Vit Metropol

Startat av Gunnar D, 10 juni 2010, 14:30:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



De sista reviderade H19 Metropolerna fick vit invändig målning (antal?). Här 75162 (rev 26/9-63) vid någon ändhållplats sommaren 1967.

Mvh Gunnar

Mr G

Verkligen synd att du inte hade färg i kameran den gången. Jag minns såväl när de vita metropolerna började dyka upp, men jag har aldrig sett en bild på någon förut.
吉先生

Mr H

Den här reservdelsmetropolen som Spårvägsmuseet raggade upp inför renoveringen av den andra Metropolen var väl vagn 5182? Det var väl en gammal Brännkyrkavagn och den borde väl ha kunnat vara vit innuti? Är den kretsloppad till ölburkar nu och framförallt tog någon färgbilder på inredningen innan den skickades iväg? Kan den finnas kvar så att man kan kolla? Den hade i alla fall H21-dörrar som en del Metropoler hade mot slutet.

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 11 juni 2010, 08:13:42 AM
Verkligen synd att du inte hade färg i kameran den gången. Jag minns såväl när de vita metropolerna började dyka upp, men jag har aldrig sett en bild på någon förut.

För den som inte var med då kan nämnas att Metropolerna vid leverans hade en mycket stark grön nyans interiört. Det gav en dyster känsla tycker jag. Som antyds behöll de flesta denna färgsättning livet ut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Dyster känsla? I så fall var väl nästan all SS-trafik dyster på 50- och 60-talen. Nu känner jag inte till SS designprogram från den tiden i detalj, men nog vill jag minnas att just denna gröna färg på inredningen var närmast helt förhärskande på den tiden. Det är många år sen nu förstås, men mitt minne är att det mesta som rullade då hade samma gröna färg på inredningen som metroploerna hade.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 11 juni 2010, 10:23:15 AM
Dyster känsla? I så fall var väl nästan all SS-trafik dyster på 50- och 60-talen. Nu känner jag inte till SS designprogram från den tiden i detalj, men nog vill jag minnas att just denna gröna färg på inredningen var närmast helt förhärskande på den tiden. Det är många år sen nu förstås, men mitt minne är att det mesta som rullade då hade samma gröna färg på inredningen som metroploerna hade.

Jo, även Capitolerna hade denna färg. Det var först när Büssing kom som trenden bröts och det blev ljusare färger i inredningen.

Självklart gällde den dystra känslan inte bara Metropol utan samtliga SS fordon på den här tiden med denna färg. Det gör ju inte saken precis bättre.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 11 juni 2010, 08:13:42 AM
Verkligen synd att du inte hade färg i kameran den gången. Jag minns såväl när de vita metropolerna började dyka upp, men jag har aldrig sett en bild på någon förut.
Citat från: Mr H skrivet 11 juni 2010, 08:49:23 AM
Den här reservdelsmetropolen som Spårvägsmuseet raggade upp inför renoveringen av den andra Metropolen var väl vagn 5182? Det var väl en gammal Brännkyrkavagn och den borde väl ha kunnat vara vit innuti? Är den kretsloppad till ölburkar nu och framförallt tog någon färgbilder på inredningen innan den skickades iväg? Kan den finnas kvar så att man kan kolla? Den hade i alla fall H21-dörrar som en del Metropoler hade mot slutet.

Mr H

Tyvärr är detta nog den bild på en Metropol med vit invändig färg som jag har.

De "ursprungliga" H19 i Brännkyrka (75167-75188) reviderades ett par år tidigare så dessa var nog alla gröna invändigt. De H19 från Hornsberg som överfördes 1964 till Bkh (bl.a. den avbildade) var nog i huvudsak de som fick vit färg invändigt. De tillhörde väl lågmilarna och fick därför revision sist.

Mvh Gunnar

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 11 juni 2010, 10:23:15 AM
Dyster känsla? I så fall var väl nästan all SS-trafik dyster på 50- och 60-talen. Nu känner jag inte till SS designprogram från den tiden i detalj, men nog vill jag minnas att just denna gröna färg på inredningen var närmast helt förhärskande på den tiden. Det är många år sen nu förstås, men mitt minne är att det mesta som rullade då hade samma gröna färg på inredningen som metroploerna hade.

