Nya kollektivtrafiklagen klubbad i riksdagen

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 juni 2010, 17:58:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jan

Detta gör nog, jag säger nog att varje företag kan köra i sin egen lack. Länsbolagen kommer att försvinna och många anställda som finns i de stora bolagen kommer bli övertagliga.
I branschen i 40 år

Dson

Hoppas verkligen att företagen kommer samarbeta i länen med gemensamma taxor, annars tror jag att vi får stora problem med kollektivtrafiken när man måste köpa tre biljetter om man råkar ha två byten på sin resa.
Annars tror jag att många kommer gå över till bilen igen, tämligen snabbt, om det visar sig att man måste köpa två biljetter för två olika företag där man idag reser med ett länsbolag och alltså köper en biljett för hela resan...

Följden av den nya lagen lär förmodligen bli, att de mest lönsamma sträckorna tas över av privata aktörer och lämnar de lite mindre lönsamma sträckorna till länsbolagen som då kommer gå med större förluster än de gör idag, vilket förmodligen riskerar att bli döden får många glesbygdslinjer som idag hålls igång tack vare att andra linjer är väldigt lönsamma.

Som vanligt agerar alliansen enormt glesbygdsfientligt och verkar vilja tro att alla människor vill bo i en storstad...

homer

Ännu sämre arbetsvilkor att vänta och så pratar man om att locka yngre förare till yrket....LYCKA TILL!!!! :-X :-X :-X

Dson

Citat från: homer skrivet 23 juni 2010, 19:42:17 PM
Ännu sämre arbetsvilkor att vänta och så pratar man om att locka yngre förare till yrket....LYCKA TILL!!!! :-X :-X :-X
Ja, jag ville ta D-kort förut. Jag tror jag avstår från det... Vägrar köra buss när jag får bättre arbetsvillkor och lön för att köra gods.

Petteri

Denna lag öppnar stora möjligheter för kreativa buss företagare

Dson

Citat från: Petteri skrivet 23 juni 2010, 20:31:50 PM
Denna lag öppnar stora möjligheter för kreativa buss företagare
Vilken bussåkare vill köra på en dåligt belagd linje? Ingen. Sådant måste samhället betala, men om samhället aldrig får inkomster från någonting annat än skatten kommer skatten bli skyhög eller glesbygdslinjer läggas ner helt och hållet...

Ersa

Citat från: Jan skrivet 23 juni 2010, 18:10:56 PM
Detta gör nog, jag säger nog att varje företag kan köra i sin egen lack. Länsbolagen kommer att försvinna och många anställda som finns i de stora bolagen kommer bli övertagliga.

Eller som det står i artiklen:
"Dagens länstrafikbolag ska försvinna. I stället inrättas regionala kollektivtrafikmyndigheter."

Har man någon idé hur dessa myndigheter ska se ut? Är några geografiska gränser upprättade?
Ironiskt att THM i både Jämtland och Halland passat på att omprofilera sig, trots att deras dagar är räknade. Var det verkligen nödvändigt att lägga ner skattepengar på det?

homer

Citat från: Ersa skrivet 23 juni 2010, 22:01:56 PM
Eller som det står i artiklen:
"Dagens länstrafikbolag ska försvinna. I stället inrättas regionala kollektivtrafikmyndigheter."

Har man någon idé hur dessa myndigheter ska se ut? Är några geografiska gränser upprättade?
Ironiskt att THM i både Jämtland och Halland passat på att omprofilera sig, trots att deras dagar är räknade. Var det verkligen nödvändigt att lägga ner skattepengar på det?

Allt som THM har lagt ner pengar på är ju kastat i sjön. t ex har jag svårt att se hur Alternativa bränslen ska kunna slå igen nu, de kommer att bli diesel för hela slanten.

