Neoplan Jumbocruiser cabriolet!

Startat av Buss-Hasse, 11 juni 2010, 19:37:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Hasse

En omtalad buss på detta forum och hos alla Neoplanfan. Men är det någon som kände till slutet hos "Pålle" i Perstorp 1992?
Vid tomkörning efter sista avstigande i Malmö kör något sent en söndagskväll högerfilen på Malmöutfarten som hade en viadukt under 4.0 m...........

Det är ett ögonblicks verk att göra misstag......

För alla som inte känner till denna bussen och kanske inte ser något fel så är det en av neoplans enda Jumbocruiser. (ledad dubbeldäckare)

Frank Royseland

OOOO aj, aj, aj - nei nå skal jeg gråte i flere uker.......

Dette er "Jumbo" helt ny og på veg hjem til Norge...

Her har hun fått regnummer RF22995 og blir fotografert til katalog og reklamerbruk for Sola Ruten Turistbusser.

Så kommer bilder fra siste turen jeg hadde med "Jumbo", Sola Rutens tur for sjåfører, reiseledere og blivende reiseledere i selskapet. Turen gikk til Flensburg, mai 1985.
Tidlig morgen i Hirtshals...

Her har vi stoppet for en liten pause syd for Aalborg.

Dette er bussen bar, første etasje i tilhengeren...

Vi pakker sammen i Flensburg, og skal reise hjem.....

En liten rast, litt shopping - bilder fra både ut og hjemreise....

...og hvem er så denne karen som står i vinden...

.."Jumbo" ble solgt til Sverige, men vi såg henne med denne fargen lenge efter..... (..foto Ove Bojarp..)

...hun blev malt gul, her fotografert i London....

.....og siden ble hun altså "frisert" av en idiot i en undergang i Malmø.............

JEG GRÅÅÅÅÅÅÅÅÅTER...............

Frank

Buss-Hasse

Det är tråkigt. Tack för fina bilder.

S Svensson

Jag har sett ledbussen tidigare. Denna gick för Perstops Resetjänst Göteborg-Malmö med spetsvändning i Göteborg. Den ersattes av en likadan. Orsak till ledbuss var att det kom klagomål på att resenärer fick sitta på fällstolar i gångarna. Den andra partner i trafik (från Kungsbacka) skrev i GP att de hade inga mobila fällstolar i sina bussar. Men de spetsvände i Malmö. Det var fler resenärer på seneftermiddagen från Göteborg och söderut.

På tal om ledbussar så är det ovanligt med sådana i Sverige. Men jag har sett sådana som gått på prov. T ex en ledad van Hool som det prövades alternativt bränsle på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 12 juni 2010, 10:03:14 AM
På tal om ledbussar så är det ovanligt med sådana i Sverige. Men jag har sett sådana som gått på prov. T ex en ledad van Hool som det prövades alternativt bränsle på.

Det stycket får du nog förklara närmare. Menar du dubbeldäckade ledbussar?

Buss-Hasse

Bussen ersattes inte med en dubbeldäckad ledbuss utan med en vanlig ledad cityliner eller liknanade.Även den hade sett sina bästa dagar....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 12 juni 2010, 12:56:31 PM
Bussen ersattes inte med en dubbeldäckad ledbuss utan med en vanlig ledad cityliner eller liknanade.Även den hade sett sina bästa dagar....

Resetjänst Perstorp hade två dubbeldäckade ledbussar i olika omgångar. Men jag vill minnas att den som blev avskalad var den sista.

En ledad Jetliner hade Surahammars Trafik AB. Den såldes sedan till SL med placering i Vaxholm.

Buss-Hasse

Den här menade jag. Har det figurerat fler "Neoplanvärstingar" hos Pålle?

Ursäkta Ulf nu använder jag en av dina härliag bilder! Förlåt!

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juni 2010, 13:03:35 PM
Resetjänst Perstorp hade två dubbeldäckade ledbussar i olika omgångar. Men jag vill minnas att den som blev avskalad var den sista.

Nej, det där är en missuppfattning som cirkulerat på Buss Snack. Den enda Jumbocruiser som funnits i Sverige är den ovan visade som kom från Sola-Ruten. Kanske någon trodde att det var en annan buss när den blev gulmålad. Alternativt förväxlade med Longlinern som trots allt är ett högbygge, men ingen dubbeldäckare. Även denna kom från Sola-Ruten men inköptes via Neoplan i Stuttgart 1984 medan Jumbocruisern kom direkt från Sola-Ruten 1989. Ö-viks Buss köpte också en buss från detta norska bolag, nämligen en Drögmöller dubbeldäckare, ej ledad dock!

S Svensson

Nu börjar det bli vimsigt. Så vi får gå tillbaka igen. Först vilket regnr hade den skadade Neoplanen?

Buss-Hasse

Det regnr. jag hittar på svensk busshistoria med sökning "jumbocruiser" är PAA 063. Årtalen ser ut att stämma.

Buss-Hasse

Tack. Mig veterligen är detta den enda jumbocruiser som rullat i svensk ägo.

Rolle

Denna mastodont i sitt bästa skick måste ha tagit mer folk än en raket i fotbollstrafiken  :-X
Har någon lite data att presentera. sittande . Längd, bredd och höjd vikt. ;D

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

S Svensson

Citat från: S Svensson skrivet 12 juni 2010, 10:03:14 AM
Jag har sett ledbussen tidigare. Denna gick för Perstops Resetjänst Göteborg-Malmö med spetsvändning i Göteborg. Den ersattes av en likadan. Orsak till ledbuss var att det kom klagomål på att resenärer fick sitta på fällstolar i gångarna. Den andra partner i trafik (från Kungsbacka) skrev i GP att de hade inga mobila fällstolar i sina bussar. Men de spetsvände i Malmö. Det var fler resenärer på seneftermiddagen från Göteborg och söderut.

Okey ! Det är möjligt att det inte var en exakt likadan ledbuss det handlade om. I vilket fall har jag ett minne av att Perstorp satte in en ledbuss efter olyckan. Observera att jag inte skrivit att efterföljaren var exakt lika. Semantiken kan sprela spratt.
Vad gäller Staffans fråga så vet jag inte så här långt efteråt om det rörde sig om en van Hool 360 eller 410 utförande. Men det rörde sig om en ledbuss i varje fall med mittmotor. Det luktade främmande bränsle. Den hade regnr skyltar,men inga svenska sådana.