Huvudmeny

Mitt i veckan

Startat av Hans Fredriksson, 23 juni 2010, 18:43:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Onsdag morgon. Klockan har ännu inte slagit nio men ändå är halva passet  kört. Det började nämligen 03:00. Förstärkningstur till Malmö, Kastrup och Köpenhamn.
Jag "tomade" hem. Det är därför jag vågade plocka fram kameran.

Möllers

Vad häftigt står ner du ska vara framme på skärmen där.
Hade du 22 gr i bussen  ???

Ersa

Citat från: Mattias Möller. skrivet 23 juni 2010, 18:47:53 PM
Vad häftigt står ner du ska vara framme på skärmen där.
Hade du 22 gr i bussen  ???

Det är avgångstiderna som står där. Utom tiden 18:20 i Stockholm som är ankomststiden.
Dessutom ser man det planerade antal passagerare, och det faktiska antalet. Plus antal påstigande, avstigande samt faktiskt antal avstigande vid vartenda stopp. Dessutom om de avstigande ska byta till någon annan linje, och i så fall vilken linje det är, vart de ska och vilken avgångstid deras nästa buss har. När det fungerar (vilket det oftast gör) är detta system riktigt bra, och gör att förarna kan ge väldigt bra service till kunderna. :)

- Hinner vi med 835:an i Norrköping fast vi är sena? Vi ska byta till den och åka till Västervik.
- Jajamen, det har jag redan sett här på displayen. Jag har ringt och pratat med er nästa förare för en halvtimme sedan, så han väntar in oss.

Hans Fredriksson

Citat från: Ersa skrivet 23 juni 2010, 22:24:46 PM
Dessutom om de avstigande ska byta till någon annan linje, och i så fall vilken linje det är, vart de ska och vilken avgångstid deras nästa buss har.

Kan man se det? Ngt jag missat?
När man viserar biljetterna ser man de uppgifterna om linjebyte, avgångstid och slutdistination men kan föraren som avlöser se detta mer än att det är en understrykning under antaler avstigande. Vilket betyder att finns avstigande som ska göra bussbyte.

Jonas Strömblad

Hujhujhuj!
9 1/2 timme från Köpenhamn till Stockholm.
Träsmak, träsmak, träsmak...
/J

Ersa

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 25 juni 2010, 00:06:00 AM
Kan man se det? Ngt jag missat?
När man viserar biljetterna ser man de uppgifterna om linjebyte, avgångstid och slutdistination men kan föraren som avlöser se detta mer än att det är en understrykning under antaler avstigande. Vilket betyder att finns avstigande som ska göra bussbyte.

Japp, det är rätt nyligen infört. Enligt bilden har du (eller iaf bussen) tre avstigande i Stockholm. Om någon av dessa hade bokat in ett byte till en annan Swebuslinje (eller Ybuss norröver) hade siffran 3 varit understruken som du skriver. Det du gör då är att petar på just den siffran, och därmed får du upp info du behöver. :)

Detta lärde jag mig av en slump och inte från någon utbildning.

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 25 juni 2010, 00:13:39 AM
Hujhujhuj!
9 1/2 timme från Köpenhamn till Stockholm.
Träsmak, träsmak, träsmak...
/J

Och så bussbyte på Cityterminalen, till Ybussen mot Umeå direkt efter ankomst? En lagom liten åktur? ;)

Jonas Strömblad

Eller hur...
Jag har gjort min beskärda del av bussresor känns det som! Många och långa har de blivit, och skicket på bussar har minst sagt varierat...

Ibland ser de ut som denna Burmesiska buss som strax ska påbörja en 70-milafärd (ganska lika Köpenhamn-Stockholm?)!!! 

Eller så ser de ut så här! Jag hade lovat hustrun att bjuda henne på en födelsedagsresa, och detta var vad hon fick spendera sin födelsedag i mellan Managua (i Nicaragua) och San Salvador (i El Salvador) ;D
Den absolut bästa buss jag någonsin åkt var en sovbuss mellan São Paulo och Iguazufallen (där Brasilien-Argentina-Paraguay möts). En dubbeldäckare med plats för 24 passagerare och sovplatser som motsvarar flygets 1kl-platser. Dvs stolar som går att fälla till sängläge, och med skärmar runt om sig så det nästan blir som en liten kupé. Försvisso milsvid skillnad mot en 1kl sovkupé på ett tåg där man kan stänga en dörr och där man har dusch och toalett, men dock...

Nej, buss är bara roligt att köra så länge man slipper motorväg!!! Åka får andra göra...
/J