Omnilinkar får röra på sig ordentligt...

Startat av Andreas, 14 juni 2010, 18:36:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

... med stor sannolikhet hela vägen upp till Hallstavik, med tanke på två 639:or på raken, en syn som väl inte hör till vanligheterna, exempelvis som i söndags då dessa bilder togs. Alla har olika uppfattning om Omnilinkarna, men att låta de pendla sträckor på runt 105 km, tur och retur, låter lite väl mycket. Men vi får väl vänja vid oss tanken, alltför snart så är normalgolvare historia.

Vid kl. 17:00:

och vid kl. 17:04:

Cero

Nice. Det är på tiden att norrortsborna får åka lite Scania igen. Sist det begav sig, bortsett från enstaka inhopp och små lokala stationeringar, stod det "CF" i bussarnas födelseattest. Att sedan Omnilink inte direkt är gjord för långresor kan väl iofs vara sant men de går sannolikt inte sämre än alternativa bussar av samma slag. Skulle vara intressant att få någon kommentar av de som rattar Omnilink på längre turer i Norrort och på Södertörn hur de egentligen är på landsväg.

Många är det som gnäller över att det blir "så mycket" Omnilink men jag tycker det är positivt att ett företag med svenska rötter (och delvis svenska ägare) förefaller ha fått fram en produkt som faller kunderna på läppen. Det verkar ju säljas en hel del runt om i Europa också, så det är nog inte bara den lilla gnutta svensk patriotism som kan finnas kvar i det här landet som gör att det blir många ordrar på en inhemsk produkt (jo jag vet att hälften görs i Polen). Undrar om det gnälldes lika mycket över att "alla" körde CF på sextiotalet också? Även CF hade ju plast i karossen.  8) 

lil-sis

De är inte särskilt bekväma att åka i under längre resor. Men det känns iaf bra med trepunktsbälten :D

Nico

De inlägg som kom att handla om vissa förares åsikter/beteende vid fotografering har delats av till en egen tråd som återfinns på länken nedan.

// Nico

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=36295.0
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

Ja skulle önska man fick köra den här typen av bussar. :)

Jonas Strömblad

Citat från: lil-sis skrivet 14 juni 2010, 19:15:16 PM
De är inte särskilt bekväma att åka i under längre resor. Men det känns iaf bra med trepunktsbälten :D

Jag tycker inte det är någotstörre fel på stolarna i de nya OmniLink vi har. Det är "riktiga" stolar och inte de där konstiga med höga ryggstöd fast alldeles raka som vissa bussar förberedda för bälten har.
Och skall det vara lågentré är det för föraren många gånger bättre att köra en (slö) OmniLink än en tinnitus-express (B9S)... Jag har haft det tveksamma nöjet att köra två varv 639 Stockholm-Hallstavik ToR på en dag med B9S, och man är helt slut i skallen när man kommer hem.
/J

Matte

Citat från: Cero skrivet 14 juni 2010, 18:57:45 PM
Att sedan Omnilink inte direkt är gjord för långresor kan väl iofs vara sant men de går sannolikt inte sämre än alternativa bussar av samma slag. Skulle vara intressant att få någon kommentar av de som rattar Omnilink på längre turer i Norrort och på Södertörn hur de egentligen är på landsväg.

Jag rattar vagnarna 3601-35 + 3673-77 varje dag under mitt arbete på Jordbro garaget i Södertörn. Tycker detta är den bästa Omni bussen som har kommit från Scania ur förar synpunkt. Sen att alla dessa exemplar en en typ av test vagn också gör det hela riktigt trevliga att köra. Nu tänker många VA vadå test vagn. Förarplaten är av ny typ och sittplatserna bakom är borta och förarplatsen är längre än alla andra Omni. Man kan vara 169cm lång(som jag är) och tom ha med sig en jacka som hänger bakom eller på sidan i dessa och även en väska på golvet utan att behöva sitta som ett **. Annars har det vart mycket fel på dom vagnarna vi har i Jordbro. Välldigt mycket dörr fel och motor fel. Tror att 2 motorer även har skurit. Jag trivs med förarplatsen men saknar farthållare, AC för hela vagnen(förutom i 3673-77) och större motorn än den som sitter i nu. Det är bara 260HK i dessa och det blir lite väl segt på motorvägs körningar. Men i 30-70 km/h funkar dom skit bra och när man väl kommit upp i 90 km/h så ångar dom på bra. Sen från start till 50 km/h har jag faktist kört ifrån äldre Scania Diesel OmniLinkar.

