Om inte reggskylten får plats....

Startat av Susanne, 21 juni 2010, 21:20:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

så får man böja till den, som denna Tysk har gjort.

Nor1

Ser ut att vara "svenskskyltar" ändå, sånna man skaffar för att få lämna tyskland med sin importbil. Men det med att böja skyltar är tyvärr något som SBP är lite skyldiga till oxå, vet inte hur länge jag tjötade på dom och dåvarande Vägverket innan dom fattade att svenska standard skyltar inte fick plats på den Cheva Van som jag hade då. Men efter en lång disskusition och en vänlig herre på Bilprovningen så ändrades det till "skyltformat: Liten" i bilregistret och jag kunde äntligen få en reg.skylt som passade.

Andersson

Citat från: Nor1 skrivet 21 juni 2010, 21:54:07 PM
Ser ut att vara "svenskskyltar" ändå, sånna man skaffar för att få lämna tyskland med sin importbil. Men det med att böja skyltar är tyvärr något som SBP är lite skyldiga till oxå, vet inte hur länge jag tjötade på dom och dåvarande Vägverket innan dom fattade att svenska standard skyltar inte fick plats på den Cheva Van som jag hade då. Men efter en lång disskusition och en vänlig herre på Bilprovningen så ändrades det till "skyltformat: Liten" i bilregistret och jag kunde äntligen få en reg.skylt som passade.

Det är inte exportskyltar utan skyltar för tillfällig registrering i Tyskland. För att få köra utanför Tysklands gränser måste man ha dom riktiga exportskyltarna, ser ut samma men är röda där den där är gul.

Nico

Ser ut som någon importerat en bild från USA till Tyskland och alltså får köra med tillfälliga skyltar i avvaktan på de ordinarie. Bokstäverna HB står väl för Bremen har jag för mig?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tommy E

Citat från: Nico skrivet 21 juni 2010, 23:17:20 PM
Bokstäverna HB står väl för Bremen har jag för mig?

Jodå, kontrollerade det på Wikipedia. Förmodar att det utläses Hansestadt Bremen.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nor1

Citat från: Andersson skrivet 21 juni 2010, 22:09:20 PM
Det är inte exportskyltar utan skyltar för tillfällig registrering i Tyskland. För att få köra utanför Tysklands gränser måste man ha dom riktiga exportskyltarna, ser ut samma men är röda där den där är gul.

Precis så tyckte jag oxå! Men bilden är ju tagen i Stockholm, om skyltarna bara får användas inom Tyskland så måste ju nån ha kört "falskskyltat" en bra bit  ;D

Susanne

Citat från: Nor1 skrivet 22 juni 2010, 19:05:33 PM
Precis så tyckte jag oxå! Men bilden är ju tagen i Stockholm, om skyltarna bara får användas inom Tyskland så måste ju nån ha kört "falskskyltat" en bra bit  ;D
Nor 1, Hur vet du att bilden är tagen i Stockholm?

Tommy E

Citat från: Susanne skrivet 22 juni 2010, 19:13:39 PM
Nor 1, Hur vet du att bilden är tagen i Stockholm?

Det står ju i nedre vänstra hörnet ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Susanne

TageK

Men har inte "Bäst före datum" löpt ut?
Vad jag vet gäller bara denna typ av skylt vid import av fordon enligt datummärkningen,
den gula till höger.

Ersa

Citat från: TageK skrivet 22 juni 2010, 19:57:18 PM
Men har inte "Bäst före datum" löpt ut?
Vad jag vet gäller bara denna typ av skylt vid import av fordon enligt datummärkningen,
den gula till höger.

Stämmer bra det.

På portugisiska skyltar bertyder dock siffrorna i det gula fältet år och månad som bilen registrerades för första gången.
Tillfälliga skyltar (export och import?) är tvärtom, dvs gula med ett vitt fält där år och månad är just samma "bäst före-datum".

Bilden får visas enligt hemsidan. Detta tack vare att adressen står på den.

groenis

Om någon gör en delförstorning av det blåa märket så står all nödvändig information där.

/Lennart

Danne B.

Citat från: Nor1 skrivet 22 juni 2010, 19:05:33 PM

Inte falskskyltat, men väl oförsäkrat sedan fordonet lämnade Tyskland!

För att få köra i Sverige måste man ha skylten med rött fält i änden och man får bara köra fram tills det datum som står på skylten! Kör man med skylt med gult fält och/eller utgånget datum räknas bilen som oförsäkrad (och oregistrerad för all del...)!

Skylten på bilden är dock en Tysk exportskylt, men som sagt utan försäkring...

//Danne

Danne B.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2010, 17:58:39 PM
Dock kan du numera teckna svensk försäkring på ett sådant fordon med hjälp av ch nr innan man erhållit svenskt reg nummer och då är det ok att använda det en begränsad tid, normalt 30 dagar.

Aha! Det visste jag inte! Var köper man denna försäkring? Hos sitt vanliga bolag?

//Danne