Olýcka vid Larsboda i södra Sthlm som kunnat gå riktigt illa

Startat av Lars Ödlund, 12 juni 2010, 15:44:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Hjälp mig nu här lite!
"SL-bussen hade ett 10-tal passagerare när den körde in i lastbilen som skulle göra en vänstersväng där lastbilen hade väjningsplikt"

Alltså - dom är mästare på o vinkla det. Det är väl ändå LASTBILEN som kört in i bussen och inte tvärtom?????

Bernt Talbrant

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 juni 2010, 20:34:55 PM
Hjälp mig nu här lite!
"SL-bussen hade ett 10-tal passagerare när den körde in i lastbilen som skulle göra en vänstersväng där lastbilen hade väjningsplikt"

Alltså - dom är mästare på o vinkla det. Det är väl ändå LASTBILEN som kört in i bussen och inte tvärtom?????

På Expressen-bilden ser det ju ut som om bussen kört in i lastbilen - den senare körde väl ut framför bussen trots väjningsplikt. Så uppfattar jag det hela i alla fall.

svenerik eklund

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 juni 2010, 20:34:55 PM
Hjälp mig nu här lite!

Ja bussen körde in i sidan på lastbilen.
Men visst som den bussälskare du är är det svårt att se att bussen överhuvudtaget gjort några fel, eller hur?

Hoppas Volvon går att laga igen.  :'(

Föraren hade anpassat hastigheten till 15km/h? på en 50 sträcka. Damen säger så i SVT inslaget men skadorna ser ut att skett i högre hastighet.

Fikman

Citat från: svenerik eklund skrivet 12 juni 2010, 21:26:11 PM

Men visst som den bussälskare du är är det svårt att se att bussen överhuvudtaget gjort några fel, eller hur?

Föraren hade anpassat hastigheten till 15km/h? på en 50 sträcka. Damen säger så i SVT inslaget men skadorna ser ut att skett i högre hastighet.

Jo för visso men det var en drummel till lastbilschaufför!!
man borde inte ha körkort om man missar en hel buss, ja till och med en RÖD ledvagn!!

buskörare

Ta en titt på bilderna. Det finns inte en chans nånstans att bussföraren är vålldande till det. Under lastbilen, precis mellan första hjulen på släpet ser man trekanter. Vet du vad det betyder? Jo att lastbilen har väjningsplinkt mot trafik som kommer på vägen lastbilen ska ut på. Det har inget med bussintresse att göra, hur intresserad man än är av lastbilar så går det inte på något vis att få lastbilsföraren friad från denna olycka. Snarare hade han/hon tur. Hade bussen hållt 50 km/h hade bussföraren troligen varit död och lastbilsföraren åtalad och fälld för vårdslöshet i trafik samt eventuellt vållande till annans död.

Mikael Ringmarck

...men skadorna ser ut att skett i högre hastighet.

Jag tycker skadorna ser relativt lindriga ut av bilderna att dömma. Men det är ju inte självskrivet att bussföraren är helt fri från ansvar även om jag ser det som långsökt att h*n med berått mod kört in i en lastbil som fått stopp halvvägs ut t ex.  ;)

Martin S

Andreas

Lastbilen hade väjningsplikt, han/hon gör något, kan ju ha varit vad som helst, som exempelvis har fått lastbilsföraren att släppa på bromsen, kikat åt ett annat håll och SMACK, så for bussen rakt in i långtradartrucken.

Som jag ser det, så kikade eventuellt inte lastbilsföraren ens åt båda hållen, så föraren trodde kanske inte att ett fordon skulle komma ifrån andra hållet, utan tänkte att det var lugnt, eftersom det var lugnt ifrån det ena hållet... Hur man som förare då, är en annan fråga. Teorin är tyvärr inte något som jag har kokat ihop här och nu, det är ofta som förare bara kör ut mitt i vägen, utan att de ser sig om.

lil-sis

Men du.

Titta på bilden från Expressen.

Där står lastbilen halvvägs över krokodiltänder = väjningsplikt.

Att bussen höll låg hastighet kan bero på att förarna är vana vid att folk skiter i väjningsplikten och bara kör (nu menar jag INTE att det är vad som skett). Men, hade bussen hållit 50 hade det inte varit en olycka. Det hade varit en rejäl dödskrasch med fler än två döda  :(

Det krävs inte så hög hastighet för att få de skadorna man kan se på bilden.

Björn Ax

Ja jag är förvånad över att detta inte händer oftare faktiskt.

Alla folk har noll respekt för väjningsplikt i detta land tycker jag.

Och nu för er som kommer gnälla så gäller detta alla fordonsförare inte bara personbilar eller lastbilar. Gäller oss som kör buss också. Ser dagligen bussar som bara trycker sig ut framför bilar även fast dom har väjningsplikt.

Hoppas att dom som blev skadade mår bra och inte var så allvarligt skadade. Vet själv vilken kraft det är att krocka även fast det bara går i 10-15km/h.

Det är som Clarkson i Top Gear säger: It is not the speed that kills you. It is to suddenly becoming stationary that kills you.