Huvudmeny

Volvo G7 EGS låda?

Startat av r0ffe4u2, 22 juni 2010, 13:00:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

r0ffe4u2

Hej!
Har någon här på forumet erfarenhet av Volvo's G7 EGS-låda, för och nackdelar, saker att tänka på mm?

/Rolf

1896

Vilken årgång tänker du på ? I början var dom ju väldigt slamriga, så när man åkte genom stan och skulle växla så small det ju under bussen så folk undrade vad man höll på med. Men annars var den väl rolig att köra, man kunde ju växla först och trampa ner kopplingen sen, då växeln ramlade i, vet inte om detta var tanken om hur dom skulle köras, men det var bekvämt i alla fall.

r0ffe4u2

Den sitter på en B10m från 92, tydligen renoverad och genomgången för några år sedan och bytt koppling, men motorn har gått 70000mil..... Fast, bussbolagen sköter väl ganska bra om sina bussar, eller?!?!

bussfan

Citat från: r0ffe4u2 skrivet 22 juni 2010, 16:24:17 PM
Den sitter på en B10m från 92, tydligen renoverad och genomgången för några år sedan och bytt koppling, men motorn har gått 70000mil..... Fast, bussbolagen sköter väl ganska bra om sina bussar, eller?!?!

jo de flesta buss bolag sköter om sina bussar som sinna barn

r0ffe4u2

Men är den som en gammal hederlig manuell låda, med kulleder och armar som sköter förflyttning av dreven, eller är den tryckluftmanövrerad helt eller till viss del?
Eftersom det ska bli ett husbilsbygge så vill jag slippa alla möjligheter till framtida problem/strul efter vägarna, det ska vara så enkelt som möjligt! :)
Det är ingen som har någon instruktionsbok från någon liknande buss som kan kopiera lite info och skicka mig?!? ::)

1896

Kolla Tradera, där brukar finnas instruktionsböcker.  :)

BD

Citat från: r0ffe4u2 skrivet 22 juni 2010, 13:00:21 PM
Hej!
Har någon här på forumet erfarenhet av Volvo's G7 EGS-låda, för och nackdelar, saker att tänka på mm?

/Rolf

Växelspaken med överföringar etc lär vara ett verk av Svante Runberger för ca 25 år sedan.

M

Citat från: r0ffe4u2 skrivet 22 juni 2010, 17:08:34 PM
Men är den som en gammal hederlig manuell låda, med kulleder och armar som sköter förflyttning av dreven, eller är den tryckluftmanövrerad helt eller till viss del?
Eftersom det ska bli ett husbilsbygge så vill jag slippa alla möjligheter till framtida problem/strul efter vägarna, det ska vara så enkelt som möjligt! :)
Det är ingen som har någon instruktionsbok från någon liknande buss som kan kopiera lite info och skicka mig?!? ::)

Spaken skickar elektriska signaler till en styrenhet som sedan öppnar rätt magnetventil som med tryckluft lägger in vald växel. För att växeln skall läggas i krävs oxå att givaren på kopplingen är aktiverad.

/M

B10BLE

Jag körde upp med en G8 låda och denna låda är fortfarande min absoluta favorit trots att jag kört en hel del annat sedan dess, både bussar och lastbilar. G8 är väl en G7 med en extra växel?

M

Citat från: B10BLE skrivet 23 juni 2010, 01:35:18 AM
G8 är väl en G7 med en extra växel?

Så skulle man kunna säga men G7 är en G8 där man hoppar över 3:ans växel inne i lådan. G7 lanserades före G8. Lådan heter i lastbilsutförande R1000 , och är då helt mekanisk om jag inte missminner mig helt.

/M

r0ffe4u2

Så G7 är tryckluftstyrd... :(
Vad ska man sikta på för modell om man vill ha en buss med manuell låda och gammal hederlig mekanisk växelförare, blir det en stenålders buss då? ???
Vill egentligen hitta en nyare modell så att det lätt går att hitta delar, någorlunda driftsäker samt ska inte vara livsfarlig på landsvägen i landsvägsfart, vad tycker ni jag ska leta efter, eller ska jag satsa på ovanstående buss med G7-lådan?

På tal om instruktionsböcker och Tradera så har jag på både B58, B10M (men inte med G7-lådan) samt några Scania Vabis, bl.a CR76 och nån fler.

Hur är växlingsförfarandet med G7-lådan, i mina böcker finns bara ZF S6-80-lådan med?

B10BLE

Citat från: r0ffe4u2 skrivet 23 juni 2010, 08:34:07 AM
vad tycker ni jag ska leta efter, eller ska jag satsa på ovanstående buss med G7-lådan?

Hur är växlingsförfarandet med G7-lådan, i mina böcker finns bara ZF S6-80-lådan med?

Hör med en volvoverkstad om vanliga fel på G7 och vad det kan tänkas kosta att laga. Jag tycker G7/8 är en dröm att köra och skulle välja en sådan låda framför vanliga manuella varje dag.  :)

Det är som en vanlig manuell om du vill. Sen att man kan förvälja växel betyder inte att man gör det.

M

Citat från: B10BLE skrivet 23 juni 2010, 10:24:22 AM
Hör med en volvoverkstad om vanliga fel på G7 och vad det kan tänkas kosta att laga. Jag tycker G7/8 är en dröm att köra och skulle välja en sådan låda framför vanliga manuella varje dag.  :)

Det är som en vanlig manuell om du vill. Sen att man kan förvälja växel betyder inte att man gör det.

Det är ju en vanlig manuell i botten R1000. Att den är elektriskt/pneumatiskt styrd är väl bara bonus.
Skall du leta efter något sammtidiga så är det väl B10M med ZF S6 ???? lådor i så fall.
Jag skulle välja G7/G8 i det läget.

/M

j-a

De erfarenheter jag har som både förare och bussmekaniker så skulle nog jag föredra en vanlig äldre 6 växlad med hög,låg med långspak.G7/G8 har en del svaga punkter såsom växelförare,och en hel del irriterande ofta återkommande elfel,oavsett byggnation.Som privat person skulle iallafall inte jag välja G7,den senare G8 lådan blev visserligen bättre.Du har iallafall mycket fler felkällor på en G7 än en vanlig låda,där finns ju inte så mycket mer än kopplingen och hög/låg som kan krångla.

j-a

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2010, 00:55:25 AM
Det är väl ungefär det råd jag också skulle ge, G7-8 lådorna har egentligen inga fördelar i ett hobbyfordon, om man inte är antingen stadd vid mkt god kassa eller kunnig i den komplicerade uppbyggnaden, det finns ju en orsak till varför avsättningen för beg bussar österut med dessa lådor varit liten jmf med helmanuella eller automater.
Vad gäller ZF S6 lådan så kan man ju undvika 1987 då man hade servoassisterad växling, något som funkade sisådär, sällan bra annat än i enstaka exemplar, 1990 var väl sedan sista året som man kunde få ZF annat än efter specialbeställning, därefter enbart G7-8 och sedermera I Shift (Vilket blir ytterligare ett problem för kommande hobbyägare)
Ja där håller jag med om att hjälpservon gjorde dom mer trögväxlade än utan om man var ovan och var för hårdhänt