Crown Princess Wedding - bussar och annat (Del 1 av 6)

Startat av Andreas, 20 juni 2010, 11:23:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Vi startar vid Stadsbiblioteket:

53 mot Roslagstull, precis som vanligt.

Gladökvarns Buss & Taxi ABs Pressbyrån-stripade buss med reg. nr. XYJ 518 passerade också förbi. Verkade som att denna rullade för innerstadstrafiken, då han stannade till vid hållplatsen, men sedan rullade vidare till Roslagsgatans hållplats. Jag hade gärna åkt med, såvida han hade valt att skylta linjenumret så att man visste vart han var på väg. :P

Vi har rört oss upp till Odenplan:

Med tanke på att många bussar fick ovanliga slutdestinationer denna dag, så skyltade många bussar antingen endast med destinationen eller med linjenumret och då med en liten medtagbar dest. skylt i framrutan. Här är en buss med endast dest. skylt och jag skulle gissa på att det rör sig om en 42 från Karlbergs Station, men kan tyvärr inte säga om det stämmer.

Linje 70 körde omvända varianten i skyltskåpet, dvs. med endast linjenummer.

Här är dock en luring: Den är skyltad 42 Radiohuset som om ingenting har hänt, men undvik att läsa av den och koncentrera dig istället på den lilla skylten i framrutan, där den riktiga slutstationen står, nämligen Runebergsplan.

Resan vart inte så lång för 2:an precis, med tanke på att den endast gick Norrtull - Odenplan resp. Slussen - Sofia.

4:an gick nästan hela sin ordinarie sträckning, med undantag av att sträckan Radiohuset - Östra Station var helt indragen. Vissa bussar skyltade faktiskt 4 Östra Station, medan många hade denna skyltning.

Fortsättning följer!

B10BLE

Jag tycker det är pinsamt dåligt att våra moderna automatiska skyltsystem inte kan hantera en trafikomläggning. Ska det vara så svårt att kunna göra en "override" av skyltsystemet så man får skriva in egen linjesiffra samt egen destination?

Vad jag förstått ligger alla texter i mobitecens egna enhet vilket gör att bussen fysiskt måste in på verkstad för att byta texter. Är inte det otroligt dåligt för att vara år 2010?

Sedan har jag ännu inte hittat ett enda system som har en knapp som slår ut EJ I TRAFIK på alla skyltar blixtsnabbt. Det händer ofta att automatiken knasar eller att den skyltar upp för tidigt, t.ex. om man ska ha rast skyltar bussen upp nästa körning så folk springer efter bussen och nästan blir överkörda trots att man ska till rastparkeringen. Att skylta om manuellt på dom automatiska systemen brukar ta hopplöst lång tid.

Hasse L

Citat från: B10BLE skrivet 20 juni 2010, 15:05:27 PM
Jag tycker det är pinsamt dåligt att våra moderna automatiska skyltsystem inte kan hantera en trafikomläggning. Ska det vara så svårt att kunna göra en "override" av skyltsystemet så man får skriva in egen linjesiffra samt egen destination?

Vad jag förstått ligger alla texter i mobitecens egna enhet vilket gör att bussen fysiskt måste in på verkstad för att byta texter. Är inte det otroligt dåligt för att vara år 2010?

Sedan har jag ännu inte hittat ett enda system som har en knapp som slår ut EJ I TRAFIK på alla skyltar blixtsnabbt. Det händer ofta att automatiken knasar eller att den skyltar upp för tidigt, t.ex. om man ska ha rast skyltar bussen upp nästa körning så folk springer efter bussen och nästan blir överkörda trots att man ska till rastparkeringen. Att skylta om manuellt på dom automatiska systemen brukar ta hopplöst lång tid.

Instämmer till 100 %!
/H.

Ersa

Det är väl inte så svårt att med hjäp av BussPC:n skylta om manuellt? Flera självlärda busskörande forumiter är ju riktigt duktiga på att styra skyltarna exakt som de vill ha dem. Bara någon ansvarig har sett till att lägga in in de förvalda linjer och destinationer som krävs ska ju alla förare kunna skylta upp dessa. Är det kanske mera bristande engagemeng och internutbildning det mesta sitter i?

Mobitec C90 däremot var långsammare och krångligare än den fenomenala BussPC:n. I Umeå är C90-panelen helt låst då busen rullar, vilket omöjliggör effektiv omskyltning, även om det antagligen ligger säkerhetstänk bakom det hela. Dessutom saknades texten "Fullsatt" vilket gjorde att det var stört omöjligt att få folk att sluta försöka tränga sig på en överfull buss på linje 1 medan en helt tom buss på samma linje stod precis bakom... vilket slutade med att den första bussen drog iväg och föraren av den andra bussen fick sig en utskällning, och gav direkt ofta tillbaka med samma mynt.  Ahh... vilka minnen. ;)

B10BLE

Citat från: Ersa skrivet 20 juni 2010, 16:59:20 PM
Det är väl inte så svårt att med hjäp av BussPC:n skylta om manuellt? Flera självlärda busskörande forumiter är ju riktigt duktiga på att styra skyltarna exakt som de vill ha dem. Bara någon ansvarig har sett till att lägga in in de förvalda linjer och destinationer som krävs ska ju alla förare kunna skylta upp dessa. Är det kanske mera bristande engagemeng och internutbildning det mesta sitter i?

Mobitec C90 däremot var långsammare och krångligare än den fenomenala BussPC:n. I Umeå är C90-panelen helt låst då busen rullar, vilket omöjliggör effektiv omskyltning, även om det antagligen ligger säkerhetstänk bakom det hela. Dessutom saknades texten "Fullsatt" vilket gjorde att det var stört omöjligt att få folk att sluta försöka tränga sig på en överfull buss på linje 1 medan en helt tom buss på samma linje stod precis bakom... vilket slutade med att den första bussen drog iväg och föraren av den andra bussen fick sig en utskällning, och gav direkt ofta tillbaka med samma mynt.  Ahh... vilka minnen. ;)

Jag har aldrig använt BussPC, däremot ett antal system från init... Dessa har varit totalt efterblivna. Kan ta upp mot två minuter att få fram rätt skyltning.