Swebus Express flygbussar mellan Stockholm och Arlanda (linje 867)

Startat av Mikael T Nilsson, 13 juni 2010, 09:39:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Jag har noterat ett flertal Swebus Express flygbussar kring Cityterminalen. Hur många flygbussar har Swebus Express för nya linje 867 och vilka inv.nr. har de? De lägsta och högsta inv.numren jag sett är 6770 resp. 6780. Det verkar endast vara MAN-bussar som är avsedda för trafiken. Första bilden visar en MAN-buss i icke-flygbussutförande. Notera skillnaden i lackering under vindrutan.

Jag antar att flygbussarna är stationerade i Älvsjö. Jag har sett några av dem cirkulera där.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Broder Trucker

du kanske ska byta till swebus 67xx istället för Nobina...

Mikael T Nilsson

Citat från: Broder Trucker skrivet 13 juni 2010, 09:45:16 AM
du kanske ska byta till swebus 67xx istället för Nobina...

Men det är ju Nobinas nummerserie. Jag funderade på val av bolag men kom fram till "Nobina" eftersom det är Nobina-koncernen och Nobinas nummerserie.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Broder Trucker

Förvisso så är Swebus en del av Nobina... Men swebus har ju lite andra kunder än nobina, Swebus-långfärd Nobina- stads/regionaltrafik....

Men du gör som du vill, men jag tycker inte att det är speciellt snyggt när det står swebus på bussen, och du skriver nobina i bildtexten

Ersa

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35444.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35574.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35101.0

Swebus Express AB är ett självständigt aktiebolag inom Nobinakoncernen, som använder namnet "Swebus" som varumärke.
Jag skulle på mina bilder aldrig kalla Swebus bussar för Nobina, eller Travellers bussar för Bergkvarabuss för den delen.

Mikael T Nilsson

Citat från: Broder Trucker skrivet 13 juni 2010, 09:54:20 AM
Förvisso så är Swebus en del av Nobina... Men swebus har ju lite andra kunder än nobina, Swebus-långfärd Nobina- stads/regionaltrafik....

Men du gör som du vill, men jag tycker inte att det är speciellt snyggt när det står swebus på bussen, och du skriver nobina i bildtexten

Citat från: Ersa skrivet 13 juni 2010, 09:55:02 AM
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35444.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35574.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35101.0

Swebus Express AB är ett självständigt aktiebolag inom Nobinakoncernen, som använder namnet "Swebus" som varumärke.
Jag skulle på mina bilder aldrig kalla Swebus bussar för Nobina, eller Travellers bussar för Bergkvarabuss för den delen.

Tack för kommentar och synpunkter. Jag låter bildetxterna stå kvar så länge. Jag kan hålla med om att även "Swebus" eller "Swebus Express" hade gått bra som bildtext. Men visst är det fortfarande samma nummerserie som gäller för Swebus Express som för övriga bussar i Nobinakoncernen (inom Sverige)?

Vänliga hälsningar,

Mikael

Jan

I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Var och en gör som han eller hon vill men jag tycker följande kan ses som en rekommendation.
1. Man skriver namnet som i fordonsregistret ("Swebus Express")
2. Man skriver namnet som det står på bussen ("Swebus")

Båda sätten är likvärdiga och man kan ibland använda det ena och ibland det andra.

Bussmicke

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 juni 2010, 09:49:29 AM
Men det är ju Nobinas nummerserie. Jag funderade på val av bolag men kom fram till "Nobina" eftersom det är Nobina-koncernen och Nobinas nummerserie.

Jag är av samma åsikt, underlättar hanteringen av Nobinabilderna..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2010, 19:51:37 PM

Jag har alla i samma mapp ändå ;-) - Swebus eller Nobina kommer oavsett hamna på samma ställe hos mig..

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2010, 19:51:37 PM

Hur du själv katalogiserar dina bilder är det bara du som bestämmer. Men du behöver ju inte för den skull skriva Nobina i dina bildtexter om det är Swebus (Express).

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juni 2010, 20:10:06 PM
Hur du själv katalogiserar dina bilder är det bara du som bestämmer. Men du behöver ju inte för den skull skriva Nobina i dina bildtexter om det är Swebus (Express).

Hur förklara du att man har Nobinas nummer då?
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2010, 20:20:22 PM
Hur förklara du att man har Nobinas nummer då?

Nobina har än så länge en gemensam nummerserie för sina egna vagnar och de som är registrerade på Swebus Express. Men det är interna nummer som man mycket väl kan använda för att skapa en bra ordning i sina egna register.

Carl Eric

Bra! Håller med!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussmicke

Tycker det är fel att kalla dem för Swebus när inte riktiga Swebus har det namnet längre,
//Bussmicke.