Karlstads nya tidtabeller å linjer...

Startat av Fredde, 07 september 2007, 00:06:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Karlstads nya tidtabeller å linjer finns å läsa här...

http://www.karlstad.se/buss/tidtabeller/vinter07.shtml

Fortfarande har dom inga tidiga morgonturer på söndagar å det anser jag som en smärre skandal för en liknande stad som Gävle

Här i Gävle är följande fr City:
Stomlinje 1: Denna går alla dagar till Valbo kl. 04.35 samt till Bomhus kl. 05.20...
Stomlinje 2: Denna går alla vardagar fr 04.50 samt lör-sön fr kl.05.20
Stomlinje 3: Denna går alla dagar kl 05.20 fr city till Andersberg samt till Hille..

Tänk på att detta är bara ett utval på Gävles linjer...

Karlstad har INGEN förbättring på någon stadsdel vad gäller trafik tidig söndag morgonar då tidigaste vagn går ca: kl 10 detta anser jag som en skandal.. Se ovan vad som gäller i liknande stad....

Dessa städer är nästan lika i storlek men saken är som jag märkt att Gävle har ca 20-30% mer resande men fixar Karlstad detta så ökar resandet säkert....

Verkar vara en knasig tidtabell å läsa ändå..
Säger bara att Gävle har en bra tabell ändå alla Stomlinjer går alltid XX.20 samt XX.50 på lågtrafik samt lokallinjerna går XX.20....
Vid Högtrafik är det alltid avgång xx.20 samt xx.50 på alla linjer där till har stomlinjerna mer trafik mellan tiderna..

//Fredde

Bussmicke

Trevligt, efter 17/9 blir det en Arvika-Karlstadsresa.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

IngemarJ

Hej!

Toppen, har aldrig egentligen begripit mig på Karlstad och dess busslinjer. Detta trots att släkten bodde vid Transtigens slutstation i runt 20 år. Det har varit minte fem olika linjenummer dit under den tid jag kan överblicka. Tackar på förhand för en berättelse.

Hälsar

Ingemar

Clabbe

Sommarlinjen 18 St Torget-Skutberget, Bomstadbaden finns inte med i den nya linjeplanen. Det är en rejäl bit från de platta paketens varuhus till playan på Bomstad.

Fredde

tittat lite mer nu ser även att nattrafiken ej är resvänlig om man lär byta linje i city det kan bli väntetid på ca 50 minuter om man har otur mellan två linjer.. Sedan att dom går olika minuttal fr timme till timme är ingen höjdare. man lär ha en tidtabell eller tillgång till internet överallt.. Buss ska köras med så mycket enkelhet som möjligt annars tar man ett annat färdmedel istället..
Bästa är att trafiken alltid går på fasta minut-tal tex..

Högtrafik xx.00  xx.15  xx.30  xx.45
Lågtrafik xx.00           xx.30
Lågtrafik                   xx.30

Liknande för alla linjer.. Är det mer än 15 min väntan ska samtrafik fungera, dvs ingen avgår förens alla ev övergångar är avklarade fr city HPL den aktuella xx.xx tiden ..

Hoppas dom tänker på det i framtiden.. Gävle har haft det sedan 2004 å det fungerar bra...

//Fredde

Jona

Fredde det du säger om byte vid centrumhpl på samma minuttal fanns i några år i Sundsvall men numera har man frångåt detta. Därför väljer jag bort bussen om jag kan när jag är där. Men tyvärr är jag inte den ända som kör detta. Det märker man ombord på bussarna. Mindre resande, framförallt mindre med bytesresande.

Så inom några år lär man inte ha lokaltrafik i Sundsvall. Framförallt inte i den omfattningen som går idag.
Ska man ha tillbaka sina tappade resenärer får man nog göra något nu. TEX förlänga kördtiderna från Änd-hpl till Centrum så buss inte ankommer samtidigt som dom andra avgår. Osså flytta tillbaka bussarna som går XX.13 och XX.43 att lämna centrum samtidigt som övriga linjer som avgår XX.15 och XX.45.

Nu tror ni kanske att 2 minuter inte spelar roll. Men det gör det, det har jag märkt varje gång jag återbesöker staden. Både som fotograf, då det inte bryr mig, men när jag är resande störs jag på detta.
Hur kan man med egen fri vilja som länstrafiksbolag försämmra det så, för att minska antalet resande så man får lägga ner trafik och spara pengar?

/Jona
MVH Filosofen Jona

Fredde

Dom försöker säkert minska körtider samt tider vid ändHPL så man kan spara bort ett omlopp men då det tar olika tider att köra olika linjer så blir det olika avgångstider.. Man sparar pengar på pappret men sedan i slutändan så blir det ofta ett stort (-) för det där insparade omloppet..

Som sagt enkelhet gör att folk väljer bussen.. Jag kan tänka mig mest väntan på ca 15 min mellan ank å avg om jag ska byta linje annars tar jag bilen istället.. På helgen kan ju vissa linjer ha 60min turtäthet & kommer man ca 2-3 min senare blir ju väntan ca 57-58 minuter å det gör man enbart helst på sommaren å om man har gott om tid, vilket det inte alltid är.. Vintern är det helt uteslutet då jag inte tycker om - grader å även kroppen klagar av det.. Är det mitt i natten så är ingen väntan att föredra alls.. Det stryker runt mass underliga figurer i krokarna.. Taxi lär ju jubla om man gör så att man väljer bort bussen på natten..

Jag säger bara att Gävle är ett bra föredömme på planering & läggning av tidtabellen..

Sedan har väll även Sundsvall ett mer än utskällt biljettsystem som kan göra det bra surt för plånboken om man reser mycket.. Jag betalar ca 3300kr/år å då kan åka hur mycket som helst i Gävle tätort (även nattrafiken) undantaget är linje 1 Väster om Valbo kyrka då det är en separat Zon (64) för Valbo, som jag med andra hoppas tas bort så Zon 61 går fram till HPL IKEA vid Valbo köp C...

//Fredde

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 07 september 2007, 18:46:26 PMJag säger bara att Gävle är ett bra föredömme på planering & läggning av tidtabellen..

Njae, det är att ta i lite.
- Eftersom inga framkomlighetsfrämjande åtgärder har gjorts i bussnätet är punktligheten så dålig att man är tvungen att ha 10-15 minuters reglertid vid Rådhuset för att det ska vara möjligt för bussen att avgå i rätt tid. Den långa väntetiden vid Rådhuset gör därmed att genomgående resor blir orimligt långa.
- Frånvaron av signalprioritering gör att upp till 20 % av körtiden går åt till att vänta på grönt ljus.
- Tidtabellens körtid Sandviken-Valbo är ungefär 5 minuter för kort vilket innebär att ettans avgångar från Sandviken är kroniskt 5 minuter försenade från Valbo. Detsamma gäller Igeltjärnsvägen (Sätra)-Sjukhuset, där det t.o.m. är olagligt att framföra bussen på ett sådant sätt att tidtabellen kan hållas. (Det går med en liten personbil, om man har tur med trafikljusen och mötande trafik.)
- Det finns inte någon ordnad omstigningsmöjlighet med regionalbussar eller tåg.

Gävles stadsbusstrafik är bra men knappast något föredöme. Då framhåller jag hellre Luleås, även om de i ännu högre grad saknar omstigningsmöjligheter till regionalbussarna.

Anders