Nytt försök att betala för att bli av med GS Buss.

Startat av Lars Ödlund, 10 juni 2010, 11:01:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Låter intressant, frågan är väl om någon nappar... Visserligen blir de ju av med några av de sämsta avtalen i augusti, men hur effektiv är verksamheten i övrigt? Går det att göra den mer effektiv, eller har man klarat sig kvar genom att ge underbud?

Nåväl, trafikdriften är ju en sak, där är det ju ändå rätt lätt att beräkna en eventuell förlust och vad som behövs för att täcka den. Problemet är väl dock depåer och bussar som ju är mer svårbestämda kostnader och vad en eventuell framtida kostnad för det kan tänkas bli när avtalen tar slut.

Tror kanske att en bättre lösning varit att egentligen försöka "sälja ut delarna" av bolaget. Det vill säga att huvdmannen skulle ta över ansvaret för fordonsparken och att dessa fick följa med genom hyresavtal i ny anbudsgivning. I detta fallet får man väl konstatera att GS inte klarar av att fullföja sitt uppdrag och det vore därför bättre att helt enkelt göra en ny upphandling i de områden där man har trafik, med krav på övertagande av vissa fordon (genom en leasinglösning). Tror det skulle vara en mer attraktiv lösning för de andra bussföretagen och faktiskt skulle bli billigare för kommunen.    

Edit: Såg att man redan har ett leasingsförfarande när det gäller bussparken, där de leasas genom ett kommunalt leasingbolag. Detta kan väl kanske underlätta en försäljning. Samtidigt är det ju ännu lättare att i sådana fall göra en ny upphandling - med krav på att bussarna ska fortsätta leasas ut. Det är ju svårt att ta över ett bolag som bara har några år kvar på en del av sina andra avtal...

1896

Hur mycket återstår av GS till hösten, när dom nya avtalen trätt i kraft ?  ???

Omnilasse

Citat från: 1896 skrivet 10 juni 2010, 14:37:15 PM
Hur mycket återstår av GS till hösten, när dom nya avtalen trätt i kraft ?  ???
Vad jag förstått är det ungefär hälften av dagens verksamhet, alltså blir det kvar drygt 200 fordon, ca 600-700 förare. På tok för lite för att kunna klara sig i konkurrensen med andra operatörer. Särskilt också om man är begränsad till att lämna anbud inom Västtrafiks område...(vilket jag antar att man är)

1896

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 10 juni 2010, 15:57:59 PM
Vad jag förstått är det ungefär hälften av dagens verksamhet, alltså blir det kvar drygt 200 fordon, ca 600-700 förare. På tok för lite för att kunna klara sig i konkurrensen med andra operatörer. Särskilt också om man är begränsad till att lämna anbud inom Västtrafiks område...(vilket jag antar att man är)

När går övriga avtal ut, dvs efter dessa mest olönsamma?

Jo

Tar mig friheten att länka in en diskussion från ordet är fritt om upphandling av spårvagnar i Göteborg. Kan säkert också vara av intresse för de som läser denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=36119.0

Det man kan konstatera är väl att det är bra att bussarna och spårvagnarna numera särredovisas.

Jonas Gustafsson

Citat från: BEL skrivet 10 juni 2010, 19:44:30 PM
4 depåer

Angered
Kruthusgatan
Grimbo
Kville

Jag har hört rykten om att GS buss ska hyra in sig med några bussar hos Veolia i Partille.

(Busslink nådde ju ingen överenskommelse med Veolia om garageplats, så de har hyrt in sig hos Eliassons maskin)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Zella

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 juni 2010, 15:13:27 PM
Jag har hört rykten om att GS buss ska hyra in sig med några bussar hos Veolia i Partille.

(Busslink nådde ju ingen överenskommelse med Veolia om garageplats, så de har hyrt in sig hos Eliassons maskin)

//Jonas G

Med vilka linjer då ?

Erling.L

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 juni 2010, 15:13:27 PM

//Jonas G

Om jag förstått det rätt förhandlas det om o parkera avyttrings fordon där inget för trafik
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Bussfanatikern

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2010, 22:20:28 PM
När går övriga avtal ut, dvs efter dessa mest olönsamma?
Dom går väl ut i Juni 2012?

jocke

För en som inte är insatt. Vad är de för avtal som GS sitter fast med som är så olönsamma. Borde dom inte när dom tecknats beräknat framtida kostnadet och höjning av drivmedel osv?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: jocke skrivet 06 juli 2010, 00:41:45 AM
För en som inte är insatt. Vad är de för avtal som GS sitter fast med som är så olönsamma. Borde dom inte när dom tecknats beräknat framtida kostnadet och höjning av drivmedel osv?

Avsiktligt underbud enbart för att få behålla sin trafik? När ett kommunalt företag avsiktligt går en bra bit under de privata företagens anbud straffar det sig till slut...  efter att det straffat skattebetalarna i några år.

Var det inte samma historia i Borås?

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 06 juli 2010, 00:47:46 AM
Avsiktligt underbud enbart för att få behålla sin trafik? När ett kommunalt företag avsiktligt går en bra bit under de privata företagens anbud straffar det sig till slut...  efter att det straffat skattebetalarna i några år.

Var det inte samma historia i Borås?
Det har ju visat sig på en rad områden att just de kommunalägda bussbolagen gått dåligt ekonomiskt. Sedan underbud eller inte. Det är mycket tveksamt om man medvetet lägger sig på en nivå som innebär att man måste ta pengar från skattebetalarna. Finns nog ingen styrelse som accepterar detta (såvida det framgår förstås). Däremot har man säkert räknat med för låg vinstnivå, kanske t.o.m. på nollresultat. Eftersom det är kommunalägt är det ju många som tänker att det inte ska gå med vinst (då omflyttar man ju bara skattebetalarnas pengar). Problemet med avtalsverksamhet är ju dock att man måste ha vissa marginaler eftersom man bundit upp sig för att utföra en viss trafik uner x antal år. Det finns m.a.o inte så stora besparingsåtgärder som inom andra områden. Har man då räknat med nollresultat, så behövs det ju inte mycket förändringar i omvärlden (kan räcka med att servicekostnaderna för en bussmodell blir högre än beräknat, eller att löneökningarna överstiger index) för att det ska bli problem. Överlag är det också så att kommunala bolag inte riktigt har den kultur som finns inom den privata sektorn på att göra de åtgärder som krävs för att vända ett minusresultatet. Det kan förstås också vara mer politiskt känsligt att göra de åtgärder som kanske krävs.