Huvudmeny

Trafikledare

Startat av Bussnissen, 20 juni 2010, 13:23:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussnissen

Är det någon som har en teori om vad det beror på att trafikledare blir så ohyggligt företagsvänliga när de
hamnar på sin position? Jag känner till ett antal exempel de senaste tre åren där folk gått från att ha varit
bussförare till trafikledare, vilket har medfört en total svängning i attityd och inställning till ett företag.
Det finns exempel här i bussnack på detta fenomen. Jag tycker det är anmärkningsvärt hur en människa kan
förändras med titel.

Staffan Sävenfjord

Jag tror det beror på att det finns mer än ett perspektiv på tillvaron. Och byter man arbetsuppgifter så ser man den kanske på ett annat sätt. Sådan brukar kallas personlighetsutväxling.

Björn Ax

Tja. Det man som chaufför är kritisk till brukar dom flesta inte kolla upp särskilt noga om varför det är så.
Sen när man blir trafikledare så kanske man får den informationen tillgänglig och ser saken på ett annat sätt.

Då kanske man förstår företaget bättre och ändrar attityd. Jag brukar ha som personligt mål att är jag kritisk till nånting så kollar jag upp det med nån som vet och får mig en förklaring om varför det är på det sättet.

Så man slipper muttra för sig själv och spy galla över företaget.

Leif D

Är man förare eller motsv, så jobbar man ju åt företaget.
Är man arbetsledare, så jobbar man med företaget.

Gäller ju inte bara i bussbranschen, för arbetsledande tjänst är alltid företagets representant mot personalen.
;-)

Ersa

Sen är det ju oerhörda skillnader på människors olika personligheter. Vissa individer klarar av att under stress och tidspress vara effektiva personalplanerare och trafikledare i decennier utan att hamna i några konflikter med personalen "under" dem. Det är alltid kul när man får en närmsta chef som verkligen är rätt person för jobbet. Tyvärr brukar dessa ofta vara av äldre årgångar och har en förmåga att gå i pension när allt fungerar som bäst. Är de av yngre årgångar så slutar de i regel för att de får bättre erbjudanden från konkurrenter som rekryterar dem.

Omnilasse

Citat från: Björn Ax skrivet 20 juni 2010, 20:56:59 PM
Tja. Det man som chaufför är kritisk till brukar dom flesta inte kolla upp särskilt noga om varför det är så.
Sen när man blir trafikledare så kanske man får den informationen tillgänglig och ser saken på ett annat sätt.

Då kanske man förstår företaget bättre och ändrar attityd. Jag brukar ha som personligt mål att är jag kritisk till nånting så kollar jag upp det med nån som vet och får mig en förklaring om varför det är på det sättet.

Så man slipper muttra för sig själv och spy galla över företaget.
Tror det ligger väldigt mycket i detta. Och oavsett har man väl inget val, jag menar det går inte att fungera som trafikledare och samtidigt kritisera de beslut man själv delvis blir ansvarig för att genomföra, samtidigt som man kanske mer förstår att den lokala ledningen inte har så mycket utrymme heller att utföra förändringar på. Sedan tror jag väl det är få förare som kanske ser det som sin uppgift att försvara ledningen i den ibland rätt polemiska miljö som kan uppstå. Lika lätt som att bli lojal som trafikledare, är väl därför att man som förare anpassar sig lite åt andra hållet, för att "vara en i gänget"... Jag menar det är lätt att falla in i kritik över exempelvis körschema - det gör man väl oavsett om man tror att det går att lösa eller ej, särskilt om något uppfattas som en försämring. 

1896

En bra trafikledare är ju diplomatisk och har förståelse för båda sidor.