Veolia försvinner inte helt från Partille...

Startat av Jonas Gustafsson, 09 juni 2010, 00:53:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

...som jag tidigare påstått. En ny högtrafiklinje 186 skall trafikera Skolvägen-Vallhamra Torg-Heden-Bifrost-Frölunda Torg, och den körs av Veolia. Partilledelen av 186 ser av linjesträckningen att döma ut att ersätta linje 505.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Zella

Vart ska den linjen utgå ifrån... partille eller Majorna.

Bussgubben

Citat från: Tomas Fransson skrivet 09 juni 2010, 01:04:00 AM
Vart ska den linjen utgå ifrån... partille eller Majorna.

Troligtvis från Majorna då Partillegaraget är avsedd för linje 24, 100 och 290. Jag fortsätter att köra på Veolia med båda avtalen, det nya och det gamla. Dvs jag kör även linje 24 förutom Väster, bara 1 år kvar med 24 och 290 sen ryker dessa 2 linjer!

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussgubben skrivet 22 juni 2010, 02:27:12 AM
Troligtvis från Majorna då Partillegaraget är avsedd för linje 24, 100 och 290. Jag fortsätter att köra på Veolia med båda avtalen, det nya och det gamla. Dvs jag kör även linje 24 förutom Väster, bara 1 år kvar med 24 och 290 sen ryker dessa 2 linjer!

Hur är fordonen/linjerna i nya avtalet uppdelade på depåer egentligen?

Även Frihamnen och del av Kville används ju av Veolia. Står dubbelledarna fortfarande på Lundby? (Har inte hunnit dit och kollat).

Tacksam för info.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Zella

Vid hpl Radimotet övre så kom jag med 751 och på hpl så var det en solaris boggi skyltad 80... sen körde den iväg skyltad 18? nånting... sen mötte jag den i rondellen Eklanda Hage/Bäckstensgatan...

Bussgubben

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 22 juni 2010, 19:48:13 PM
Hur är fordonen/linjerna i nya avtalet uppdelade på depåer egentligen?

Även Frihamnen och del av Kville används ju av Veolia. Står dubbelledarna fortfarande på Lundby? (Har inte hunnit dit och kollat).

Tacksam för info.

//Jonas G

Jag har inte varit i garaget i Lundby och kollat detta men mycket tyder på att dubbellederna står kvar i Lundby då jag såg att de hade avsedda platser för de när jag körde linje 24 tidigare. 3881 gick på L58 så den är med i nya avtalet. Men i Partille står fortfarande Scania 3871-3873 plus några Volvoleder. Och även L100 bussar är där. Vill påpeka att 24, 290 och 100 rullar från Partillegaraget. Och övriga rullar från Frihamnen, Kville och Lundby som jag uppfattat detta!

Jonas Gustafsson

Inget alls i Majorna alltså? Jag hade för mig det sagts att Veolia skulle flytta in där.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

forthemoment

Jo vi har från Majorna me. Men jag har för mig nån sa att det rör sig bara om två år eller nåt sen skulle Spårvägen flytta in där
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Bussgubben

Citat från: forthemoment skrivet 23 juni 2010, 19:35:49 PM
Jo vi har från Majorna me. Men jag har för mig nån sa att det rör sig bara om två år eller nåt sen skulle Spårvägen flytta in där

Jag är inte helt 100 på detta som de har gjort, jag jobbar bara som timanställd på Veolia och Busslink och jobbar inte ofta. Men du!! Nu när jag hittat någon som jobbar på Veolia i Väster, kan du säga hur det är att köra de gasbussarna?? Och hur är det att köra 3883-3896?? Funkar dessa bra. Om du vill ha info så har 3874-3882 Voith växellådan och jag tycker att dessa är mycket bättre än ZF lådorna.

Välkommen till Veolia förresten  ;)

olasand

Citat från: forthemoment skrivet 23 juni 2010, 19:35:49 PM
Jo vi har från Majorna me. Men jag har för mig nån sa att det rör sig bara om två år eller nåt sen skulle Spårvägen flytta in där

Va? Om spårvägen skall flytta in med något i Bussgaraget i Majorna om två år så lär det ju vara med spårvagnar, knappast bussar. I alla fall inte om man är säker på inflyttningen redan nu.

