Bilder från JLT-land med nytt idag [Bilder]

Startat av Tobias, 20 juni 2010, 22:13:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

Så var det då idag premiär för den nya trafiken hos Jönköpings Länstrafik med nya bussar, nya linjer och nya företag som kör bussarna.
Jag var ute en sväng i närområdet idag o fotograferade lite av det som dök upp i bussväg och visar lite resultat nedan. Håll tillgodo!  :)

Vi börjar med en bild från den nya linje 301 mellan Nässjö-Eksjö-Vetlanda och fordon på denna turen från Nässjö vid 11.10 idag vart en alldeles ny Volvo 8700, CEO 987.

Vi hoppar raskt över till Eksjö, dit jag tog 301'an och där hittar vi en mindre buss, en Volvo B9L som förmodligen ska rulla i stadstrafiken i Nässjö eller liknande.

Nu ankommer bussen på linje 301 mot Nässjö till Eksjö och här ser vi en gammal bekant, en Volvo 8700 igen, men denna har några år på nacken, nämligen sedan 2007 och har tidigare körts av Carlstens i Nässjö. Regnumret är FGS 826. Ursäkta om bilden är något suddig.

Ytterligare en gammal bekant körde 13-turen från Nässjö mot Vetlanda, nämligen gamla Lingmerths 141 årsmodell 2004, så allt var inte sprillans nytt idag.

En nyare Vest-buss i Nässjö, som skall gå på linje 321 mot Eksjö via Solberga/Anneberg. Regnumret här är CFT 802.

En tripp till Jönköping och ett panikskott på denna "monsterbuss", med nummer 70577 som ankommer Östra centrum i Jönköping påväg mot Gränna som nystartade linje 101.

Samma busstyp igen, men denna gången 70579 som ankommer hållplatsen Gärdesvägen i Gränna, som linje 101 mot Habo via Jönköping.

Interiören i dessa bussar kan väl beskrivas såhär.. Det luktade nytt och gott i varje fall.

Samma buss har ankommit Habo och slutstationen för denna gången och ska lite senare åka tillbaka mot Gränna via Jönköping.

Samma buss i Habo i en annan vinkel och en störande stolpe som sticker upp.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2024. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

julle

Tack för ett mycket fint bildsvep från ett trevligt län!

Nya Säffle-fronten är väl inte precis det vackraste man har sett.... :-\

Bussmicke

Kul att se att Orusttrafiken kör Någonting Själva...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Tobias skrivet 20 juni 2010, 22:13:51 PM
Så var det då idag premiär för den nya trafiken hos Jönköpings Länstrafik med nya bussar, nya linjer och nya företag som kör bussarna.
Jag var ute en sväng i närområdet idag o fotograferade lite av det som dök upp i bussväg och visar lite resultat nedan. Håll tillgodo!  :)

Vi börjar med en bild från den nya linje 301 mellan Nässjö-Eksjö-Vetlanda och fordon på denna turen från Nässjö vid 11.10 idag vart en alldeles ny Volvo 8700, CEO 987.

Vi hoppar raskt över till Eksjö, dit jag tog 301'an och där hittar vi en mindre buss, en Volvo B9L som förmodligen ska rulla i stadstrafiken i Nässjö eller liknande.

En nyare Vest-buss i Nässjö, som skall gå på linje 321 mot Eksjö via Solberga/Anneberg. Regnumret här är CFT 802.

Trevligt! Ska bli intressant att se vad som dyker upp kommande dagar. Ovanstående bussar har f ö följande ägare enligt bilregistret: CEO987  Lysekils Busstrafik, CEX534 och CFT802  Söne Trafik. Kvällens sista tur på 301 från Nässjö kördes med en likadan buss som den översta, även den tillhörande Lysekils Busstrafik, regnr CFW162.

Tobias

Tack för kommentarer!  :)

julle: Ungefär min åsikt här också, man har sett snyggare fronter om man säger så..

Micke: Jag blev lite förvånad när jag såg en buss med märkningen "Orusttrafiken" idag!  :o  ;)

Bernt: Det ska som sagt bli spännande att följa och även vad som dyker upp på "mina" linjer och lite så.

Att CFT 802 ägs av Söne rådde det ingen tvekan om på skyltningen ikväll på samma buss som just ankommit som linje 312 från Bodafors. Bilden tagen genom tågfönstret, därav "skiten".  ;)

Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2024. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Bingoberra

Tack för ett trevligt bildsvep!
Fronten på 8500 var ju inte så dum trots allt  ;D

Ännu mer förändringar hos JLT är att vänta i höst, då inom tätortstrafiken.

1896

Interiören i dessa bussar kan väl beskrivas såhär.. Det luktade nytt och gott i varje fall.

Vad är det där för titthål i förarväggen ? Så att folk kan stirra föraren i nacken när han kör ? -Otrevligt !

Ersa

Citat från: 1896 skrivet 21 juni 2010, 11:53:54 AM
Vad är det där för titthål i förarväggen ? Så att folk kan stirra föraren i nacken när han kör ? -Otrevligt !

Man kan ju montera en liten rullgardin på framsidan väggen, som föraren själv kan dra upp enbart när denne vill titta bakåt.

1896

Eller beställa bussar med hel förarvägg....  ;)

yngrot

Rutan är ännu mindre i 8700  och jag tycker det ser lite underligt ut.. bättre då med hel ruta.. eller ruta över hela väggen... fast som förare vill man ju ha hel vägg
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Hmm lite som att välja mellan peta o kolera ;)
Säga vad man vill om 8500 Face men det var inte snyggt med att kleta dit skolbussskylten. Halva designen går förlorad liksom.
Snyggare utan som de i Götet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 21 juni 2010, 15:01:29 PM
Hmm lite som att välja mellan peta o kolera ;)
Säga vad man vill om 8500 Face men det var inte snyggt med att kleta dit skolbussskylten. Halva designen går förlorad liksom.
Snyggare utan som de i Götet.

Nu måste nog skolskylten vara där pga krav på säkerhet. Men visst, den hade nog gått att flytta ner samt lacka svart så den "försvinner" mera. Gärna på vänster sida grillen så Volvomärket fortfarande syns. Jämför hur snyggt man gjort det på CEO987. Uppåt går skylten iaf nog inte att flytta pga att den stora luckan lär öppnas uppåt, och skylten kan ju inte sitta över en skarv.
Hade bussen saknat nedre extraljus (eller dimstrålkastare?) hade man kunnat montera skylten på kofångaren bredvid regskylten under vänster strålkastare och lackat baksidan röd.

Mange_buss

Någon som vet hur många (nya och gamla) fordon som kommer gå på 101?
Gärna lista..  :)

Bernt Talbrant

Jag sprang på en 301 mot Vetlanda ikväll när jag var ute och handlade - det var f d Lingmerths 130 TSC652. En inte helt lyckad bild syns nedan tagen på Rådhusgatan vid Stortorget i Nässjö.
Tidigare idag såg jag ytterligare en ny Volvo 8700LE reggad på Lysekils Busstrafik: EFN170. Antar att detta bolag köpt eller hyrt in de äldre bussarna som synts på linjen dessa båda första dagar.
Kan ju även nämna att jag skymtade en ny OmniCity som stadsbuss i Värnamo, den tillhör Karlssonbuss i Vaggeryd och har reg.nr CFD657.