SL linjebeskrivningar

Startat av Göran B, 24 juni 2010, 21:08:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran B

Hej!

Någon som vet den nya URL:en till SLs linjebeskrivningar?

Ersa

Jajamen. Det gäller ju att hålla sig uppdaterad. :)
Den nya länken ska vara: http://www2.sl.se/scripts/l-besk/
Men från den slussas man till vidare till denna: http://www2.sl.se/Templates/Iframe.aspx?id=2415

Så båda kan vara värda att spara.

Anton i Axvall

Någon som vet om Västtrafik har något motsvarande?

Zella

Jag tror inte dom har det... jag har inte hittat några iaf...

Så man får göra sina egna  :)  bättre kartor kommer i höst...

http://1.bp.blogspot.com/_dC7cIbdUBsI/TB_pRHlrq5I/AAAAAAAAAkk/RpZ5Ag6bSts/s1600/linje751karta.bmp

Jonas Strömblad

Så här borde SL göra sina linjebeskrivningar oxå!
En redig karta där man som förare ser var man ska ta vägen. SLs linjebeskrivningar är inte särskilt användarvänliga när man är ute och kör linjer man inte kört förut. Det är bara en massa gatnamn som rabblas upp i en lång lista, och att sitta och försöka läsa dem när man kör är ingen höjdare. Kommer man ut på landsbygden blir det än värre, även om det många gånger (men inte alltid) är lättare att hitta när det inte finns så många vägar att välja mellan...

Bällstabergsvägen-Svampskogsvägen (h)-till rondellen-Svampskogsvägen (v)-Bällstabergsvägen (v) (OBS! Förbjudet att köra Kantarellvägen)
Där sitter man och kör in i ett bostadsområde man aldrig varit i förut. Folk står och hänger över förarplatsen och man försöker memorera vad det stod... Äsch, skulle jag köra Kantarellvägen? Fram med pappret, vänster på Svampskogsvägen... Nej, f-n, höger var det ju. Titta här kommer Knarksvampsvägen, eller vänta var det... Ajdå, nu börjar det se trångt ut. Kanske var dumt att ta ut en ledvagn på första turen! Yes, där framme står en hållplatsstolpe, då var det nog inte så tokigt ändå! Men va f-n, det står ju fel riktning på den. Jag är ju inte alls på väg till destinationen som står på stolpen. Visst ja, rondellen. Rondellen! Där kan man ju vända även med en ledvagn... Och hurra, det står ju en stolpe på andra sidan vägen med rätt destination!
/J

Omnilasse

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 25 juni 2010, 01:36:57 AM
Så här borde SL göra sina linjebeskrivningar oxå!
En redig karta där man som förare ser var man ska ta vägen. SLs linjebeskrivningar är inte särskilt användarvänliga när man är ute och kör linjer man inte kört förut. Det är bara en massa gatnamn som rabblas upp i en lång lista, och att sitta och försöka läsa dem när man kör är ingen höjdare. Kommer man ut på landsbygden blir det än värre, även om det många gånger (men inte alltid) är lättare att hitta när det inte finns så många vägar att välja mellan...

Bällstabergsvägen-Svampskogsvägen (h)-till rondellen-Svampskogsvägen (v)-Bällstabergsvägen (v) (OBS! Förbjudet att köra Kantarellvägen)
Där sitter man och kör in i ett bostadsområde man aldrig varit i förut. Folk står och hänger över förarplatsen och man försöker memorera vad det stod... Äsch, skulle jag köra Kantarellvägen? Fram med pappret, vänster på Svampskogsvägen... Nej, f-n, höger var det ju. Titta här kommer Knarksvampsvägen, eller vänta var det... Ajdå, nu börjar det se trångt ut. Kanske var dumt att ta ut en ledvagn på första turen! Yes, där framme står en hållplatsstolpe, då var det nog inte så tokigt ändå! Men va f-n, det står ju fel riktning på den. Jag är ju inte alls på väg till destinationen som står på stolpen. Visst ja, rondellen. Rondellen! Där kan man ju vända även med en ledvagn... Och hurra, det står ju en stolpe på andra sidan vägen med rätt destination!
/J

Är lätt att instämma i, men det är väl ett arv från SS-tiden och i vissa avseende håller SL kvar vid det gamla (se förköpsremsan också som om inte ett arv från SS, så iaf från en förgången värld)...Men du kan iaf glädja dig åt att det numera finns riktiga kartor på SL:s hemsida med linjerna inritade. Visst, det är en del fel och linjer man glömt ändra sträckning på och så, men iaf bättre än linjekartorna i tidtabellerna som ju ofta till på köpet är felritade och i övrigt omöjliga att förstå vilka vägar som bussarna går...