Tyvärr ser jag bara nackdelar med de här... Man hade kunnat låta Swebus express och dem andra långdistanslinjerna stanna till inom länen men nöjt sig där... de här däremot låter som spiken i kistan för busstrafiken

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 23 juni 2010, 22:01:56 PM
Eller som det står i artiklen:
"Dagens länstrafikbolag ska försvinna. I stället inrättas regionala kollektivtrafikmyndigheter."

Har man någon idé hur dessa myndigheter ska se ut? Är några geografiska gränser upprättade?
Ironiskt att THM i både Jämtland och Halland passat på att omprofilera sig, trots att deras dagar är räknade. Var det verkligen nödvändigt att lägga ner skattepengar på det?
Fast det där är en feltolkning om man läser propositionen och regeringens förslag står det tydligt att man får ha kvar aktiebolag - vad man däremot inte får göra är att låta ett länstrafikbolag bestämma över trafikförsörjingsplanen, eller var allmän trafikplikt ska gälla. Landstinget har alltså genom sin nämnd (eller rättare i vanliga fall genom ett kommunalförbund via kommunerna), rollen att fatta beslut om vilken trafik, där allmän trafikplikt ska gälla, sedan får man dock ha bolag för att sköta upphandlingar etc och infrastruktursatsningar etc. Det står tydligt i förslaget att det får vara ett nät av linjer. Det kommer alltså inte vara något som helst problem för regionerna att behålla den nuvarande trafiken i huvudsak. Däremot har alltid privata företag möjlighet att konkurrera - man får alltså aldrig hindra ett privat aktör. Men att ett överklagande om att trafikplikt ska gälla på en linje i regional trafik, är nog svårt att få igenom. Skulle däremot exempelvis SL börja kräva trafikplikt för att köra exempelvis bussar mellan Cityterminalen och Gotlandsfärjan, ja då skulle man garanterat förlora.

Fikman

Vad är det med er, är ni uppväxta på resinolja å butterkaka ???
Alla kommuner har ju linjer som går med röda siffror,  tar då komunen dom pengar som i dag betalas till trafikhuvudman och lägger dom pengarna hos kollektivmyndigheten som får fördela pengarna på  förluslinjerna i komunen så blir det ju mer pengar för att driva glesbygdslinjerna alltså fler turer som ger störe möjlighet att bo i glesbygd vilket gör att fler flyttar ut vilket leder till att fler åker buss viket leder på längre sikt till minskade bidragsbehov vilket leder till minskade kostnader för komunerna.
;D

Jonas Gustafsson

Citat från: Omnilasse skrivet 23 juni 2010, 22:43:56 PM
Fast det där är en feltolkning om man läser propositionen och regeringens förslag står det tydligt att man får ha kvar aktiebolag - vad man däremot inte får göra är att låta ett länstrafikbolag bestämma över trafikförsörjingsplanen, eller var allmän trafikplikt ska gälla. Landstinget har alltså genom sin nämnd (eller rättare i vanliga fall genom ett kommunalförbund via kommunerna), rollen att fatta beslut om vilken trafik, där allmän trafikplikt ska gälla, sedan får man dock ha bolag för att sköta upphandlingar etc och infrastruktursatsningar etc. Det står tydligt i förslaget att det får vara ett nät av linjer. Det kommer alltså inte vara något som helst problem för regionerna att behålla den nuvarande trafiken i huvudsak. Däremot har alltid privata företag möjlighet att konkurrera - man får alltså aldrig hindra ett privat aktör. Men att ett överklagande om att trafikplikt ska gälla på en linje i regional trafik, är nog svårt att få igenom. Skulle däremot exempelvis SL börja kräva trafikplikt för att köra exempelvis bussar mellan Cityterminalen och Gotlandsfärjan, ja då skulle man garanterat förlora.

Jag är nog inne på din linje, Omnilasse. I huvudsak kommer det att se ut som idag, med länslack och gemensam taxa, det är jag övertygad om. Några enstaka lönsamma sträckor kommer bussbolag att vilja köra i egen regi, i konkurrens med eller i stället för "länstrafiken". Antagligen kommer man även där att inse behovet av taxesamordning. Gemene man kommer inte att se någon större skillnad.

