Swebus Express flygbussar mellan Stockholm och Arlanda (linje 867)

Startat av Mikael T Nilsson, 13 juni 2010, 09:39:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

carpenter

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 juni 2010, 09:49:29 AM
Men det är ju Nobinas nummerserie. Jag funderade på val av bolag men kom fram till "Nobina" eftersom det är Nobina-koncernen och Nobinas nummerserie.

Nobina är ju fd. Swebus och Concordia Bus, så att ange Nobina som bolag är riktigt enligt min mening. Nobina Fleet anvsvarar för ALLA bussar som ingått i Swebus och Concordia Bus, bussflotta. Nobina Fleet är ju en del av Nobina AB. Så matematiken här är väldigt simpel.. Nobina står för bussflottan, Swebus Express driver bara sitt linjenät. Dom har blivit precis som Västrafik, SL, Skånetrafiken m.m.  Förstår inte varför man tjafsar om något sådant, du har skrivit helt rätt tycker jag.

Ersa

Vissa verkar se det hela enbart med vems nummerserier som är vems.
Andra, däribland jag, anser att när det rör sig om två skilda aktiebolag drar man gränsen just där.
Därför tillhör varumärkena GoByBus och Bus4you bara ett enda bolag: Netbuss Express AB
Medan Nobina Danmark A/S, Nobina Norge AS, Nobina Sverige AB och Swebus Express AB är fyra olika aktiebolag under moderföretaget Nobina AB.

Man sorterar självklart precis som man vill.

• Det är ju på ett sätt jättesmidigt att ha alla bilder från Swebus & Nobina i samma kategori. Men då kan man ju lika gärna ta steget fullt ut och slå ihop SJ, GDG och Postens diligenstrafik med alla Swebus- Nobina-och Swebus Expressbilder i en enda kategori. Och samma sak med Linjebuss, Connex och Veolia. Det är ju samma nummerserie = samma företag. Ändå skiljer alla på dessa olika namn på samma företag.
  • På ett annat sätt är t.ex Patriks sida jättesmidig att snabbt hitta Expressbussar i då han valt att separera Swebus från Swebus Express. Alla sätt har olika fördelar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: carpenter skrivet 22 juni 2010, 23:31:18 PM

Nobina är ju fd. Swebus och Concordia Bus, så att ange Nobina som bolag är riktigt enligt min mening. Nobina Fleet anvsvarar för ALLA bussar som ingått i Swebus och Concordia Bus, bussflotta. Nobina Fleet är ju en del av Nobina AB. Så matematiken här är väldigt simpel.. Nobina står för bussflottan, Swebus Express driver bara sitt linjenät. Dom har blivit precis som Västrafik, SL, Skånetrafiken m.m.  Förstår inte varför man tjafsar om något sådant, du har skrivit helt rätt tycker jag.

De bussar som körs för Swebus är registrerade på Swebus Express och inte på Nobina. Det är en anledning god som någon att skriva Swebus Express (eller bara Swebus) i bildtexterna och inte blanda in Nobina. Bus4you och GoByBus däremot har sina bussar registrerade på Nettbuss Express. Och Scandinavian Transfer har sina registrerade på Orusttrafiken medan Interbus, Ekmanbuss m fl är registrerade på Strömma Buss.

Om man skriver som det står i fordonsregistret kan inte någon i varje fall säga att man har fel. Sedan finns det som sagt flera sanningar och var och en gör till sist som han vill.

Bussmicke

Hur var det under Swebustiden fram till Nobina då?
Var Interbus eget´eller bara ett varumärke?
HUr var bussarna reggade?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.