Busstyper Veolia Frölunda m.fl.

Startat av Calle, 14 juni 2010, 20:21:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CS

Citat från: Calle skrivet 15 juni 2010, 21:37:45 PM
Jag tror inte, och hoppas inte att dessa följer med. Det har ju ställts hårdare krav på dagens avtal, och ett av kraven var att majoriteten skulle vara nya bussar.

Ingen som vet vilka fordonstyper som respektive linje ska få, tänker på 90, 91, 92, 94, 99, 50 och 58?

50 och 99 är det sagt ska köras med boggi.

Bussgubben

Linje 50 och 99 kommer gå med ledbussar som det är idag, varför tror du de har köpt nya B9S isåfall?? Dessutom så var det linjekännedom på linje 99 bland annat med 3891

Bussgubben

Citat från: Calle skrivet 15 juni 2010, 21:37:45 PM
Jag tror inte, och hoppas inte att dessa följer med. Det har ju ställts hårdare krav på dagens avtal, och ett av kraven var att majoriteten skulle vara nya bussar.

Ingen som vet vilka fordonstyper som respektive linje ska få, tänker på 90, 91, 92, 94, 99, 50 och 58?

Som jag skrev ovan så ska 99 och linje 50 gå med ledbussar, men även 92, 58 och 94 kommer ha ledbussar som det är idag.

Bussfanatikern

Citat från: Rikard skrivet 15 juni 2010, 02:32:57 AM
Veolia skall visst ha 270-279 som rullar för GS i Mölndal för tillfället oxå enligt en av killarna i verkstan.
in monterat iTid system i några av dem nu 273,274 t.ex
Rikard.

Så GS ska sälja 10 stycken ut av dom 30 nyinköpta boggiebussarna? Inte alls bra, dessa skulle med lätthet ha kunnat ersätta dom äldre boggiebussrna i serien 631-664. Dessa har redan sex år på nacken och börja bli slitna, dessutom saknar dom luftkonditionering för passagerarna.

Undrar också vilka vanliga ledbussar som kommer att rulla på linje 16 utöver dom dubbelledade.

AL

Citat från: Bussgubben skrivet 15 juni 2010, 22:46:05 PM
Linje 50 och 99 kommer gå med ledbussar som det är idag, varför tror du de har köpt nya B9S isåfall?? Dessutom så var det linjekännedom på linje 99 bland annat med 3891

Linje 50 och 99 skall, enligt pressmeddelande från Västtrafik, köras med boggibussar.  Dels ger detta fler sittplatser, och dels en mjukare färd på 70-sträckor! 

Dock totalt sett bör det istället innebära en kapacitetsminskning eftersom antalet stående/sittande blir mindre än med ledbussar!

Walter

Citat från: Bussfanatikern skrivet 16 juni 2010, 04:11:02 AM
Så GS ska sälja 10 stycken ut av dom 30 nyinköpta boggiebussarna? Inte alls bra, dessa skulle med lätthet ha kunnat ersätta dom äldre boggiebussrna i serien 631-664. Dessa har redan sex år på nacken och börja bli slitna, dessutom saknar dom luftkonditionering för passagerarna.

Undrar också vilka vanliga ledbussar som kommer att rulla på linje 16 utöver dom dubbelledade.

De 30 nya bussarna är väl bara på lån av Volvo. Som jag förstått det så har det varit klart från början att dessa bara skulle rulla kortare tid för GS.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Rikard

Citat från: Bussfanatikern skrivet 16 juni 2010, 04:11:02 AM

De 30 bussarna e bara hyrda av Volvo så inga problem där. De visste ju att anbudet var förlorat.
Rikard.

Bussgubben

Citat från: AL skrivet 16 juni 2010, 07:31:00 AM
Linje 50 och 99 skall, enligt pressmeddelande från Västtrafik, köras med boggibussar.  Dels ger detta fler sittplatser, och dels en mjukare färd på 70-sträckor! 

Dock totalt sett bör det istället innebära en kapacitetsminskning eftersom antalet stående/sittande blir mindre än med ledbussar!

Kan du länka detta pressmeddelande då?? Vill gärna även påpeka att ledbussar känns betyligt mjukare på alla sträckor! Västtrafik kan ingenting om bussar, de kan bara göra det värre >:( >:(

Bussgubben

Citat från: AL skrivet 16 juni 2010, 07:31:00 AM

Hittade detta nu :) Västtrafik kan väl bara ta sig i sitt arsle. Det blir kaos med bara boggie på 99 och linje 50!!

Johan B

Citat från: Bussgubben skrivet 16 juni 2010, 12:41:17 PM
Hittade detta nu :) Västtrafik kan väl bara ta sig i sitt arsle. Det blir kaos med bara boggie på 99 och linje 50!!

Lugn och fin. Visar det sig att det inte fungerar med boggi lär vi snart se ledbussar på detta omlopp oavsett.

Bussgubben

Citat från: Johan B skrivet 16 juni 2010, 17:54:12 PM
Lugn och fin. Visar det sig att det inte fungerar med boggi lär vi snart se ledbussar på detta omlopp oavsett.

Tro mig, jag har själv kört buss i snart 10 år och kan påpeka att det känns betydligt lättare att köra en ledbuss än en boggie, speciellt på trånga ställen! Jag tror verkligen att man kommer köra ledbussar på linje 50 förr eller senare!!