Karolinska vägen (SL-området)

Startat av buskörare, 09 juni 2010, 14:02:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Nån som vet när den beräknas vara färdig? Såg att hpl Prostvägen är åter på den, betyder det att den börjar bli klar eller är det bara som det var innan?

Ersa

Det ser lika bedrövligt ut där igår kväll som det gjort länge. Pga en avstängd körbana finns ett trafikhus som gladeligen visar rött mest hela tiden, vilket gör att man sällan kör där dagtid, utan istället kör runt via rondellen Solnavägen/Solna Kyrkväg. Det verkar inte bli klart där förrän om flera månader i dagens takt.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 09 juni 2010, 16:39:14 PM
Det ser lika bedrövligt ut där igår kväll som det gjort länge. Pga en avstängd körbana finns ett trafikhus som gladeligen visar rött mest hela tiden, vilket gör att man sällan kör där dagtid, utan istället kör runt via rondellen Solnavägen/Solna Kyrkväg. Det verkar inte bli klart där förrän om flera månader i dagens takt.

Jo, jag vet. Vi kör 73:an som går där.

Nico

Får väl se hur det blir, men det lär nog förekomma strul i området under en hel del år framöver. Även om just Karolinskavägen fixas till så finns där ett antal busslinjer som är betydligt mera frekventa än 73:an. I kombination med att det kommer att byggas ganska massivt i och omkring KS/KI/Norra station så lär det nog finnas hinder som kommer att påverka trafiken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 10 juni 2010, 06:37:47 AM
Får väl se hur det blir, men det lär nog förekomma strul i området under en hel del år framöver. Även om just Karolinskavägen fixas till så finns där ett antal busslinjer som är betydligt mera frekventa än 73:an. I kombination med att det kommer att byggas ganska massivt i och omkring KS/KI/Norra station så lär det nog finnas hinder som kommer att påverka trafiken.

Frågan gällde Karolinska vägen eftersom det är den enda vi trafikerar. Att det byggs på andra ställen i området påverkar väl inte 73:an?

Nico

Nu har jag inte sett detaljplanen i sig, men vi som bor i Solna får ibland lite extrainfo från kommunen och det har kommit åtminstone några nyhetsblad samt en del i lokaltidningen osv. Det kommer att bli en hel del byggnation då stora delar av KS fortsatt kommer att byggas om/till liksom att man då ska bygga om Norra station (ska ju överdäckas) samt även anslutningar för Norra länken ska väl till i området.

Föreställer mig att vi nog kommer kunna räkna med en hel ingrepp. T.ex. ska större delen av Olof af Acrels väg försvinna och den ligger ju nästan i korsningen med Solnavägen och Karolinskavägen, ungefär mittemot Prostvägen. Man kan nog anta att det finns en viss risk även för en del framtida inskränkningar på både Karolinskavägen, men framförallt på Solnavägen såväl som på Norra stationsgatan.  
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 10 juni 2010, 18:19:50 PM
Nu har jag inte sett detaljplanen i sig, men vi som bor i Solna får ibland lite extrainfo från kommunen och det har kommit åtminstone några nyhetsblad samt en del i lokaltidningen osv. Det kommer att bli en hel del byggnation då stora delar av KS fortsatt kommer att byggas om/till liksom att man då ska bygga om Norra station (ska ju överdäckas) samt även anslutningar för Norra länken ska väl till i området.

Föreställer mig att vi nog kommer kunna räkna med en hel ingrepp. T.ex. ska större delen av Olof af Acrels väg försvinna och den ligger ju nästan i korsningen med Solnavägen och Karolinskavägen, ungefär mittemot Prostvägen. Man kan nog anta att det finns en viss risk även för en del framtida inskränkningar på både Karolinskavägen, men framförallt på Solnavägen såväl som på Norra stationsgatan.  

Norra stationsgatan  :o Den är ju skrutt redan idag, hur 17 ska det gå.

