Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)

Startat av Patrik, 25 juni 2010, 14:21:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Precis som Matte skriver ska OmniCityn reglera tillbaka sin fjädring i normalläge efter ett tag... i teorin. Hur det fungerar i praktiken på en sliten gammal OmniCity brukar dock vara olika. Helt klart är iaf att den gula lampan indikerar att fjädringen är i "fel" läge. Dvs inte i mitten. Om det betyder för högt eller för lågt får man räkna ut själv, eller gissa sig till.
På Umeås kortvagnar som numera flyttas till SL-området var det många olika saker som var fel med fjädringen. På nästan alla var man själv tvungen att med knappen tvinga upp fjärdingen i normal nivå efter start, och ofta stod bussarna och höjdes och sänktes automatiskt upp och ner, upp och ner under lastning. "Pys-pyyyys-pys-pyyyys". På OmniCity-ledvagnarna var det inte ovanligt att framaxelns fjädring sköts i höjden, och all form av lågt insteg försvann direkt. Lösning: Bussbyte.

Av någon anleding fanns aldrig några av dessa egenskaper på OmniLinken (eller föregångaren MaxCin! ;))

Matte

Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2010, 09:25:24 AM
Precis som Matte skriver ska OmniCityn reglera tillbaka sin fjädring i normalläge efter ett tag... i teorin. Hur det fungerar i praktiken på en sliten gammal OmniCity brukar dock vara olika. Helt klart är iaf att den gula lampan indikerar att fjädringen är i "fel" läge. Dvs inte i mitten. Om det betyder för högt eller för lågt får man räkna ut själv, eller gissa sig till.
På Umeås kortvagnar som numera flyttas till SL-området var det många olika saker som var fel med fjädringen. På nästan alla var man själv tvungen att med knappen tvinga upp fjärdingen i normal nivå efter start, och ofta stod bussarna och höjdes och sänktes automatiskt upp och ner, upp och ner under lastning. "Pys-pyyyys-pys-pyyyys". På OmniCity-ledvagnarna var det inte ovanligt att framaxelns fjädring sköts i höjden, och all form av lågt insteg försvann direkt. Lösning: Bussbyte.

Av någon anleding fanns aldrig några av dessa egenskaper på OmniLinken (eller föregångaren MaxCin! ;))

Jo det har du rätt i allt det du säger och dom lite olika egenskaperna som finns på dom flesta äldre Omni serier.
Men jag tänkte mera på den mindre gula lampan i panelen som ofta lyser och jag har ingen aning om den också har med fjädringen att göra. Att nivå reglerings lampan lyser när den inte är i rätt läge har jag koll på. Och dina fd kamater i form av kortvagnar från Umeå som du just berättat om såg jag senast i dag några av dom vid Huddinge Sjukhus och dess närområde.

Ja det där med höja/sänka fjädringen som dom oftas gör själv när man står still är jobbigt. Vet inte hur många gånger jag fått lustiga komenterer från passagerare som ska kliva på. Oftast säger dom "fan vad rolig du va då när du håller på med fjädringen". Men sen bevisar man att det inte är en själv som gör det när man lämnar förarplatsen för att "slänga" skräp i papperskorgen vid mitt dörren ;)