellan Vasaplan och Ersmark.

På välkända ÖK som skall byggas om igen, eller farthindren ska sänkas för just bussförarna kör där så ofta.

Danne B.

Ingen ställer frågan: Hur gör man då bäst på en buss som bara har EN taklucka och ingen AC... :-X

//Danne

lil-sis

Citat från: Danne B. skrivet 29 juni 2010, 00:49:01 AM
Ingen ställer frågan: Hur gör man då bäst på en buss som bara har EN taklucka och ingen AC... :-X

//Danne

På de bussarna öppnar jag "helt".