Ersa

Angående Karolinska, Solnabron och Norra stationsområdet kom mindre trevlig info från gatukontoret så sent som idag:

Trafikomläggning i Stockholm fr.o.m. den 13 juni, kl 22.00. Det gäller uppfarten mot Solnabron från Klara Strandsleden.
Fr.o.m. 2010-06-13, kl 22.00 påbörjas omskyltning av nämnda sträcka. Fr.o.m. 2010-06-14, kl 05.00 kommer denna uppfart att vara stängd för trafik upp mot Solnabron. Uppfarten kommer så småningom att rivas helt.
Även nerfarten från Solnabron mot Klara Strandsleden kommer så småningom att rivas, dock är inget datum ännu klart.

Andreas

Av en händelse och en del intresse för ämnet, så hade jag ett projektarbete sista året i gymnasiet om just Stockholm i förvandling och hur Stockholm kommer se ut i framtiden. Enligt planerna som finns nu, så skall ju Solnabron inte existera i framtiden, utan man planerar att göra om den till en lokal stadsgata, omgärdad av butiker och dylikt.

Apropå Karolinska vägen, så har vi ju exempelvis stombusslinje 3 som trafikerar denna gata, såväl som linje 77 mellan KS och Liljeholmen och 506 mellan KS och Hallonbergen via Solna och Sundbyberg.

Magnus_J

som Nico skrev så kommer det ju att bli en del bekymmer mer i området. Har även läst att själva bussterminalen och huvudentren skall byggas om det den som lever får se helt enkelt.
Dessutom skall ju de berömda tornen byggas och norra länken mm.mm.mm.

Personligen tycker jag väl att  man kanske ska se över hur L 73 ska gå då den dagligen får stora störningar. Kanske dra den Norrtull-Stallmästargården-KAS

Ersa

Är det ingen fler än jag som ser stora bekymmer med att nerfarten från Solnabron mot Klara Strandsleden och E4S Essingeleden ska rivas? Det är ju ofta mer tryck ner på den nedfarten idag än vad det är över Solnabron mot Torsgatan.

Nico

Jo, området runt Karolinska kan nog inte slappna av som det är nu. Vad gäller 73:an sedan så är även dess sträckning i sig aningen märklig enligt mig för nu ramlar man ju på propp efter propp då med bl.a. Norra stationsgatan, Sveavägen, Sveaplan, Cedersdalsgatan, Roslagstull och Valhallavägen. Undrar även hur många det är som kliver på just utefter nämnda gator?

Antar man tänkte sig att den snabbt skulle ta sig förbi på utsidan av kvarteren, men som Stockholmstrafiken ser ut idag så går det ofta snabbare att åka 'inomskärs' istället. I det här fallet gärna via en T-bana som ligger närmare KS, t.ex. då Odenplan. Själv tänker jag mig en alternativ sträckning som skulle vara att föredra kunde gå via Torsplan, Gävlegatan, Vanadisplan, Vanadisvägen, Upplandsgatan, Odenplan och Odengatan. Nu var detta visserligen före min tid, men var det inte delvis på detta vis som 63:an gick förr?

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2010, 10:59:44 AMÄr det ingen fler än jag som ser stora bekymmer med att nerfarten från Solnabron mot Klara Strandsleden och E4S Essingeleden ska rivas? Det är ju ofta mer tryck ner på den nedfarten idag än vad det är över Solnabron mot Torsgatan.

Delar din oro för dessa av-/påfarter gör stor nytta. Troligen är väl även detta ett led i byggnationen för Norra länken och Norra station, men det kommer troligen att leda till ett allmänt ökat tryck runt Karolinska. Samtidigt kommer det troligen även att öka trycket på de redan mycket hårt belastade gatorna runt Skytteholm och Huvudsta.

Redan i dagsläget ser det ofta ut som en parkeringsplats i centrala Solna med omnejd under rusningstid med alla som försöker att köra Frösundaleden, Huvudstagatan och Storgatan för att ta sig mellan Haga norra och Pampas och att ta bort en möjlighet att nå E4 från Karolinska lär som sagt inte underlätta.

Alfred E. Neuman