Häftig värdeminskning

Startat av Lars Ödlund, 07 september 2007, 08:17:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

http://www.blocket.se/vi/13265148.htm?ca=19_s

Värdeminskning på 32:-/mil, förmodligen avsevärt högre än kalkylen, lägg sedan till kapitalkostnaden för bussen, 15-20 tkr/mån och rullkostnaderna.
Den absoluta nackdelen med dylika specialbýggen som saknar andrahandsvärde.
En av "systrarna" som Swebus avyttrat hade ännu högre värdeminskning per mil.

//Lars

Bengt Jönsson

Tja, åkte med en sådan mellan Ammarnäs -> Vännäs via Sorsele - Lycksele i somras.
Passar ju perfekt som "glesbygdsdiligens" där man måste samordna transporterna av gods och människor.
Sedan så kanske den skulle kunna fungera som typ "skidåkarbuss" med stort bagageutrymme i.st.f de där skidskåpen som jag sett hängs på där bak på en del dubbeldäckare.

/Bengt

Jo

Skulle den inte kunna användas för shoppingresor. Fast "STÖRSTA LAST I GODSUTRYMMET 2500KG" låter lite lite.

Bengt Jönsson

Men, ett standardchassie från en stor välkänd tillverkare påbyggd med ett skåp längst bak.  Föhoppningsvis med en "bakgavellucka" från standardsortimentet från någon kändtillverkare.
Vad är det som gör att detta fordon är så oerhört mycket dyrare än motsvarande annan dubbeldäckare från annan tillverkare?  Borde inte andra fordon av samma årsmodell och med lika många mil bakom sig också då vara "slut"?
Lansvägsmil torde väl slita mindre än stadskörning dessutom...

Undrar ödmjukast
/Bengt

Ersa

Det är ofta som KR kör 63:an med en vit godsbuss (någon av 55-60) numera.
Konstigt. Länstrafiken Västerbotten har ju bestämt att dubbeldäckarna är "bra". Varför lyder inte bussarna Länstrafiken utan envisas med att gå sönder?  ;)

Bengt Jönsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 september 2007, 19:42:48 PM
Kvalitén och driftkostnaderna på dessa specialare är en historia för sig, det gäller i princip alla dessa byggen, från Ceris o Swebus 1999:or till KR:s 2002:or, inte mycket är standard, bussarna är byggda hantverksmässigt med olika lösningar, mycket problem även med drivlinan som inte håller måttet i kombination med stressade och ovana förare, antalet kopplingar och växellådor som bytts ska vi nog inte tala om.

Nypriset för dessa låg 1999 på strax under 3,5 Mkr.

//Lars


Men är det inte så att det levereras "körbara" chassin med ram, motor, växellåda och förarplats till de olika karossörerna som sedan bygger på dessa chassin med sin kaross utformad efter sina kunders önskemål och beställningar?

/Bengt

Bengt Jönsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 september 2007, 20:25:40 PM
Där har du problemet, det är knappast en ren tillfällighet att flera karossörer och chassietillverkare avstod från att offertera bussar av önskad modell, Helmark var ganska ensamma att lova och bygga bussar efter LHM:s önskemål, flera andra ansåg att det inte skulle hålla i längden.
Höjden och den extra tyngden tillsammans med dåliga norrlandsvägar frestar väldigt hårt på chassiet, sedan är detta med "serietillverkning" inte riktigt Helmarks "grej", företaget har byggt riktigt bra produkter tidigare (och senare) men denna modell var ett riktigt bottennapp.

//Lars


Som alltid så gäller det att hitta rätt köpare 8) vars behov man kan fylla.

/B