Oro bland förarna i Uppland

Startat av Lars Ödlund, 12 juni 2010, 15:38:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Många kommentarer på hög nivå, är något jag är ovan med. :)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 juni 2010, 22:50:14 PM
Lite Umeåstil på det hela.

Inte då. Dessa kommentarer är rätt okej och läsbara, jämfört med de i VK.se vars ribba ligger långt ner på källarnivå.

B10BLE

Varför är inte en bussförare berättigad till anställningstrygghet? Tror ni verkligen folk vill jobba under dessa förhållanden helt utan anställningstrygghet? Till en pisslön dessutom!

1896

Ja, vissa skribenter i den där debatten tillhör ju avd, komplett knäpp.

Jan

Sedan finns det bättre och sämre aktörer att vara anställd i.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: B10BLE skrivet 12 juni 2010, 23:20:40 PM
Varför är inte en bussförare berättigad till anställningstrygghet? Tror ni verkligen folk vill jobba under dessa förhållanden helt utan anställningstrygghet? Till en pisslön dessutom!

En bussförare har samma anställningstrygghet som alla andra anställda. Ingen sitter säkert på sitt jobb.

Ja, jag tror att det finns de som vill jobba som bussförare. Jag känner flera stycken.

Hagri

Citat från UNT.se
"Utöver de drygt 386 miljoner kronorna som avtalet är värt får KR Trafik i snitt 15 kronor för varje påstigande resenär.
– Det här avtalet innehåller ett mycket starkt incitament för att öka resandet med kollektivtrafiken, vilket är ett gemensamt mål för oss och KR Trafik. "

För resenärerna är kundbemötandet och en bekväm resa viktiga bitar.
Med denna morot till KR Trafik blir förarnas kundbemötande och körstil viktigare för företaget vilket borde medföra en hårdare gallring av sökande.

Henrik

Citat från: Hagri skrivet 13 juni 2010, 13:21:49 PM
Citat från UNT.se
"Utöver de drygt 386 miljoner kronorna som avtalet är värt får KR Trafik i snitt 15 kronor för varje påstigande resenär.
– Det här avtalet innehåller ett mycket starkt incitament för att öka resandet med kollektivtrafiken, vilket är ett gemensamt mål för oss och KR Trafik. "

Med denna morot till KR Trafik blir förarnas kundbemötande och körstil viktigare för företaget vilket borde medföra en hårdare gallring av sökande.

Samma tankar hade Arriva i Helsingborg när man tog över stadstrafiken i Helsingborg. Många duktiga förare fick inte följa med från swebus(Nobina). Det var tur för Nobina att dessa fick stanna kvar. Idag tar Arriva i kleti och pleti för att ha möjligthet att köra sin trafik.

B10BLE

Citat från: Hagri skrivet 13 juni 2010, 13:21:49 PM
Citat från UNT.se

Men vilka vill köra? Det är redan nu stora problem att hitta förare i vissa delar av landet och vad jag hört ingår Uppland i dessa delar. Genomsnittsåldern på förarna är alarmerande hög. Jag gissar på att många av dom som kör fast dom är över 65 går i pension nu i stället för att börja köra för KR. Hur ska KR få tag i förare?

Jan

Citat från: B10BLE skrivet 13 juni 2010, 13:47:30 PM
Men vilka vill köra? Det är redan nu stora problem att hitta förare i vissa delar av landet och vad jag hört ingår Uppland i dessa delar. Genomsnittsåldern på förarna är alarmerande hög. Jag gissar på att många av dom som kör fast dom är över 65 går i pension nu i stället för att börja köra för KR. Hur ska KR få tag i förare?

Fick många Nobina förare jobb hos KR i Gävle? depåer i Norra uppland kanske lockar dessa förare som inte fick jobb.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: B10BLE skrivet 13 juni 2010, 13:47:30 PM

Om nu det finns så många äldre förare hos Nobina så innebär det ju bara ökade möjligheter för de yngre förarna (64 år och lägre) att få nytt jobb hos KR Trafik. Om de erbjuds sådant och inte accepterar så är det OK för mig. Men kom inte och gnäll något om anställningstrygghet. Det finns många anställda som har betydligt sämre anställningstrygghet än bussförare. Även om deras nuvarande arbetsgivare tappar ett avtal finns ju marknaden kvar.

Många anställda i andra branscher skulle jubla om de visste att de satt säkert på sitt jobb i åtta år så länge de inte själva missköter sig.

Jocke Selling

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juni 2010, 20:29:54 PM
Om nu det finns så många äldre förare hos Nobina så innebär det ju bara ökade möjligheter för de yngre förarna (64 år och lägre) att få nytt jobb hos KR Trafik. Om de erbjuds sådant och inte accepterar så är det OK för mig. Men kom inte och gnäll något om anställningstrygghet. Det finns många anställda som har betydligt sämre anställningstrygghet än bussförare. Även om deras nuvarande arbetsgivare tappar ett avtal finns ju marknaden kvar.

Många anställda i andra branscher skulle jubla om de visste att de satt säkert på sitt jobb i åtta år så länge de inte själva missköter sig.

Visst är upphandlingskarusellen inte på något vis unikt för bussbranschen. Vad som är mer oroande är hur lite som krävs för att du ska få sätta dig bakom ratten och agera busschafför.
Vad säger att politiska utspel, som massutbildning av arbetslösa på några sketna veckor från arbetsförmedlingens sida inte löser den nya entreprenörens personalrekrytering, och så får den gamla entreprenörens anställda att vandra ut i arbetslöshet istället.
Vore säkert snyggt både för AF och sittande politiker att påvisa att ett hundratal arbetslösa kommit in på arbetsmarknaden om man tiger om resten. Den nya entreprenören är säkert en lika god kålsupare som många andra pressade aktörer på marknaden,och slickar sig om munnen för billig arbetskraft i lägsta lönenivån, samt blundar för de ökade kostnader för skador och missade körningar som detta ofelbart för med sig ( då det så fint heter att det är en siffra som inte kan påvisas i förväg).
Skulle bara vilja poängtera att i bussbranschen råder det brist på bussförare, men D-behörighet är det många som har.
Hoppas nu bara KR är begåvade nog att inse vinsten med att rekrytera redan utbildad personal som inte behöver kostas på nämnvärt mycket utbildning.
Jodå det finns fog för gnäll, däremot har jag inget emot att gratulera KR till vinsten.

//Jocke

Staffan Sävenfjord

Det är vettiga synpunkter du kommer med, Jocke, och visst skulle det i ett värsta-scenario kunna bli som du beskriver. Men: har det någonsin förekommit att en ny entreprenör skickat merparten av de som tidigare kört trafiken på porten och i stället anställt nyutbildad arbetskraft? Det skulle ju inte vara särskilt lönsamt i längden. Visst: personalkostnaderna skulle minska men till priset av fler plåtskador samt högre personalomsättning.

B10BLE

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juni 2010, 21:19:56 PM
Visst: personalkostnaderna skulle minska men till priset av fler plåtskador samt högre personalomsättning.

Är inte detta redan skyhögt hos bussbolagen? Omsättningen bland de yngre förarna menar jag då så klart. Med yngre menar jag under 40.  ;)