Gasbussar i landsbygdstrafiken?

Startat av BigM, 12 juni 2010, 18:59:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BigM

Hej,

Finns det bussar som går på Gas i landsbygdstrafik?
Hur funkar det med Gas, måste dom tankas oftare eller klarar man sig en hel dag på en tank?
Hur säkra är dom tex. vid en krock?
Jag menar att gasbussar i stadstrafik kommer aldrig upp i höga hastigheter men hur är det på landsbygden där det är 90 vägar?
Hur stora är tankarna?

Jag har ingen som helst koll på gasbussar så därav dessa frågor...

/BigM

Peppen

I Linköping körs ju turerna till både Sturefors och Ljungsbro med gasbussar, det fungerar bra vad jag vet fast det är ju inte ren "landsbygdstrafik".

Bild på modellen finns i den här tråden: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27546.0

Björn Lövdahl

I Skåne körs det ju med gasbussar på motorvägen mellan Malmö-Lund. Även Helsingborg kör gasbussar som regionbussar precis som Thygessons i N.Ö Skåne och Orusttrafiken kör även mellan Hässleholm-Sösdala numera. All regionbusstrafik utom SkåneExpressen i skåne ska ju va gasbussar framöver
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

BigM

Ok, tack för alla svar.

Men om man jämför med dieseln, hur är räckvidden på gas?
Hur ofta tankar man Gasbussarna jämfört med diesel idag?
Vad jag vet så har vi 500liters tankar och dom räcker lugnt en hel dag här.

/BigM

Björn Ax

Våra gasbussar har 200bar i tankarna. Dom lite äldre har 180bar. I snitt har jag för mig att dom drar mellan 7-10 bar i timmen.

Nu går ju våra mest i stadstrafik men vi har några 90 sträckor bussarna går på. :)

lil-sis

Vi har runt 200bar gas i våra tankar. Bussarna drar i snitt 10bar i timmen, lite från buss till buss. Kan var kniviga att starta om de har under 50bar.

Vad gäller hastigheten är det ingen skillnad mot diesel, våra är låsta på drygt 80 men rent tekniskt skulle de klara mer än så  ;D

Ersa

Omdöme kan komma från Nobina Uppsala så snart man fått rull på gasbussen och gashybriden.