Slutet närmar sig... [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 15 juni 2010, 00:09:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...för Borås Lokaltrafiks tio MaxCi-bussar. Med största säkerhet är vi nu inne i sista veckan som dessa bussar är i trafik, något de vid det här laget varit i ganska precis 15 år. När jag var i Borås idag passade jag på att ta ytterligare några bilder på dem - det blev sju av de åtta som sågs i trafik som fastnade på minneskortet.

019 som övningsbuss på Åsbogatan.

Senare på dagen gick den i trafik på linje 7 - här kommer den på Söderbrogatan.

024 gick på linje 1 och syns här på Allégatan.

026 på linje 2 svänger ner på Lilla Brogatan från Allégatan.

029 har just startat från Södra torget på linje 3 och kommer här på Åsbogatan.

Även 031 gick på linje 1 och här är den på Allégatan.

Ytterligare en MaxCi på linje 1: här kommer 032 nedför Åsbogatan.

033 i rondellen vid Söderbro som linje 7.

yngrot

trevliga bilder .. men tråkigt dessa är på väg bort...  Men har de nya dykt upp nu??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 15 juni 2010, 01:09:03 AM
trevliga bilder .. men tråkigt dessa är på väg bort...  Men har de nya dykt upp nu??

Nej, men de ska ha gjort det före den 22 augusti - är det tänkt... I sommar ska man väl klara sig utan dessa. Har f ö fortfarande inte sett till OmniLinken 048 som ju är under reparation efter en olycka sedan länge.

Bussfanatikern

Samma sak gäller för MaxCi-bussarna i Halmstad också.

yngrot

Nej, men de ska ha gjort det före den 22 augusti - är det tänkt... .
[/quote]

Ja den som lever får se för leverans av Omnilink har ju varit utlovad mer än en gång tidigare...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bussfan

är det diesel eller etanol bussar de här MaxCi bussarna som e på bild?????

Bernt Talbrant

Citat från: bussfan skrivet 17 juni 2010, 08:54:12 AM
är det diesel eller etanol bussar de här MaxCi bussarna som e på bild?????

Etanol

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 15 juni 2010, 09:04:45 AM
Nej, men de ska ha gjort det före den 22 augusti - är det tänkt... .

Ja den som lever får se för leverans av Omnilink har ju varit utlovad mer än en gång tidigare...

Pratade med en vanligtvis väl insatt bussförare i går om detta och han var något tveksam om OmniLinkarna verkligen hinner komma. I varje fall har man tydligen bestämt sig för att inte slakta återstående MaxCi direkt.

Han kunde också berätta att ytterligare tre MAN-bussar skall komma. Sannolikt begagnade från Göteborg. så vi kanske också får 089-091.

Bussmicke

Fd. Göteborgarna verkar vara de som är mest synliga på stan kvällstid vad jag kunde konstatera..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juni 2010, 18:20:45 PM
Pratade med en vanligtvis väl insatt bussförare i går om detta och han var något tveksam om OmniLinkarna verkligen hinner komma. I varje fall har man tydligen bestämt sig för att inte slakta återstående MaxCi direkt.

Han kunde också berätta att ytterligare tre MAN-bussar skall komma. Sannolikt begagnade från Göteborg. så vi kanske också får 089-091.

Det har väl hela tiden rått viss osäkerhet om de nya OmniLinkarna verkligen ska hinna vara klara för trafik till vintertidtabellen i augusti, men för ett par månader sedan, d v s när jag hörde något om detta senast, verkade oddsen för detta goda (eller dåliga om man så vill...). Men det kan ju ha hänt en del sedan dess - och osvuret är ju bäst. Att man inte skulle göra sig av med MaxCi:na omedelbart har nog varit klart hela tiden - om de sedan kommer till användning igen är en annan sak. Det lär visa sig. I sommar är det i varje fall tänkt att de ska stå stilla.

Bussfanatikern

Roligt att MaxCi kan komma att finnas kvar som reserv i Borås. Jag läste här på forumet att även Halmstads fem MaxCi-bussar kan komma att få finnas kvar ytterligare en tid.