Huvudmeny

Besök i Karlstad

Startat av Hans Fredriksson, 18 juni 2010, 20:12:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

I dag gjordes en resa upp till Karlstad. Karlstad fick en buss att låna över helgen.
Karlstad är ett Volvonäste men Scanian mottogs väl.
En kort instruktion och sen sattes bussen ut i trafik.
Passade på att ta några kort från Karlstad station

Och så efter förättat värv blev det att passåka hem.
Insteget är belamrat av biljettmaskiner. Det blir så när bussen trafikerar tre län.

bussfan

vad hade hänt på bilderna 5 o 6 iom att mekanikern håller på med ett av löphjulen

Ersa

Vilken buss är det du passåker hem i? Jag känner inte igen den. Fast det beror väl på att Karlstad har sina egna bussar som inte går runt till andra depåer. Trevliga vardagsbilder för övrigt, som bli kul att titta på om 20-30 år. :)

MrRep

Citat från: bussfan skrivet 20 juni 2010, 12:01:41 PM
vad hade hänt på bilderna 5 o 6 iom att mekanikern håller på med ett av löphjulen

Verkar som om han efterdrar från ett tidgare hjulbyte. Vet inte om fallet är så nu dock....

Hans Fredriksson

Citat från: MrRep skrivet 20 juni 2010, 17:23:47 PM
Verkar som om han efterdrar från ett tidgare hjulbyte. Vet inte om fallet är så nu dock....

Jo, det är riktigt han, vad han nu heter, efterdrar efter ett tidigare hjulbyte.
Jag och siffror, det var i alla fall en 60xx-vagn jag passåkte i hem.

Ersa

Intressant att inga 9700:or med gamla fronten ("svarta strålkastare") i 56xx- 60xx och 63xx-serierna har fått nya designen ännu. Man åtgärdar verkligen alla andra modeller först, väntar sedan...  och tar kanske i framtiden itu med de äldre 9700:orna.

Nilz

Det beror på att de gamla bussarna var lackade och inte stripade, så de kräver andra resurser att profilera om. Men det kommer säkert tids nog...

Om visst är det en gammal expressbussförare som klätt på sig verkstadsuniformen!

Ersa

Citat från: Nilz skrivet 22 juni 2010, 21:51:00 PM
Det beror på att de gamla bussarna var lackade och inte stripade, så de kräver andra resurser att profilera om. Men det kommer säkert tids nog...

Aha! :) Men 49xx-vagnarna gick det ju snabbt som attan att få vita. Var dessa gamlingar stripade medan de nyare 56xx- 60xx och 63xx-serierna är lackade?