Affärsklass på Norrlandskusten (linje 100)

Startat av Jessika, 07 september 2007, 09:50:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

På linje 100 mellan Sundsvall och Luleå så kan man ju betala ett tillägg på drygt en hundralapp för att få sitta i "affärsklass". Det är bl.a. lite rymligare säten och så får man kaffe och macka. Men hur stort är intresset för detta egentligen? Någon som har lite koll?
De få gånger jag har åkt med linje 100 de senaste åren har det ju i princip varit helt tomt i affärsklassen. Det är alltså bakre delen av bussen som spärras av med en liten kedja. Ändå ska man ju boka plats i affärsklass senast dagen innan, vilket antyder att det kan vara ett visst tryck. Bara lite nyfiken! :)
/Jessika

Connex/Veolias folder om affärsklassen ("Service och komfort i en klass för sig"):
http://www.connex.se/uploadConnex/Affarsklass_A6_Low.pdf

Jona

HEJ

Dom gånger jag åkt har det säkert åkt en 2 - 4 resande där bak. När Jacke åker själv brukar han ibland fråga om det finns ledig plats i affärsklassen. Finns det inga bokningar går det bra och köpa affärsklasstillägg på bussen och få åka där.

Personligen har jag åkt där hela vägen mellan Skellefte och Sundsvall utan avgift. Bussen var fullsatt och jag, min kusin och någon till fick resa där tills det blev ledigt i bussen igen. I Hörnösand blev det ledig i övriga bussen men då frågade vi värdinnan om vi fick sitta kvar ändå och det fick vi för den trevliga värdinnan.

Egentligen föredrar jag dokk platserna längst fram vid panoramafönstret så man får se vägen, lider av åksjuka emellanåt.

Skulle jag vara ärlig, dessa biljetter är ganska dyra ändå, utan affärs-tillägg. Bygg om bussen till 1 + 2 sittning med bekväma stolar över hela så skulle det bli bättre.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jo

Brukar vara svårt att fylla första klassen i fordon som i första hand används för privat arbetspendling med resenärer som är beredda att betala extra. Att någon ska köpa affärsklass bygger väl i princip på att det är trångt/obekvämt/skitigt i den vanliga delen samt/eller att någon annan betalar biljetten. Även på Öresundstågen i Blekinge/Norra skåne brukar det vara relativt glest med resenärer i Första klass. Vet inte hur det är över bron men annars är frågan om man inte ska överväga nyttan av första klass på tex. Öresundstågen.   

Nicklas Vasa

Ja, varför ska man göra skillnad på folk för ?

jocke

Jag har åkt Norrlandskusten 3-4 gånger, och jag betalar gärna den 100:- extra för att få bättre benplats, ett eluttag , en tidning och lite fika på köpet. Det är skönt att få sitta lite själv och så vidare. En gång har jag dock suttit längst fram uppe, det är de skönt o göra med när man ska åka långt.

Offtopic.

Att det är svårt o bli fullt på 1a klass o liknande tror jag inte. Åker man tex 1a klass x2000 mellan stockholm o göteborg vid antingen 7 på morgonen eller 16-19 på kvällen så är de i princip alltid helt fullt i 1a klass. Det är väl ungefär hälften av sätena mot en vanlig X2000vagn. Göteborgsavgångarna på kvällen har dessutom 2 vagnar som i princip alltid är fulla.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

För er som inte hänger med om vad alla pratar om kommer lite bilder. Av en slump är de tagna dagen innan Jessika skrev sitt inlägg:

Jo

Är det de tre bakre raderna där man sitter 2+1 som är affärsklass eller föreställer hela bilden affärsklass?

Ersa

Det är de tre bakre raderna, ja.
9 platser totalt.

Bussmicke

Citat från: Jessika skrivet 07 september 2007, 09:50:45 AM
På linje 100 mellan Sundsvall och Luleå så kan man ju betala ett tillägg på drygt en hundralapp för att få sitta i "affärsklass". Det är bl.a. lite rymligare säten och så får man kaffe och macka. Men hur stort är intresset för detta egentligen? Någon som har lite koll?
De få gånger jag har åkt med linje 100 de senaste åren har det ju i princip varit helt tomt i affärsklassen. Det är alltså bakre delen av bussen som spärras av med en liten kedja. Ändå ska man ju boka plats i affärsklass senast dagen innan, vilket antyder att det kan vara ett visst tryck. Bara lite nyfiken! :)
/Jessika

Connex/Veolias folder om affärsklassen ("Service och komfort i en klass för sig"):
http://www.connex.se/uploadConnex/Affarsklass_A6_Low.pdf

När jag åkte i förrgår kan jag inte minnas att det var särskilt många i den avdelningen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: jocke skrivet 07 september 2007, 16:37:01 PM
Offtopic.

Att det är svårt o bli fullt på 1a klass o liknande tror jag inte. Åker man tex 1a klass x2000 mellan stockholm o göteborg vid antingen 7 på morgonen eller 16-19 på kvällen så är de i princip alltid helt fullt i 1a klass. Det är väl ungefär hälften av sätena mot en vanlig X2000vagn. Göteborgsavgångarna på kvällen har dessutom 2 vagnar som i princip alltid är fulla.

Och nästan bara Slips och kostymklientel..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.