Bussförare tar hämnd på bussfotograf

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 juni 2010, 18:19:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Som jag skrev i Bussnack i går träffade jag en bussförare i går som visade stort intresse för mitt fotograferande och började prata med mig om det trots att jag vid tillfället inte hade kameran fram. Men han hade sett mig med kameran tidigare. Det blev några bra bilder i går. I dag tog jag av en slump en serie bilder på BL 082, eftersom en annan bussförare hade rekommenderat mig att använda sportknappen och bara knäppa och så välja ut den bästa bilden. Det slumpade sig så att det var min vän från i går som körde även den här bussen och jag passade därför på att åka med honom fram och åter till Tullen.

Väl där blev det lite omvända roller. Det var inte jag som fotograferade bussföraren, det var han som fotograferade mig.

groenis

Nyfiken fråga Staffan
Om bilden publiceras utanför vår sfär vem har rättigheterna då på bilden
Kamerans ägare eller avtryckarfingret som är inlånat för bilden?

/Lennart

Hans Fredriksson

Citat från: groenis skrivet 23 juni 2010, 18:46:52 PM
Nyfiken fråga Staffan
Om bilden publiceras utanför vår sfär vem har rättigheterna då på bilden
Kamerans ägare eller avtryckarfingret som är inlånat för bilden?

/Lennart

Jag vill minnas att det finns ett rättsfall och där utslaget blev att det var han med avtryckarfingret som ansågs ha copyrighten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 23 juni 2010, 18:53:08 PM
Jag vill minnas att det finns ett rättsfall och där utslaget blev att det var han med avtryckarfingret som ansågs ha copyrighten.

Jo, så är det. Dock får bilden naturligtvis inte användas utanför Bussnack utan vederbörligt tillstånd. Vill någon av någon anledning använda bilden så kan ju vederbörande alltid kontakta mig och så kan jag kontakta den som tryckte av. När det gäller användningen här i Bussnack är förstås allt OK med bussföraren.

Mr G

Folkpensionärerna blir yngre och yngre, var ska detta sluta ...

Så här såg en folkpensionär ut på 50-talet

吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 24 juni 2010, 00:04:37 AM
Folkpensionärerna blir yngre och yngre, var ska detta sluta ...

Så här såg en folkpensionär ut på 50-talet

Mannen på Socialdemokraternas bild var inte ens pensionär utan bilden togs när han fick medalj för lång och trogen tjänst innan pensionen. Det blev för övrigt ett himla liv om den bilden eftersom de anhöriga inte alls ville att deras släkting skulle förekomma i de sammanhangen. Hans politiska inriktning var om man så säger inte åt vänsterkanten.

Sedan är man aldrig äldre än man känner sig. Om jag färgade håret svart skulle jag kanske se ännu yngre ut...

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2010, 06:54:51 AM
Sedan är man aldrig äldre än man känner sig. Om jag färgade håret svart skulle jag kanske se ännu yngre ut...
Fast färga håret är fusk  ;)
Det är väl gott nog, att vara välbevarad som man är....  ;)  :)

Snygg bild på dig och bussen.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 24 juni 2010, 08:49:51 AM
Fast färga håret är fusk  ;)
Det är väl gott nog, att vara välbevarad som man är....  ;)  :)

Snygg bild på dig och bussen.

HJP

Ja, har man nu haft grått hår i 35 år (om man räknar de första gråa hårstråna) så kan det säkert gå bra resten av livet också.

Zella

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2010, 18:22:09 PM
Ja, har man nu haft grått hår i 35 år (om man räknar de första gråa hårstråna) så kan det säkert gå bra resten av livet också.

He he kan ju göra en Jay Leno och har en svart toffs i mitten fram  8)

yngrot

Kul bild och nu får vi väl döpa om dig till mannen med grå väst och grått hår.. ;D...  Men först trodde jag det var nått allvarligt med tanke på rubriken och andra trådar med förare som inte tycker om när du och andra tar bilder...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 25 juni 2010, 10:45:54 AM
Kul bild och nu får vi väl döpa om dig till mannen med grå väst och grått hår.. ;D...  Men först trodde jag det var nått allvarligt med tanke på rubriken och andra trådar med förare som inte tycker om när du och andra tar bilder...

Ja, det var väl lite tanken bakom rubriken. Den gula jackan kanske kommer fram till vintern. Men den gröna västen som varit mitt kännemärke i många år är nu pensionerad. Det var för övrigt preimärdag för den grå västen när bilden togs. Fyra fickor med dragkedjor, två med knappar och två utan stängning. Kan inte bli mycket bättre.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juni 2010, 18:04:24 PM
Men den gröna västen som varit mitt kännemärke i många år är nu pensionerad.

Va? Har du gått ur "Leif G.W. Persson-klubben"? ;D