Huvudmeny

Lagfråga

Startat av B10BLE, 13 juni 2010, 21:34:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B10BLE

Jag kuskar runt i min buss på ganska mycket småvägar om dagarna. Vägar där det går att möta personbilar utan större hinder om båda kan hålla åt sig...
Folket i byarna här har dock en ovana att, när dom ska svänga höger ut på vägen tittar bara att det är fritt från vänster och sedan kör dom ut. Det betyder att jag får bromsa då dessa bilar tar betydligt mycket mer plats på vägen när dom svänger än när dom kör längs med vägen.
Jag och min 2,55m breda buss tar naturligtvis upp lite mer än halva vägen och detta kan ju klassas som att jag kör på fel "körbana"?
Vem skulle bli vållande om en olycka sker. Jag som ligger på "fel körbana" eller personbilen som är oaktsam gällande väjningsplikt?

Patrik

Solklart dom. Det är ju väjningsplikt mot all annan trafik på den korsande vägen.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Hagri

Det beror på om du är på huvudled eller om det är högerregeln som gäller i korsningen.

Nico

Nja, så enkelt är det inte alla gånger utan vid bedömningarna som försäkringsbolagen gör finns även sådant som t.ex. två tredjedelskador mm. och de tär inte alltid det spelar någon roll med huvudled etc. Min pappa (när han bedrev sitt droskåkeri) råkade bl.a. ut för att en av hans anställda förare skulle svänga åt höger i en t-korsning i Farsta. Då kom en bil från höger, men som i sin tur då skulle svänga vänster. Refug/trafikdelare saknades varpå den bilen genade eller skar genom korsningen.

Bilen min pappa ägde befann sig egentligen helt och hållet inom sin körbana, men tack vare att den andra bilen skar så träffade den bilens vänstra hörn i sin tur det vänstra hörnet på pappas droska. Då den ankommande bilen alltså hade varit över i mötande körbana så trodde vi att det inte var så mycket mera med det, men enligt försäkringsbolaget så var dock tydligen vår bil vållande till 2/3. Detta då den andra kom från höger. Att det sedan indirekt skedde på fel sida gatan medförde dock att den fick 1/3 av skuldbördan. M.a.o. så finns det nog en del udda varianter på en hel del.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

B10BLE

Citat från: Hagri skrivet 13 juni 2010, 22:54:50 PM
Det beror på om du är på huvudled eller om det är högerregeln som gäller i korsningen.

Det varierar.

Zella

Citat från: B10BLE skrivet 14 juni 2010, 13:59:50 PM
Det varierar.

Låter som en farlig väg med varierande trafikregler  ::)

B10BLE

Citat från: Tomas Fransson skrivet 14 juni 2010, 15:44:53 PM
Låter som en farlig väg med varierande trafikregler  ::)

Jag kör ju min buss på fler än en väg.  ::)