Busslink 3242 Då och Nu

Startat av JW, 26 juni 2010, 11:02:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jan

kan någon här på BS förklara vitsen med 2 olika färgen i samma länsområde?
I branschen i 40 år

Fredrik Klint

Något som SL kom på i slutet av 90-talet att s.k. stomlinjer ska köras med blå vagnar. I innerstaden finns linjerna 1, 2, 3 och 4 och i en del förorter finns linjer med en sjua i mitten, t.ex. 172, 676, 875...

Andreas

Citat från: Fredrik Klint skrivet 26 juni 2010, 12:37:15 PM
Något som SL kom på i slutet av 90-talet att s.k. stomlinjer ska köras med blå vagnar. I innerstaden finns linjerna 1, 2, 3 och 4 och i en del förorter finns linjer med en sjua i mitten, t.ex. 172, 676, 875...


En sak bara att komma ihåg:

Trots att samtliga av stomlinjerna utanför innerstaden har en sjua i mitten av sitt linjenummer, så skall man inte tro att en linje i förorterna med en sjua i mitten av linjenumret är just en stomlinje. Ett sådant exempel är Sigtuna/Märsta/Upplands Väsby, där ett flertal linjer har en sjua i mitten av linjenumret, men de är långt ifrån några stomlinjer.

virtual1

Citat från: Andy91 skrivet 27 juni 2010, 17:40:14 PM
En sak bara att komma ihåg:

Trots att samtliga av stomlinjerna utanför innerstaden har en sjua i mitten av sitt linjenummer, så skall man inte tro att en linje i förorterna med en sjua i mitten av linjenumret är just en stomlinje. Ett sådant exempel är Sigtuna/Märsta/Upplands Väsby, där ett flertal linjer har en sjua i mitten av linjenumret, men de är långt ifrån några stomlinjer.

Gäller även i Södertälje...

at1981

Hej!


Synd att SL inte tänker över hela länet, saker och ting är så ostrukturerade på många olika sätt.

T.ex. det här med stomlinjer, där 00x är stomlinjer i innerstaden och i vissa länsdelar är x7x stomliner och i andra delar inte stomlinjer.
Linjenumrena på Ornö och Tynningö byttes ut konsekvent nog men inte linjerna i Södertälje och Sigtuna som nämnts i exemplet här.

Sedan innehållet på fordonskrav i linjebeskrivningarna är hur inkonsekvent som helst i förhållande till verkligheten vilket också är beklagligt.

SL skulle behöva en eller flera medarbetare som såg till att saker och ting blir enhetliga länet i genom tycker jag :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.


Måns Johannesson

Tanken var, och det fanns tydligen en färdig plan för omnumreringarna, att återstående X7X linjer i förorterna skulle numreras om. I samband med trängselförsöket (med nya linjer) blev detta dock skjutet på framtiden och sedan dess verkar inget mer ha hänt.

/Måns

Omnilasse

Citat från: Måns Johannesson skrivet 28 juni 2010, 20:19:07 PM
Tanken var, och det fanns tydligen en färdig plan för omnumreringarna, att återstående X7X linjer i förorterna skulle numreras om. I samband med trängselförsöket (med nya linjer) blev detta dock skjutet på framtiden och sedan dess verkar inget mer ha hänt.

/Måns

Problemet är ju också att 5xx är ganska fulltecknat oavsett hur man gör. Det är inte lätt att få till det där. Vid linjeändringar vill man ju gärna att linjenumren ska få "vila" lite. Genom att man också valt att dela upp några linjer till med åren, så finns det knappt några nummer att ersätta med. På 7XX-serien finns det väl något bättre utrymme, men inte är det många nummer lediga där heller. Jag måste säga att Köpenhamn har lyckats betydligt bättre att göra en bra system. Det kanske inte hade räckt för stockholm, men dels har de innerstadslinjer, som har ett A framför sig, dels har de regionala bussar som har ett S framför sig. De förra har nummer från 1-6 och de andra på X00, respektive X50 (de senare för de som går igenom centrala Köpenhamn) Där har man också endast valt att måla en liten del av bussen blå (mot det gula i övrigt, och rött för A-bussarna), räcker gott och väl. Det är möjligt att det inte hade räckt för Stockholms del (och skulle inte ge en enhetlighet för områdets nummerserie), men som det är nu är det helt enkelt inte bra. En lösning hade varit att använda 300-serien och flytta över de nuvarande till 25X-serien till Mälaröarna. Det är lite "slösigt" att ha både 2xx och 3xx med bara ett fåtal nummer fyllda, när vi vet att trafiken särskilt inom både 5xx och 7xx kommer att utökas till fler linjer varefter nya bostadsområden kommer till. Även 6xx är det ju risk med på sikt.   

När det gäller färgen kan vi ju tillägga att de skulle vara blå, för att därmed få samma färg som tågen och som på det sättet får de symbolisera att det rör sig om "stomtrafik".