Mycket underligt tänk i denna olycka.

Startat av buskörare, 12 juni 2010, 21:46:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Nått måste ligga bakom som inte kommer fram.
http://na.se/nyheter/hallefors/1.862704-buss-med-skolbarn-i-diket

För inte 17 skickar man ut en sån buss och t.o.m har en i fall att nått händer med just denna? Nån som vet hur det egentligen står till här?

Ersa

Artikeln känns halvdant skriven, ja!
Meningen "eftersom man anade att något kunde hända fanns en buss beredd i Hällefors som snabbt sattes in." är ju som att be om klagomål på Nobina nertill under artikeln. Inte heller kan jag tänka mig att en förare i sina sinnens fulla bruk kör i diket bara för att motorn drabbas av problem. Jag betvivlar på att bussen ens var i diket, utan stod nog bara så långt åt höger som det var möjligt. Skepsisen kommer pga att artikelförfattaren ju inte bemödat sig få med bilder eller nämnt bärgning "upp ur" diket.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2010, 23:16:34 PM
Artikeln känns halvdant skriven, ja!
Meningen "eftersom man anade att något kunde hända fanns en buss beredd i Hällefors som snabbt sattes in." är ju som att be om klagomål på Nobina nertill under artikeln. Inte heller kan jag tänka mig att en förare i sina sinnens fulla bruk kör i diket bara för att motorn drabbas av problem. Jag betvivlar på att bussen ens var i diket, utan stod nog bara så långt åt höger som det var möjligt. Skepsisen kommer pga att artikelförfattaren ju inte bemödat sig få med bilder eller nämnt bärgning "upp ur" diket.

Fast lägger motorn av går väl inte bussen att styra? Åtminstone inte lätt.

B10BLE

Citat från: buskörare skrivet 13 juni 2010, 08:53:37 AM

Beror lite på busstyp. De flesta bussar jag varit med om att motorn lagt av under körning har utan problem gått att styra in på hållplats. Den värsta bussen att styra utan servo var en rasslig neoplan då vi bogserade.

Jan

Citat från: buskörare skrivet 13 juni 2010, 08:53:37 AM

Att placera ett fordon så nära höger kant som möjligt, är en dikeskörning enligt journalisten. jag har många gånger tänkt på hur dessa yrkesmän är funtade. just nu känns det som att tidningar förvränger mkt för att sälja lösnummer.
I branschen i 40 år

preacher

Citat från: Jan skrivet 13 juni 2010, 13:24:44 PM
Att placera ett fordon så nära höger kant som möjligt, är en dikeskörning enligt journalisten. jag har många gånger tänkt på hur dessa yrkesmän är funtade. just nu känns det som att tidningar förvränger mkt för att sälja lösnummer.

Kanske dags att ge journalisterna en chans att ta ett kompetensbevis.
ISO märkt journalist.
Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss