Huvudmeny

Autosan Göteborg

Startat av gurran87, 25 juni 2010, 22:19:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gurran87

Något som jag kom tänka på förut idag var om de nya Autosan bussarna som går/gick i Göteborg. Var tog de vägen och vilken entreprenör kördes de av? Nu har jag bara sett Busslink o Veolia på de linjerna..

Staffan Sävenfjord

Citat från: Alexander Oscarsson skrivet 25 juni 2010, 22:19:15 PM
Något som jag kom tänka på förut idag var om de nya Autosan bussarna som går/gick i Göteborg. Var tog de vägen och vilken entreprenör kördes de av? Nu har jag bara sett Busslink o Veolia på de linjerna..

Autosan för tankarna till Orusttrafiken. Jag såg en av deras Autosan i Göteborg i går i trafik och en vid depån.

CS

Just nu finns i alla fall tre stycken i trafik på Göteborgsgaraget. Bussarna rullar på linje 601 (endast högtrafik),604 (endast högtrafik), 605 och 606.

bjorkaan

Vilken modell av autosan kör de med?

CS

Jonas Gustafsson

Citat från: CS skrivet 26 juni 2010, 03:23:54 AM
Just nu finns i alla fall tre stycken i trafik på Göteborgsgaraget. Bussarna rullar på linje 601 (endast högtrafik),604 (endast högtrafik), 605 och 606.

Bara tre? Från början var det 70710-70714, alltså fem.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Citat från: Alexander Oscarsson skrivet 25 juni 2010, 22:19:15 PM

Du är före din tid. Dessa linjer (601, 604, 605, 606) körs fortfarande av Orusttrafiken. Från juni 2011 blir det Busslink!

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

I en annan länk så skrev jag att jag när jag åkte RV44 mött Swebus från Halmstad och sett Autosan Lider vid Trestad Center. Jag åkte dagen  24 juni samma väg och såg då att Autosan var flyttade och att några nya kommit till. Några var borta. Senare åkte jag Uddevalla-Stenungsund över Vräland och såg en av gårdagens bussar i Varekil (70723).
Vad gäller Swebus så mötte jag ytterligare minst sex Swebus från Halmstad på RV44. Men vid Vänersborg och Nobina stod tre 8500. Alltså bör det finna fler Nobina/Swebus på andra ställen. Skövde-Örebro t ex

Kunde inte kopiera vad jag skrev 23 juni.

Bussfanatikern

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 28 juni 2010, 00:32:33 AM
Bara tre? Från början var det 70710-70714, alltså fem.

//Jonas G
Två stycken står tydligen avställda men om det bara är över sommaren vet jag inte.

Buss_ig

Om jag inte missminner mig så har Orusttrafiken 19 Autosaner som är 13 meter. De flesta står på Depå Henån, 13 stycken där övriga är utspridda till göteborg, Tanum och Stenungssund?

På trestad på ALAB så står några av dessa just nu. Där står även två 15 meters med 100% RME motorer. De är inte äns svenskreggade än.

S Svensson

Orusttrafiken har två varianter av bussarna. Dels (Volvo beteckningar) motsvarande B10B resp lågnivå motsvarande B10BLe.
Som jag påpekade så var bussarna omflyttade. I Uddevalla såg jag för övrigt en buss i trafik som dagen innan stod på Trestad C.
De är alltså på service där. Fler Autosan finns hos VL ( nr 21 EBC371) och KE Elofsson i Tom, Fjärås.Det senare stället känt för sitt bussbad.
Vi väntar på fullstora Autosan Lider !

Buss_ig

Lider är den gamla varianten som främst säljs som skulbuss. Den finns upp till 10- 12m. När det gäller linjetrafik så är det Eurolider som gäller.
eurolider finns i 12m, 13m och 15m. Det finns idag med tre typer av motorer; renault B10 (Stort misstag i sverige för Volvo ger inte direkt Renault service), Cummins B20 och DAF B100.

Om man kollar på deras sida så arbetar de hårt på att komma in på stadstrafik med låg-golv suncity.

CS

Citat från: Buss_ig skrivet 14 augusti 2010, 00:37:05 AM
Om jag inte missminner mig så har Orusttrafiken 19 Autosaner som är 13 meter. De flesta står på Depå Henån, 13 stycken där övriga är utspridda till göteborg, Tanum och Stenungssund?

På trestad på ALAB så står några av dessa just nu. Där står även två 15 meters med 100% RME motorer. De är inte äns svenskreggade än.

Kan det vara denna som jag idag såg körandes för VL på linje 611 i Mölnlycke?

S Svensson

Ja,BON904 tillhör VL Björröd. Id nr 240 Till VL 100827.
SEA856 (45089/1289>1240 dvs 240) avställd 100824 till ALAB Buss AB 100826
Alvar Larsson Buss AB som är dotterföretag till Alvar Larsson AB.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 18 september 2010, 11:22:02 AM

Alvar Larsson Buss AB som är dotterföretag till Alvar Larsson AB.

Nja, följande bolag finns inom "ALAB-koncernen".
ALAB Bussar AB
ALAB Alvar Larsson AB
ALAB i Trestad AB
ALAB Fastigheter AB (driver bland annat nya Best Western Hotell Arena i Vänersborg)

Alla har Alvar Larsson eller hans son Björn i ledningen. Det är fyra separata bolag och inget av dem är dotterföretag. Man kan kalla dem systerföretag.

ALAB Bussar är generalagent för Autosan.