Stadsbussarna Gävle - Första resan [ 7 bilder ]

Startat av jocke, 13 juni 2010, 05:49:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

God morgon, eller ska man säga God natt. Det blev iaf en helnatt här i stan för undertecknad. Men det var de värt.

Idag var ju som sagt premiären för Stadsbussarna här i Gävle, för er som missat det.  Här kommer det lite bilder från avgången 05:20 från Rådhuset nyss. Den ALLRA första avgången :) Håll till godo, mycket mer lär de komma under dagen från flertalet fotografer :-)

Först ut, en ny topptavla på hållplatsen vid rådhuset, visar lite nya linjer som är införda :)

Sedan ger vi oss raskt på dom riktiga offren. Stadsbussarna 219 svänger in mot rådhuset som första buss in denna morgon. Flaggor dagen till ära.

Tätt därefter, faktiskt bara ett rödljus senare, så kommer här Stadsbussarna 200 på väg ner för söderbackens slut på linje 2.

Efter att ha kollat andra sidan hade dom börjat droppa in där med, Stadsbussarna 222 på Linje 2 :) Mycket tvåor.

Det var ju inte bara premiär för Stadsbussarna idag, det var även Premiär för Stomlinje 4. Här är den allra första avgången från stan på Linje 4. Stadsbussarna 204 fick äran.

Utanför ett nerstökat nivå hittar vi Stadsbussarna 201 på väg mot bomhus. Skyltningen Centrum Bomhus är löst på ett bättre sätt nu iaf :)

Och sist men inte minst, på hemvägen blev man omkörd. Här av 219 en gång till med två glatt vinkade chaffisar.

Tyckte destinationstexten var i minsta laget, men det kanske kommer åtgärdas framöver.

Hoppas bilderna ska smaka så här på morgonkvisten. Nu ska iaf jag gå och skalla kudden fram till mot lunch iaf :)

Over and out från Gävle
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Mikael T Nilsson

Trevligt! Tack för denna intressanta dokumentation.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Muk

Trevliga bilder, både på de sista turerna och på de första turerna. Det tar nog ett tag att vänja sig vid det nya inslaget i Gävles gatumiljö.  :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Tack Jocke för fina morgonbilder från Gävle som idag
bjuder på ett betydligt trevligare väder än lördagens ihärdgia regnande.
Kom ihåg att kolla in veteranbussen idag mellan 12,00-16,30.

Mvh Peter Ö

Ersa

Kul idé att fota både de sista gamla och de första nya. Det önskar man fler fotografer (inkl en själv) hade kunnat göra under åren. Sådana bilder är kul att ha kvar 10-20 år senare. :)

jocke

Trevligt att det uppskattas. Svårt o säga att jag ska göra de igen dock, för de lär ta ett tag tills de händer igen :-p

Bussmicke

Trodde jag skulle få se lite fotografer på stan under dagen men det var tämligen tunnsått.
Själv fotades 25 av 29? möjliga
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

jocke

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2010, 19:47:41 PM
Trodde jag skulle få se lite fotografer på stan under dagen men det var tämligen tunnsått.
Själv fotades 25 av 29? möjliga

Härligt, jag tänkte dra ner på stan, men så ringde polaren o behövde hjälp med en sak, så blev tvungen o dra dit. Såg dig dock på Veteranbussen alldeles vid brynäs när ni kom körandes ut på bron mot stationen. Jag tror det var du iaf :)

yngrot

Trevligt bildsvep. Ska bli intressant om det blir samma hallå som i Örebro när de fick MAN..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Jag åkte 13:30-turen från Rådhuset o satt bakom föraren.
//Bussmicke.

jocke

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2010, 20:16:47 PM
Jag åkte 13:30-turen från Rådhuset o satt bakom föraren.

Då var det dig jag såg. :-)