Vit Metropol

Startat av Gunnar D, 10 juni 2010, 14:30:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 juni 2010, 16:30:17 PM
Fast den C50 som hamnade i Sverige hade väl större framdörrar?

Det stämmer, se länk:
http://sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=3742&recid=107613

Den här ovan avbildade vita USA C50 har framdörrar påminnande om den till Sverige importerade C41 "Capitolmacken".

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Ja, Capitolmacken hade väl i det nämaste enkeldörrar. Men C50- Macken och Metropol, samt H20-H21 måste ha varit avsedda för något aldrig realiserat system med automatisk biljettmakulering, eftersom de ju har insteg i två filer? Eller körde man bara slaviskt efter C50-konceptet utan tanke på att utnyttja denna möjlighet?
Sedan frångick man ju detta på H23-H31, varefter det återkom igen på H32-H35 (där ju någon form av automatisk visering var planerad).

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 juni 2010, 10:43:36 AM
Ja, Capitolmacken hade väl i det nämaste enkeldörrar. Men C50- Macken och Metropol, samt H20-H21 måste ha varit avsedda för något aldrig realiserat system med automatisk biljettmakulering, eftersom de ju har insteg i två filer? Eller körde man bara slaviskt efter C50-konceptet utan tanke på att utnyttja denna möjlighet?
Sedan frångick man ju detta på H23-H31, varefter det återkom igen på H32-H35 (där ju någon form av automatisk visering var planerad).

C50 Mack/H19 Metropol var ju främst avsedd för T-banans anslutningslinjer så en hypotes är att två framdörrar ansågs behövas när ett stort antal övergångsresenärer samtidigt kom från T-banan. Eftersom de allra flesta hade giltigt färdbevis så kunde de snabbviseras i två filer av föraren. Sedan har vi konduktörsmöjligheten på H20 och H22. H21 fick ju samma koncept med framdörrar, kanske av produktionstekniska skäl.
Inför H23 gjorde man sedan ett omtänk.

/Gunnar