Huvudmeny

Swebus 7005

Startat av Jocke Selling, 09 juni 2010, 21:48:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Får inleda en ny svit med uppladdade bilder. Kändis bakom spakarna minsann  ;).

Beträffande dessa så saknar jag bara 7016 på bild, så fler lär dyka upp när andan faller på.

//Jocke

Optimal

Eftersom det är dimljus måste det vara Mr Spejare, Men vart är apan :O ;)

Jocke Selling

Citat från: Jim skrivet 09 juni 2010, 21:50:42 PM
Eftersom det är dimljus måste det vara Mr Spejare, Men vart är apan :O ;)

Den hade nog semester, då en färsking tycktes ha ryckt in som ersättningssällskap  ;D

Ersa

Ja, titta hur sakta bussen framförs med hänsyn till fotografen. Flera yngre Linköpingsförare kör även de gärna med dimljus, så vi är ett litet gäng. ;) Om lite mer än ett år är denna bild ett fint historiedokument. Men vi hinner nog med ännu en nyleverans av Swebusvagnar till Säbygatan innan depån töms för gott.

Andreas

Citat från: Ersa skrivet 09 juni 2010, 21:53:55 PM
Ja, titta hur sakta bussen framförs med hänsyn till fotografen. :)

Om lite mer än ett år är denna bild ett fint historiedokument.
Men vi hinner nog med ännu en nyleverans av Swebusvagnar till Säbygatan innan depån töms för gott.

Oj, det visste jag inte något om märker jag... ^^ Finns det några planer på vilken depå som kan komma bli dess ersättare? Jag hamnar nog i Uppsala minst en gång till innan dess, men om inte, så vore det kul för en 19 - årig 08:a att bli tilldelad lite smyginfo om planerna.  ;D

Jocke Selling

Citat från: Andy91 skrivet 09 juni 2010, 21:58:45 PM
Oj, det visste jag inte något om märker jag... ^^ Finns det några planer på vilken depå som kan komma bli dess ersättare? Jag hamnar nog i Uppsala minst en gång till innan dess, men om inte, så vore det kul för en 19 - årig 08:a att bli tilldelad lite smyginfo om planerna.  ;D

UL uppför en ny regionbuss depå i fyrislund, som ska stå inflyttningsklar till trafikstarten 2011. 85 bussar ska få plats, så KR torde få plats även med vissa av skolbussarna.
Beträffande Nobinasvagnar så gäller det att fota under det närmsta året, sedan torde det bli Bussmarket,Hölö, och en och annan omplacering.

//Jocke

Ersa

Citat från: Andy91 skrivet 09 juni 2010, 21:58:45 PM
Oj, det visste jag inte något om märker jag... ^^ Finns det några planer på vilken depå som kan komma bli dess ersättare? Jag hamnar nog i Uppsala minst en gång till innan dess, men om inte, så vore det kul för en 19 - årig 08:a att bli tilldelad lite smyginfo om planerna.  ;D

Nobina har ju tappat trafiken från och med 12 juni 2011 enligt denna tråd. Nobinas depå på Säbygatan har man tydligen kontrakt kvar på åtminstone året 2011 ut. En ny landsbygdsbussdepå ska byggas av UL. Tydligen ska den ligga längst in på Rapsgatan, men där har man inte ens satt igång att arbeta. Åkermarken är t.o.m nysådd och ska väl rentav skördas innan bygget kommer igång (under senhösten?). Om den nya depån kommer bli är helt klar åt KR Trafik den 12 juni 2011 återstår att se.

Citat från: Jocke Selling skrivet 09 juni 2010, 22:11:30 PM
Beträffande Nobinasvagnar så gäller det att fota under det närmsta året, sedan torde det bli Bussmarket,Hölö, och en och annan omplacering.

Pax för 6331-33! De kan jag tänka mig att förstärka Swebus egna linjer med. Överlag lär det bli lättare att placera om alla gamla Kalmarvagnar, de nya Säffle-ledvagnarna i 68xx-serien samt alla fina Setror i Enköping. Resten blir det nog svårare att hitta nåt jobb till. :(

Andreas

Citat från: Jocke Selling skrivet 09 juni 2010, 22:11:30 PM
UL uppför en ny regionbuss depå i fyrislund, som ska stå inflyttningsklar till trafikstarten 2011. 85 bussar ska få plats, så KR torde få plats även med vissa av skolbussarna.

//Jocke

Citat från: Ersa skrivet 09 juni 2010, 22:21:31 PM
Nobina har ju tappat trafiken från och med 12 juni 2011 enligt denna tråd. Nobinas depå på Säbygatan har man tydligen kontrakt kvar på åtminstone året 2011 ut. En ny landsbygdsbussdepå ska byggas av UL. Tydligen ska den ligga längst in på Rapsgatan, men där har man inte ens satt igång att arbeta. Åkermarken är t.o.m nysådd och ska väl rentav skördas innan bygget kommer igång (under senhösten?). Om den nya depån kommer bli är helt klar åt KR Trafik den 12 juni 2011 återstår att se.

Stort tack till er båda för all info. I'll be there, med kameran i högsta hugg!  ;)

yngrot

Citat från: Jocke Selling skrivet 09 juni 2010, 21:48:07 PM
Får inleda en ny svit med uppladdade bilder. Kändis bakom spakarna minsann  ;).

