Nu mera "historia" i Gävle..

Startat av Fredde, 07 september 2007, 17:54:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Linje 800 ank Gävle måndag den 20:e aug å det är sista veckan denna linje angör Gävle..
Vagnen tror jag var 4512 iaf

//Fredde

Niklas Bygdestam

Ser att det är en godsbuss. Hur många sådana går numera i Gävle sedan den här linjen försvann?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Vet ej, men det brukar visa sig någon på Linje 41 som går Gävle-Sandviken-Hofors-(Falun 2 turer dag)...

kanske någon annan som har koll!?

//Fredde

Nicklas Vasa

Linje 41 utgår ju ifrån Gävle, så den bussen är stationerad i Gävle.....

Fredde

Bussen på bilden är Swe X inv nr 4512.. Den tillhör Karlstad om jag inte är helt fel ute, men är skriven på Swebus Express i Jönköping ..

X-trafik Linje 41 utgår fr Gävle men jag tror även Sandviken har något omlopp.. Finns det någon uppställningsplats i Hofors?

//Fredde

Nicklas Vasa

4512 står i Falun på nätterna.

Det går ju bara 2 turer på linje 41, vardagar, och det verkar krångligt om Sandviken kör dessa.

Ja, det finns en depå i Hofors, förr låg den ner för backen bakom Shell macken, och till vänster, numera är den flyttad till, (är det Volvo ?) inhägnat område, mot Falun på vänster sida om rv 80, det ligger nån automat tank station där också.....

Fredde

X-trafik Linje 41 går ju var 15:e minut i högtrafik morg & em, 50% av turerna vänder då i Sandviken övriga går vidare till Hofors, så därför tänkte jag att Sandviken körde något omlopp med..

Det var säkert mycket bättre för pendlarna när X-Trafik linje 101 gick varje timme på vardagar mellan Gävle-Sandviken-Storvik-Hofors-Falun v.v Sedan har jag för mig det var 3 timmes trafik på helgen.. Men sedan när tåg i bergslagen kom så upphörde linjen dock är det ju ljusår i från hur mycket bättre det var med linje 101 tågen går inte 1 gång per timme på fasta tider.. I Sandviken samt Hofors samt även delvis Falun ligger ju Tågstn en bit fr själva city kärnan.. Åka kollektivt ska vara enkelt å smidigt.. om man åker någon udda resa per år kan man stå ut med längre å gå eller krångla med annat.. Men åker man T.O.R en 220-250 ggr per år ska det vara ENKELT

//Fredde

Nicklas Vasa

F´låt, det var ju turerna Gävle - Falun jag tänkte på.....
Där går endast 2 turer varje vardag numera. Man kör omlopp på linje 41 från Sandviken, och Hofors.

Det går inte att skylla på samtrafik med tåg, som anledning till att det dragits in turerna till Gävle på linje 800, bägge eftermiddagsturerna som ankommer till Falun från Karlstad, ankommer strax efter det att tåget avgått.....  (mot Gävle alltså)

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 07 september 2007, 19:32:19 PMDet var säkert mycket bättre för pendlarna när X-Trafik linje 101 gick varje timme på vardagar mellan Gävle-Sandviken-Storvik-Hofors-Falun v.v Sedan har jag för mig det var 3 timmes trafik på helgen.. Men sedan när tåg i bergslagen kom så upphörde linjen dock är det ju ljusår i från hur mycket bättre det var med linje 101 tågen går inte 1 gång per timme på fasta tider.. I Sandviken samt Hofors samt även delvis Falun ligger ju Tågstn en bit fr själva city kärnan.. Åka kollektivt ska vara enkelt å smidigt.. om man åker någon udda resa per år kan man stå ut med längre å gå eller krångla med annat.. Men åker man T.O.R en 220-250 ggr per år ska det vara ENKELT

//Fredde

Med tanke på hur mycket kortare restiden är med tåget jämfört med bussen (62-66 minuter jämfört med 110!) så har jag mycket svårt att tänka mig att pendlarna sörjer 101:an. Hofors undantaget, förstås. Vore det inte för Hofors hade det förmodligen inte gått någon busstrafik alls mellan Hofors och Falun. Jodå, jag har tågpendlat fem dagar i veckan mellan Gävle och Falun och de dagar det var bussersättning var det bara att acceptera att man kom hem nästan en timme senare än man tänkt sig.

Jag skulle nog drista mig att säga att det nog var mycket sämre för pendlarna när 101:an gick.

Anders

Nicklas Vasa

Min grundtanke var att det ska upprätthållas samanhängande trafik Gävle - Dalarna - Göteborg, detta verkar ju ingen vara intresserad av, då Swebus Express hänvisar till lönsamhet, och respektive länsbolag bara intresserar sig för utvecklingen inom den egna länsgränsen.....