Huvudmeny

Volvo dubbeldäckare?

Startat av Henrik Palmqvist, 09 juni 2010, 19:24:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Nån som vet vad det kan tänkas vara var chassi/motor på denna?

http://www.sa-transport.co.za/buses_and_coaches/coaches/volvo_marcopolo_paradiso_1800dd_sa-roadlink_01_dc06.JPG

Trodde inte Volvo tillverkade chassi för dubbeldäckare (turistbussar)

/ Henrik

Knut

Kan hende at det er samme chassi og motor i denne som i disse sightseeingbussene. Er vel ikke de største motorene overalt selv ien dobbeldekker

Henrik Palmqvist

http://www.sa-transport.co.za/buses_and_coaches/coaches/volvo_busscar_panoramico_dd_greyhound_02_dc06.JPG

Här är en till..

Det är väl en viss skillnad på en "helturistbuss" och en "sightseeingbuss" vad det gäller krav på komfort?

/ Henrik

Henrik Palmqvist

B12R ska det visst vara.

The Volvo B12R is a first-class coach bus, for long-distance applications.
http://www.volvobuses.com/bus/brazil/en-br/products/coach/b12r/pages/introduction.aspx

En nyhet för mig iaf.

/ Henrik

Greger Larsson

Det här är väl ett chassi i första hand för sydamerikanska marknaden och för de långdistansbussar som finns där. Framaxeln är av "normaltyp", dvs inte lågbyggd som på de dubbeldäckade turistbussar som finns hos oss. De sydamerikanska bussarna har alltså ingen passage över framaxeln på bussens nedre plan.

/GL

Henrik Palmqvist

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 juni 2010, 19:47:01 PM
Det här är väl ett chassi i första hand för sydamerikanska marknaden och för de långdistansbussar som finns där. Framaxeln är av "normaltyp", dvs inte lågbyggd som på de dubbeldäckade turistbussar som finns hos oss. De sydamerikanska bussarna har alltså ingen passage över framaxeln på bussens nedre plan.

/GL

Ok, tack för svaret.  Blev lite fundersam när jag såg bilderna på dessa.

Det förklarar dörrplaceringen på bussen nedan:

http://www.flickr.com/photos/novaneiabus/2163750502/in/photostream/

/ Henrik

Henrik Palmqvist

Tyckte detta var spännande, så jag sökte lite på nätet.

På vissa är det en upphöjd passage över framaxeln, bakom framaxeln är det som vanligt sittplatser i "lågdelen". För att takhöjden ska vara tillräcklig vid passagen, så går övervåningen inte ända fram, utan slutan strax innan framaxeln. Framför där är tomt.

Se bilderna i länken :

http://www.busscar.com.br/index.php?goto=produtos_view&cod=57

/ Henrik

Björn Lövdahl

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 09 juni 2010, 20:22:53 PM
Tyckte detta var spännande, så jag sökte lite på nätet.

På vissa är det en upphöjd passage över framaxeln, bakom framaxeln är det som vanligt sittplatser i "lågdelen". För att takhöjden ska vara tillräcklig vid passagen, så går övervåningen inte ända fram, utan slutan strax innan framaxeln. Framför där är tomt.

Se bilderna i länken :

http://www.busscar.com.br/index.php?goto=produtos_view&cod=57

/ Henrik

Du är snart busschaufför istället;) ;D ;D ;D
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Henrik Palmqvist

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 juni 2010, 20:33:20 PM
Du är snart busschaufför istället;) ;D ;D ;D

Har alltid varit en dröm att köra turistbuss :) .  En vacker dag hoppas jag kunna förverkliga drömmen. Men en sak i taget, just nu är det mycket annat att tänka på.

/ Henrik

S Svensson

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 09 juni 2010, 19:24:10 PM
Nån som vet vad det kan tänkas vara var chassi/motor på denna?

http://www.sa-transport.co.za/buses_and_coaches/coaches/volvo_marcopolo_paradiso_1800dd_sa-roadlink_01_dc06.JPG

Trodde inte Volvo tillverkade chassi för dubbeldäckare (turistbussar)

/ Henrik

Är väl ett integralbygge, så något egentligt chassie av äldre typ finns nog inte.

Henrik Palmqvist

En sån vill jag köra :



:P

/ Henrik