Gott och Blandat, del 6 [SRK]

Startat av Richard Walter, 07 september 2007, 15:41:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard Walter

Den här bussen vet jag inget om och bolaget är mig helt obekant också.

Bilden är från 1972 och taget i samband med en utflykt som min farmor gjorde från sjukhemmet hon då bodde på, jag minns inte var men sannolikt någonstans i gränslandet mellan Närke och Östergötland.

Niklas Bygdestam

Jag tycker att det ser ut som en långfärdsbuss med Larvikskaross. Färgen ser precis ut som en SJ-buss förutom märkningen. Det verkar bara vara SJ-loggan som ersatts med SRK-märket. Vad var SRK för något?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Richard Walter

Greger Larsson

Tja, bolag och bolag, men min gissning är att bilden föreställer B125/DFE730, en B58/Larvik som ägdes av Svenska Röda Korset. Bussen kom sedan att hamna hos Siriustransporter.

/GL

Björn Forslund

Verkar troligt Fälgen säger att det är en Volvo.
Det stora första fönstret bakom dörren ger indikation på att det är en omställningsbuss som haft vänsterdörr bakom framaxeln.
SJ: s vagnar (bortsett från några inkorporerade) hade lutande fönster, så att målningen liknar SJ:s är nog en slump.

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 08 september 2007, 21:58:14 PM
Tja, bolag och bolag, men min gissning är att bilden föreställer B125/DFE730, en B58/Larvik som ägdes av Svenska Röda Korset. Bussen kom sedan att hamna hos Siriustransporter.

/GL

Att SRK skulle betyda Svenska Röda Korset låter ju ganska troligt. Hade de pensionärsresor under den här tiden?

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 september 2007, 22:02:51 PM
Verkar troligt Fälgen säger att det är en Volvo.
Det stora första fönstret bakom dörren ger indikation på att det är en omställningsbuss som haft vänsterdörr bakom framaxeln.
SJ: s vagnar (bortsett från några inkorporerade) hade lutande fönster, så att målningen liknar SJ:s är nog en slump.

Jag tvivlar på att det är en omställningsbuss. Jag tror att bussen är byggd för högertrafik. I en bok som jag har finns en långfärdsbuss med Larvikskaross på Volvochassi och bussen är en ren högertrafiksbuss från 1967. Även denna buss har ett större fönster närmast dörren i jämförelse med övriga fönster. Bussen i min bok är en SJ-buss och när jag jämför bilderna så kan jag konstatera att lacken inte bara liknar SJ:s utan är helt identisk med SJ:s lack på den här bussmodellen. Någon slump kan det inte vara. Vad jag funderar på är om SJ kan ha hyrt ut bussen? Eller om SRK helt enkelt beställde bussar i SJ-lack för att det var billigare eftersom de då kunde levereras i samma serie? Eller om bussen kan ha varit beställd som SJ-buss men tagits över av SRK före leverans?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 september 2007, 23:08:14 PM
Samtliga? SJ Larvikare hade takfönster i "rundningen", detta saknar denna, och som Björn skriver även lutande/sneda fönster.

//Lars

Men hade alla SJ:s bussar med Larvikskaross sneda fönster och takfönster?

Björn Forslund

Japp, alla hade lutande fönster och fönster i takrundningen, såväl volvo B58 som Scania BF76. Det fanns någon/några äldre Larvikare som togs över från privata bolag. Den här vagnen kan möjligen vara någon av dem, men det är inget jag kollat ännu.

Richard Walter

Tack för intressant info.

Jag slog på numret och bussen finns ännu i regsitret, avställd sedan -93.
Var bussen anpassad för handikapptransporter? Farmor satt i rullstol de sista åren, så även vid denna resa. Bussen är numera registrerad för 31 passagerare vilket ju kan ha ändrats genom åren, men annars tyder det ju på att den kanske anpassats för rörelsehindrade.

Björn Forslund

Karossnr 1175 , chassinr 151  enl en norsk lista. levererad maj -67 till Röda Korset.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 september 2007, 23:19:10 PM
Karossnr 1175 , chassinr 151  enl en norsk lista. levererad maj -67 till Röda Korset.

Finns det något samband med SJ? Eller har Röda Korset kanske bara köpt den i SJ-lack för att det kanske blev billigast så?

Björn Forslund

Röda Korset har ju färgerna rött och vitt, så valet är väl inte så konstigt. Om det verkligen är exakt SJ:s kulörer går knappast att avgöra från fotot.
Att bussen sedan är målad på ett liknande sätt som SJ:s vagnar kan bero på att Larvik visat kunden en sådan som exempel kanske?
Annars tvivlar jag på att RK har något med SJ att göra.