Nya och gamla bussar och lite tåg 14 juni

Startat av S Svensson, 14 juni 2010, 18:48:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Jag fick för mig att åka till Göteborg på förmiddagen och sedan åka till Uddevalla och tåget därifrån som går till Varberg.
När bussen jag åkte till Göteborg med svängde in på E6 vid Liseberg möttes tre nya MAN i den nya Hallandsfärgen. Väl inne i Göteborg tittar jag en sväng. Men sätter mig på tåget som består av X14+X12 där den senare kommit från Borås och ännu tidigare denna morgon gått från Varberg till Borås. Nu så startae tåget någon minut sent 11.50 (11.47 ord). Tåget körde en ovanligväg ut från Göteborg. Det bar sig inte bättre än att tåget gick på det förbindelsespår som byggdes våren 2006 från Centralen till Kruthusgatan. Tittade på postvagnarna på nära håll. Sedan kom tåget över till gamla spåret från containerterminalen. Där GDG Transport AB tidigare höll till (ungefär) stod 3 BOVA fd röda expresser och en Oudsten uppställda. Vagnhallen sågs från "andra sidan". Joda tåget gick och vi närmade oss Ytterby. Den svarta gamla CR145 var flyttad något men fanns kvar. Efter Kode sågs,fortfarande solsken, en milsten ute på en åker. Kanske gick vägen här tidigare en gång. Sedan närmade vi oss Stenungsund och snart var vi i Uddevalla. Här stod två Iveco/Vest Horisont UOAB 312 BOB324 och 314 TSL 700. Även 122 och 127 tyckte jag mig se. Bussar från 1998 alltså. Det stod en hel del andra också. Vädret skiftade till regn vid Ödsmål och det öste ned. Tåget tidigare delades och motorvagnen som gick sist till Uddevalla från Göteborg kom nu att gå till Varberg från Uddevalla 13.30. I Vedum sågs ett godståg med ett helt nytt lok. I Herrljunga sågs en Säffle 8500 till Od/246 tillhörande Veolia/Holm. I Borås sågs bussar och det var många parkerade utanför Centralstationen. Tåget gick vidare och i Viskafors byttes sliper och tåget kändes som att det var mycket dåligt väglag. Sedan så sågs RV41 och där sågs en blivande Hallandsbuss och troligen en Säffle. Svårt se exakt på långt avstånd. Lite av varje alltså.