Jag tror ingen vill ha tillbaka situationen från gamla tider där tre stycken linje 2 kunde avgå från samma ställe med helt separata taxor.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 23 juni 2010, 22:43:56 PM
Däremot har alltid privata företag möjlighet att konkurrera - man får alltså aldrig hindra ett privat aktör.

En sak som sällan debatteras idag är hållplatslägena för privat busstrafik inne i städerna, och hur det kommer att bli i framtiden. Idag ägs ju oftast resecentrumen av trafikhuvudmännen och de bestämmer enväldigt vilka expressbussföretag som ska få trafikera dem. Redan idag förpassas de privata expressbussbolagens bussar till ett helt annat kvarter på andra sidan gatan (Norrköping) eller undanskymt längst bort från övriga resecentrum som möjligt (Uppsala & Linköping), eller till ett trångt inhägnat hörn (Nyköping). Bus4you valde ju t.o.m. att sluta trafikera Norrköping delvis pga den dåliga bussterminalen (länk här)

Om bussbolagen ska börja konkurrera på lika villkor måste de privata bolagen få tillgång till precis lika bra hållplatslägen som övrig huvudmannastyrd lokaltrafik.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 23 juni 2010, 23:46:46 PM
En sak som sällan debatteras idag är hållplatslägena för privat busstrafik inne i städerna, och hur det kommer att bli i framtiden. Idag ägs ju oftast resecentrumen av trafikhuvudmännen och de bestämmer enväldigt vilka expressbussföretag som ska få trafikera dem. Redan idag förpassas de privata expressbussbolagens bussar till ett helt annat kvarter på andra sidan gatan (Norrköping) eller undanskymt längst bort från övriga resecentrum som möjligt (Uppsala & Linköping), eller till ett trångt inhägnat hörn (Nyköping). Bus4you valde ju t.o.m. att sluta trafikera Norrköping delvis pga den dåliga bussterminalen (länk här)

Om bussbolagen ska börja konkurrera på lika villkor måste de privata bolagen få tillgång till precis lika bra hållplatslägen som övrig huvudmannastyrd lokaltrafik.
Ja, det är väl i stort sett det enda som de kan kräva av trafikhuvudmanen (eller då rättare den nämd som ansvarar för detta - och det är också skälet tlll att man vill skilja funktionerna åt, så att inte LT- bolaget ska uppfattas som en konkurrens i dessa delar). Men det gäller ju bara när terminaler etc är offentligt ägda, ofta är ju flera parter inblandade vilket kan göra det hela rätt komplicerat. Däremot kan det nog ändå bli en konflikt mellan det bolag som har avtal för att köra allmän trafik, kontra andra konkurrerande bussbolag. Hur man egentligen ska lösa sådana saker blir nog ett problem som kommer att bli svårt att helt lösa. För även om den regionala trafikmyndigheten inte formellt är kopplad till trafiken, kommer det väl förstås finnas ett värde i att bejaka den trafik där det stora "vardagsresandet" finns, än på det mindre och mer marginella konkurrentutsatta.

Håkan 62

Kollektivtrafik är en samhälls service och skall drivas av samhället.
Detta nya dårpippiförslag är ett rent förakt för oss som kör.
Hur mycket mer slimmade körtider och otrygga arbetsförhållanden skall vi behöva stå ut med.
Vi är människor som fraktar det dyrbaraste som finns, nämligen människor.
Det är dags att inse vårt värde och istället kräva bättre arbetsvillkor, verklighetsanpassade körtider m.m. i stället för vildavästern konkurens.
Man är dfinitivt ingen bra förare när man skall behöva stå bland en massa bilar i kö i halva timmar vid gatuarbete i Malmö m.m och få sina raster förstörda.
Bara för att dom styrande inte kan få tummarna loss och prioritera kollektivtrafiken.
Med den nya ko-ko lagen lär det inte bli bättre.