Var? Bild från 1930-talet.

Startat av BD, 17 juni 2010, 18:13:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD

Var är bilden tagen. Tiden är 1930-tal. Originalbilden ca 60 mm bred.

Delförstorning.

Stor bild:http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/bil/Sven/a12s.jpg

Ersa

En ledtråd vore ju kyrkor inom Stockholms nuvarande län.
Går motorcykeln A 1069 att spåra till ett geografiskt område?

Björn Forslund

Kan ju vara en kis som är ute o rör sig i provinserna, dvs inte alls i Stockholm?

Ersa

Det är självklart tänkbart. Våra kyrkkunniga kyrkfotografer kanske känner igen kyrktornet?

BD

Citat från: Ersa skrivet 18 juni 2010, 11:56:24 AM
En ledtråd vore ju kyrkor inom Stockholms nuvarande län.
Går motorcykeln A 1069 att spåra till ett geografiskt område?

Troligen är det Sven Lindahl,född 1908, från Charlottendal, Älgviken vid Nynäshamn som syns på motorcykeln.

Björn Forslund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 juni 2010, 13:36:44 PM
Oj!  En gammal granne till Björn då ;D

Nånstans på Södertörn kanske man ska börja då....

Nynäshamn är det då inte iaf. Stadsbebyggelsen till höger i bild pekar på någon stad. Min granne är nog ute på en semestertripp, eller försöker motverka den inavel som förekom innan lättviktarna dök upp.

Mr G

A1069, var inte det en H15? Kanske var det en lucka i serien just där. Nu är förstås bilden tagen innan H15-tiden, så man kanske kan ha "recyclat" det numret. Sen är jag inte helt säker på hur regnr:en funkade på den tiden. Fanns alla fordon i samma A-serie eller kan det ha varit så att det fanns t ex en mc och en personbil med samma regnr?

Bilden är f ö klart intressant och till slut kommer väl någon in här som känner igen platsen. Själv gör jag det inte, än iallafall. Kyrkan som ser ut att vara under byggnation ser för stor ut för att vara en frikyrka. Kan ju också vara så att tornet får sig en översyn, och kyrkan stått på platsen ett tag.

Tror inte den kyrkan finns i regnr:ets hemmaområde, dvs inom Stockholms stad.
吉先生

Ersa

Taket på kyrktornet ser ut att ha en lite egendomlig form, fast det kan ju vara byggnasställningen som luras. Kyrkan har en design som gör att den påminner starkt om andra kyrkor som är ny- eller ombyggda under slutet på 1700-talet eller i början av 1800-talet.
Det är tyvärr även väldigt svårt utläsa firnanamnet på huset precis till vänster om Texacomacken.
Men vad är det för vit staty som ser ut att liksom en Nordkoeransk trafikpolis stå på en refug "mitt i gatan" precis till vänster om motorcykeln?

Här bara kryper det i fingarna av vilja att ta en bild i år på exakt samma ställe! Tänk vad träden på vänster sida riksvägen lär ha vuxit sen sist. :D

Danne B.

Satt och googlade lite och den påminner om S:T Lars Kyrka i Linköping... http://www.buildings-archaeology.net/Images2/S_t_Lars_kyrktorn.jpg

Men jag är ändå en aning tveksam då det ej finns nå´n som helst information om att S:T Lars Kyrka skulle ha restaurerats på 30-talet...!

//Danne

Ingwar Åfeldt

Citat från: Danne B. skrivet 19 juni 2010, 02:49:17 AM
Satt och googlade lite och den påminner om S:T Lars Kyrka i Linköping... http://www.buildings-archaeology.net/Images2/S_t_Lars_kyrktorn.jpg

Men jag är ändå en aning tveksam då det ej finns nå´n som helst information om att S:T Lars Kyrka skulle ha restaurerats på 30-talet...!

//Danne

Nej, St Larskyrkan är det inte. Omgivningarna i Linköping ser helt annorlunda ut, se bilden nedan.

St Larskyrkan i bildens mitt. Bilden är tagen i mitten eller slutet av 20-talet.

M v h
Ingwar

Omnilasse

Svår fråga. Lite amatörmässiga funderingar. Det tycks vara en stad med tanke på hyreshuset i förgrunden. Det bör också vara en äldre stad med tanke på kyrkans placering (och alltså inte primärt en järnvägsknut). Kyrkan verkar vara i äldre medeltida stil, Tornets huv och spira ger dock intryck att vara senare, kanske 1600 eller tidigt 1700-tal. Kyrkan skulle förstås kunna vara en senare konstruktion (i äldre stil), men långhusets tak i proportion till tornet, ger ett lite kompakt intryck, som känns ursprungligt. Istället verkar man försökt kompensera det låga tornet senare (elelr efter en brand) med det höga och magnifika tornhuvud. Har försökt tänka på några tänkbara städer, men får det inte själv att "stämma", med någon av dem. Ett tips är väl i sådan fall att leta reda på var de gamla Texaco-stationerna låg. Måste ju rimligen ändå ha varit på rätt få orter (i jämförelse) på 1930-talet. 

Ersa

En bensinmack torde väl tyda på att detta är själva genomfartsvägen genom samhället, dvs kanske rentav en dåvarande riksväg? Man byggde väl inte mackar på andra ställen i samhällena än vid de största vägarna vid denna tid?

Danne B.

Visade bilden för tjejen och hon påpekade att herren på motorcykeln ser ut att vara "i tjänst"... Eller var man månne klädd på detta vis om man var ute och åkte hoj förr...?

//Danne

Stefan Lindberg

Texaco hade ju som alla andra mackar Sverigekartor med just deras stationer utmärkta.
En sådan karta hade varit kul att ha nu.

Jag har för övrigt segat mig igenom boken "Våra Kyrkor" som är på över 700 sidor utan att hitta något som verkar passa  :(

Björn Forslund

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 21 juni 2010, 21:25:20 PM
Texaco hade ju som alla andra mackar Sverigekartor med just deras stationer utmärkta.
En sådan karta hade varit kul att ha nu.

Jag har för övrigt segat mig igenom boken "Våra Kyrkor" som är på över 700 sidor utan att hitta något som verkar passa  :(

Kan det vara i något annat land? De planare delarna av Norge t ex? Kisen kanske är ute på långtur?