Capitol några dagar till

Startat av Gunnar D, 20 juni 2010, 18:15:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Ännu några dagar går H 21 Capitol på linje 30 från Reimersholme till Radiohuset via Stockholms paradgata Kungsgatan. Fr.o.m. Dagen H går nya linje 66 härifrån till Sofia med nya H32 Büssing och ombyggda 60-tals Capitoler. Bilden tagen 31 aug 1967.

Mvh Gunnar

Mr G

CitatFr.o.m. Dagen H går nya linje 66 härifrån till Sofia med nya H32 Büssing och ombyggda 60-tals Capitoler.

Mitt diffusa minne säger att det dröjde en tid (kanske framåt december) innan det dök upp H32:or på Nybodalinjerna. Iallafall på linje 141 som jag såg varje dag från skolan. Minns att det framåt juletid en dag åkte förbi en Büssing istället för de dittils allenarådande capitolerna. Jag hade förstås ingen dunderkoll på alla Nybodas linjer, men jag skulle tro att även linje 66 kördes enbart med capitoler hösten 1967. Rätta mig gärna om jag har fel.

Åren därefter är det väl blandad trafik med Büssing och capitoler innan tyskarna tar över helt nån gång runt 1970.

Fin bild f ö med den typiska capitolskyltningen 30 tum   :)
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 20 juni 2010, 18:54:34 PM
Mitt diffusa minne säger att det dröjde en tid (kanske framåt december) innan det dök upp H32:or på Nybodalinjerna. Iallafall på linje 141 som jag såg varje dag från skolan. Minns att det framåt juletid en dag åkte förbi en Büssing istället för de dittils allenarådande capitolerna. Jag hade förstås ingen dunderkoll på alla Nybodas linjer, men jag skulle tro att även linje 66 kördes enbart med capitoler hösten 1967. Rätta mig gärna om jag har fel.

Åren därefter är det väl blandad trafik med Büssing och capitoler innan tyskarna tar över helt nån gång runt 1970.

Efter 3/9-67 var man inte på helspänn längre men jag vet att jag såg H32 på linje 147 i okt-67. H24 var vanliga i Nyboda efter 3/9-67 men jag har för mig att alla H24 inte sattes i trafik omedelbart under hösten-67. Här är hypotesen att ett gäng H32 fanns i Nyboda fr.o.m Dagen H.

Jag körde själv H23 på linje 66 den 14/11-71 och de fanns kvar i Nyboda in på 1972. Den sista H24 i Nyboda försvann däremot sommaren-71.

/Gunnar