Beträffande dessa så saknar jag bara 7016 på bild, så fler lär dyka upp när andan faller på.

//Jocke

Trevlig bild du fick till där Jocke..   Hur upplever den kända ??? ;D dessa vagnar nu när de börjat rulla lite mer??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 12 juni 2010, 17:07:08 PM
Trevlig bild du fick till där Jocke..   Hur upplever den kända ??? ;D dessa vagnar nu när de börjat rulla lite mer??

Nya bussar fungerar ju i regel alltid bra, bortsett från vissa barnsjukdomar. Men om man räknar bort en enda krånglande lastlucka på vänster sida, samt en enda fullständig omstart av elsystemet sedan växellådans dator låst sig på högsta växeln (8:an) har jag inte råkat ut för ett enda problem med dem.
De enda irritationsmomentet är att stolen känns lite för högt monterad, och alla förare under 1,85 meter längd släpper alltid ut all luft ur stolen för att "komma ner" till pedalerna och ratten. Men detta problem ska man tydligen försöka bygga bort. En annan ogenomtänkt sak som lätt kan åtgärdas är att man placerat färdskrivaren överst i te tre modulerna till höger. Under den sitter två radiopaneler varav dem med volymknappen sitter längst ner, vilket gör den lite svår att nå. Byter man plats på färdskrivaren och radiodelen med volymknapp blir det helt perfekt.

Det var det negativa. Resten är mestadels positiva egenskaper:

Växellådan på OmniExpressen är en 8-växlad sak som alltid växlar mjukt och bekvämt. Det är väldigt skönt att slippa alla onödiga steg i MAN:anas och Neoplanarnas 12-växlade låda som alltid ska starta på en för låg växel, växla något steg i taget och övervarva på varenda växel (samt varna föraren för övervarv) i hela 4-5 steg innan man ens hunnit upp i 30 km/h. Ungefär som att man skulle använda varenda steg i G8-lådan från start, och varva upp till det röda. Urk!

Motorn är "den lilla" på enbart 400 hk vilket det ibland suckas över. Själv suckar jag inte nämnvärt över att ibland gå så långt som att tvingas växla ner manuellt till 7:an och därefter fortsätta i 90 km/t uppför "Kålmårdsbacken" med 61 pers, bagage och gods ombord. Motorn orkade även dra upp bussen via avfarten från E4:an upp till Nyköpings södra infart (norrifrån) då växeln var låst på 8:an. Bra vridmoment där! :)

Dörrar och luckor är ju jättebra med 1+0+1, även om resenärerna är ovana. Då flertalet resenärer har svårt att hitta bakdörren även på alla andra bussar med 1+1+0 blir det att ofta berätta om bakdörrens existens i mikrofonen, vilket uppskattas. Dörrarna går snabbt att öppna och det är faktiskt rätt praktiskt att ha glasdörr fram, måste jag erkänna numera. Även om jag fortfarande tycker att det ser lite skumt ut utifrån. Att ha tre stora lastluckor bredvid varandra på båda sidor fick en terminalvärd på Cityterminalen att vilja dra fram en bönematta och tillbedja bussen. ;D

Luftkonditioneringen är utmärkt. Alltid 22 grader bak och tillräcklig kyla och värme fram hos föraren.

Ratten är i bra storlek, dvs inte för stor. Precis som det ska vara. Jag saknar radioreglagen dock.

Övriga reglage sitter bättre till. Man behöver inte luta sig framåt för att nå reglagen för backspeglar, solgardinen eller parkeringsbromsen. Mycket bra! Och tänk att man från förarplats kan slå på och av stoppknapparna utan resa sig! Jämfört med  9700:an där man måste stanna, stänga av motorn, ta nyckeln ut tändningslåset, låsa upp en lucka, innan för den luckan öppna en annan lucka och därefter kunna slå på eller av stoppknapparna. ::)

Bra instrument och färddator med en display i fullfärg som får Volvons svartvita (eller snarare gulvita) display att blekna vid jämförelse. Man ser lastvikt, bränsleförbrukning och en massa annat kul. Har tyvärr inte kört så mycket mörkerkörning ännu, men helljuset verkar vara fullgott för motorvägstrafik.

yngrot

Låter som en bra buss helt enkelt men inget vi kan få köra då det är denna lilla ??? detalj med "något" ::) lägre golv i vår trafik... ;D

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2010, 22:17:21 PM
Klipp klipp...
Växellådan på OmniExpressen är en 8-växlad sak som alltid växlar mjukt och bekvämt. Det är väldigt skönt att slippa alla onödiga steg i MAN:anas och Neoplanarnas 12-växlade låda som alltid ska starta på en för låg växel, växla något steg i taget och övervarva på varenda växel (samt varna föraren för övervarv) i hela 4-5 steg innan man ens hunnit upp i 30 km/h. Ungefär som att man skulle använda varenda steg i G8-lådan från start, och varva upp till det röda. Urk!
Klipp klipp...
Upplever du bussen hittils som hög- eller lågvarvig i motorvägsfart?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Helt klart lågvarvig. 8:an motsvarar 12:an på de andra modellerna och om man tror färddatorn drar de c:a 2,3-2,5 l/mil på långkörningarna.

yngrot

Torde väl vara ganska bränslesnål...