Optimal

Citat från: Matte skrivet 15 juni 2010, 14:19:02 PM
Jag rattar vagnarna 3601-35 + 3673-77 varje dag under mitt arbete på Jordbro garaget i Södertörn. Tycker detta är den bästa Omni bussen som har kommit från Scania ur förar synpunkt. Sen att alla dessa exemplar en en typ av test vagn också gör det hela riktigt trevliga att köra. Nu tänker många VA vadå test vagn. Förarplaten är av ny typ och sittplatserna bakom är borta och förarplatsen är längre än alla andra Omni. Man kan vara 169cm lång(som jag är) och tom ha med sig en jacka som hänger bakom eller på sidan i dessa och även en väska på golvet utan att behöva sitta som ett **. Annars har det vart mycket fel på dom vagnarna vi har i Jordbro. Välldigt mycket dörr fel och motor fel. Tror att 2 motorer även har skurit. Jag trivs med förarplatsen men saknar farthållare, AC för hela vagnen(förutom i 3673-77) och större motorn än den som sitter i nu. Det är bara 260HK i dessa och det blir lite väl segt på motorvägs körningar. Men i 30-70 km/h funkar dom skit bra och när man väl kommit upp i 90 km/h så ångar dom på bra. Sen från start till 50 km/h har jag faktist kört ifrån äldre Scania Diesel OmniLinkar.

Är det verkligen en testvagn?. Det är den nya förarplatsen som är gjord större och ska vara så tillsvidare vad jag hört. Jag är 193 och sitter även bra i äldre modell av Omnilink 3701-37XX. Kan sitta så att jag bara gasar med tåspetsen, men det går inte i ex Omnicity.

Matte

Citat från: Jim skrivet 15 juni 2010, 22:58:17 PM
Är det verkligen en testvagn?. Det är den nya förarplatsen som är gjord större och ska vara så tillsvidare vad jag hört. Jag är 193 och sitter även bra i äldre modell av Omnilink 3701-37XX. Kan sitta så att jag bara gasar med tåspetsen, men det går inte i ex Omnicity.

Ja vad jag vet så är det ett tst för att se vad vi förare tycker. Men om du är lång och sitter bra i äldre OmniLink vagnar. Kan du ha jackan hängande bakom och även snurra på stolen utan att den ramlar ner eller ligger ovanför skallen på ryggstödet. Speciellt det får man med 1a gungstolen men med vanliga älsta stolen är ju ok plats. 2a gungstolen är bättre i lilla förarplatsen. Men med ½meter extra är bättre än inget alls. Enda problemet med dom nya är placeringen av stolen. Man kan dra fram stolen så ingen mäniska kan få plats mellan ryggstöd och ratt. Men är lite knepigare att få rätt med dom som är längre. Många slår tydligen i den lila panalen där knapparna sitter.

Bengt Jönsson

En "Omnilink" som på bilden är väl delvis låggolv ( dvs framför leden ) och höggolv bakom leden?
Fast på så långa linjer som 639 så borde det allt vara Volvo 9300 (?) med både WC, AC och DVD-skärmar!
8)

/B

Optimal

Citat från: Matte skrivet 16 juni 2010, 07:51:39 AM
Ja vad jag vet så är det ett tst för att se vad vi förare tycker. Men om du är lång och sitter bra i äldre OmniLink vagnar. Kan du ha jackan hängande bakom och även snurra på stolen utan att den ramlar ner eller ligger ovanför skallen på ryggstödet. Speciellt det får man med 1a gungstolen men med vanliga älsta stolen är ju ok plats. 2a gungstolen är bättre i lilla förarplatsen. Men med ½meter extra är bättre än inget alls. Enda problemet med dom nya är placeringen av stolen. Man kan dra fram stolen så ingen mäniska kan få plats mellan ryggstöd och ratt. Men är lite knepigare att få rätt med dom som är längre. Många slår tydligen i den lila panalen där knapparna sitter.

I dom Omnilink-led jag syftade på är det luftstolen och inte BeGe stolen. Är det luftstolen är allt bra. Är det gamla BeGe stolen så blir det mycket trängre. Men när det gäller 47XX-kortvagnar så är det tvärtom. Trångt med luftstolen och bra med utrymme i BeGe stolen.   Jackan hänger jag på kroken brevid förerfönstret och hittils har den inte ramlat ner :D.

Optimal

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 16 juni 2010, 08:28:56 AM
En "Omnilink" som på bilden är väl delvis låggolv ( dvs framför leden ) och höggolv bakom leden?
Fast på så långa linjer som 639 så borde det allt vara Volvo 9300 (?) med både WC, AC och DVD-skärmar!
8)

/B

Volvo 9300?, Menar du 9700?  ;D

buskörare

Vi har 3 av Norrorts/Norrtäljes (vet inte var dom ska i höst) bussar på ön ju och dom är väldigt poppis bland resenärerna. Åkte en av syrrorna (6673) på E18 för några veckor sen och jag tyckte det kändes jättefint. Ett sommarbarn bakom ratten dessutom  ;) Men det är ju en kortvagn, tror inte jag åkt nån ledbuss än.