Var inte detta en enhetlig grön färg som SS hade som gällde både bussar och tunnelbanan?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr G

Mitt minne säger grönt överallt. Spårvagn, buss, trådbuss, t-banetåg. Någon gång efter kriget känns det som att man övergår till grön inredning på alla trafikslag. Det finns säkert undantag, och mitt minne är väl inte helt kristallklart heller. Någon som kan det här bättre än jag får gärna fylla i.

Så om man blev dyster av den färgen hade vi väl en dyster uppväxt i SS-land på den tiden.  >:( :( :'(
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 11 juni 2010, 22:44:36 PM
Mitt minne säger grönt överallt. Spårvagn, buss, trådbuss, t-banetåg. Någon gång efter kriget känns det som att man övergår till grön inredning på alla trafikslag. Det finns säkert undantag, och mitt minne är väl inte helt kristallklart heller. Någon som kan det här bättre än jag får gärna fylla i.

Så om man blev dyster av den färgen hade vi väl en dyster uppväxt i SS-land på den tiden.  >:( :( :'(

Jag är inte säker på att den också fanns i spårvagnarna (men det är mycket möjligt att det var så) men den fanns i alla fall i tunnelbanan. Nu var jag visserligen fullvuxen innan jag åkte med SS första gången (och trodde att de hade märkt upp spårvagnar och bussar efter mina initialer) men inte fick jag några bestående men av den gröna färgen. Däremot förbehåller jag mig rätten att tycka att den gav ett dystert intryck. Jag brukar dock inte sådant påverka mitt totalhumör, som alltid är soligt och glatt.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2010, 22:51:06 PM
Jag är inte säker på att den också fanns i spårvagnarna (men det är mycket möjligt att det var så) men den fanns i alla fall i tunnelbanan. Nu var jag visserligen fullvuxen innan jag åkte med SS första gången (och trodde att de hade märkt upp spårvagnar och bussar efter mina initialer) men inte fick jag några bestående men av den gröna färgen. Däremot förbehåller jag mig rätten att tycka att den gav ett dystert intryck. Jag brukar dock inte sådant påverka mitt totalhumör, som alltid är soligt och glatt.  :)


Jodå det fanns grönt även i spårvagnarna, men kanske inte riktigt lika mycket. Personligen har jag aldrig reflekterat över att grön färg användes i sådan stor utsträckning, inte ens när jag jobbade som konduktör på fordonen ifråga.

Några exempel:


Förortsvagn.


Innerstadsvagn.


Arbetsplats.


M v h
Ingwar



Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 11 juni 2010, 22:44:36 PM
Mitt minne säger grönt överallt. Spårvagn, buss, trådbuss, t-banetåg. Någon gång efter kriget känns det som att man övergår till grön inredning på alla trafikslag. Det finns säkert undantag, och mitt minne är väl inte helt kristallklart heller. Någon som kan det här bättre än jag får gärna fylla i.

Så om man blev dyster av den färgen hade vi väl en dyster uppväxt i SS-land på den tiden.  >:( :( :'(

"Vadå, jag dyster?" ("What, me worry?") som Alfred E Neuman brukade säga. Jag började åka spårvagn innan jag fyllde ett år (dock ej ensam) och har nog därför alltid tyckt att det gröna hörde till. Även om brunt under 50-talet också hörde till.
När de vita Metropolerna började dyka upp kändes det konstigt så därför blev det väl bara en svartvit bild enär de var otypiska.

Mvh Gunnar

Mattias

Förlagan till Metropolen, Mack C50, vit dessutom:

http://www.oldbus.us/Portals/0/ProjectListings/Images/%2753-Mack-C-50.jpg

För den med finska som språk på sin CV behandlas denna bild i ett forum likt detta:

http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=1089

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Gunnar D


Björn Forslund

Fast den C50 som hamnade i Sverige hade väl större framdörrar?