H29 Kristineberg 1964

Startat av Gunnar D, 09 juni 2010, 17:30:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

De två nyleverade H29 SKV City 75583 och 75584 inväntar sina resp avgångstider vid Kristineberg 1964.

Mvh Gunnar

Mr H

Åh vad kul med en bra bild på en sådan också! :D
Det var väl 5583 (eller var det 5584?) som blev intryckt i bakänden rejält under vänstertrafiktiden och aldrig blev högerombyggd? Den slutade sina dagar genom att  gå i bergsskrotning under bygget av Järvabanan.

Mr H

Gunnar D

Det var 75584 som krockade och ej blev högerombyggd. 75582 hamnade på Mobergs trafikskola och blev där den första buss jag körde överhuvudtaget.

Mvh Gunnar

Mr H

OK Gunnar!

Då får du chansen att återuppliva minnet med f.d H29 5582 igen hos Mobergs, här parkerad i allén på Valhallavägen och jag tror att året är 1969. Kanske det var du som parkerade f.d 5582 där?

Mvh
Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 09 juni 2010, 21:53:01 PM
OK Gunnar!

Då får du chansen att återuppliva minnet med f.d H29 5582 igen hos Mobergs, här parkerad i allén på Valhallavägen och jag tror att året är 1969. Kanske det var du som parkerade f.d 5582 där?

Mvh
Mr H

Tack för den bilden!
Första gången jag sett en bild av bussen i den målningen, tror jag.
Jag började SL-utbildningen och på Mobergs i januari -71 så det är inte jag som parkerat där vid detta tillfälle.

Mvh Gunnar

Ulf Berlin

Mycket trevligt att se dylika i SL lack.
Visste knappt om att sådana hade funnits i SL-land./Ulf
(Hur många fanns hos SL?)

Mr H

Alla utom den krockskadade 5584 ombyggdes till högertrafik och stog efter dagen H avställda i Brommahallen. Tre av bussarna såldes vidare till Linjebuss Lund "den bästa affär vi någonsin gjort" sa en dignitär på LB så man kan anta att priset inte var alltför högt! Det är inte så att någon av de tre Lundavagnarna kan finnas kvar i något skick?

Mr H

Peter Rost

I städer som, Uppsala, Lund, Linköping, och Västerås, rullade SKV-City betydligt längre än i Stockholm. Ingen av de före detta H29:orna, eller "Tomhylsorna" (som dom kom att kallas på grund av den svaga motorn på 127 HK) finns kvar, såvitt jag vet.

I Färdskrivaren nr 2 2000 av handlas SKV-City, med flersidig intressant läsning. :)

/Peter

Gunnar D

Citat från: Peter Rost skrivet 10 juni 2010, 21:52:33 PM
Ingen av de före detta H29:orna, eller "Tomhylsorna" (som dom kom att kallas på grund av den svaga motorn på 127 HK) finns kvar, såvitt jag vet.

/Peter

Det sades att öknamnet "Tomhylsorna" var en kontrast till H30 "Scania Super Sport" som hade levererats något halvår tidigare. All kraft hade satts in i H30 så att ingen kraft blev kvar till H29.

Mvh Gunnar