Någon som vet mer om detta? Har hört lite olika rykten om planer på att utvidga spårvagnshallen åt det hållet, men inget säkert...

forthemoment

Dom sa att det gällde spårvagnar ja, glömde skriva de!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

AL

Göteborgs Spårvägar/Göteborgs Stad vill använda marken där nuvarande busshallen står för att utvidga spårvagnshallen.  Av det skälet har det aldrig varit aktuellt att inhysa någon ny entreprenör i nämnda garage annat än under en övergångsperiod.

forthemoment

Jag gillar inte alls de nya gasbussarna (Solaris) Men det kanske är en vanesak!? Får ont i höger benet efter ett tag när man kört. Tycker gaspedalen sitter alldeles för långt fram så man når inte riktigt fram till pedalen. Alldeles för hög ljudnivå, passagerare klagar på att dom väsnas för mycket. Ratten är alldeles för hal så man tappar greppet i rondeller. Tungstyrd. När man gör fullt rattutslag, så tror man ibland att det är nya världskriget på gång i hjulhusen. Det låter fruktansvärt. Bromsarna gnisslar och man har svårt att bromsa mjukt me dom tycker ja.  Extremt plastig. Och väldigt mycket barnsjukdommar. Sen är dom ju väldigt "klumpiga" att köra. Tyvärr är det många som är skrapade, påkörda mm redan. dom sa att Solaris var 350 000 kronor dyrare än Volvo/Scania. Jag tror inte riktigt på det. Efter det jag märkt så är dom säkerligen 350 000 billigare. Men jag hoppas dom blir bättre. För de är ju trots allt i majoritet i bussparken. Jag körde faktiskt en i eftermiddags som var rätt så trevlig.

Dom nya Volvobussarna tycker jag är rena limousinerna att köra om man jämför med Solaris. Mjuka, sköna att köra, piggare än gasbussarna. Det enda som jag inte gillade var dörrautomatiken. Den stängde jag av. Innan jag visste vad det va, så stog jag vid SKF mot Bergsjön, och fick inte stängt tredjedörren. Då var det en a-lagares rullator som hade rullar mot dörren och stod ivägen för fototcellerna. Han hade somnat. Man tappar enormt mycket tid på att ha automatiken igång. Gillar verkligen att köra dom bussarna iaf.

Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Bussgubben

Citat från: forthemoment skrivet 26 juni 2010, 22:19:34 PM
Jag gillar inte alls de nya gasbussarna (Solaris) Men det kanske är en vanesak!? Får ont i höger benet efter ett tag när man kört. Tycker gaspedalen sitter alldeles för långt fram så man når inte riktigt fram till pedalen. Alldeles för hög ljudnivå, passagerare klagar på att dom väsnas för mycket. Ratten är alldeles för hal så man tappar greppet i rondeller. Tungstyrd. När man gör fullt rattutslag, så tror man ibland att det är nya världskriget på gång i hjulhusen. Det låter fruktansvärt. Bromsarna gnisslar och man har svårt att bromsa mjukt me dom tycker ja.  Extremt plastig. Och väldigt mycket barnsjukdommar. Sen är dom ju väldigt "klumpiga" att köra. Tyvärr är det många som är skrapade, påkörda mm redan. dom sa att Solaris var 350 000 kronor dyrare än Volvo/Scania. Jag tror inte riktigt på det. Efter det jag märkt så är dom säkerligen 350 000 billigare. Men jag hoppas dom blir bättre. För de är ju trots allt i majoritet i bussparken. Jag körde faktiskt en i eftermiddags som var rätt så trevlig.

Dom nya Volvobussarna tycker jag är rena limousinerna att köra om man jämför med Solaris. Mjuka, sköna att köra, piggare än gasbussarna. Det enda som jag inte gillade var dörrautomatiken. Den stängde jag av. Innan jag visste vad det va, så stog jag vid SKF mot Bergsjön, och fick inte stängt tredjedörren. Då var det en a-lagares rullator som hade rullar mot dörren och stod ivägen för fototcellerna. Han hade somnat. Man tappar enormt mycket tid på att ha automatiken igång. Gillar verkligen att köra dom bussarna iaf.



Bra att du skrev din åsikt om de nya Solaris. j***a Västkatastrof som säger att man ska ha Boggie på L50. Jag vill gärna ha B9S på L50. Håller med dig att automatiken på Volvolederna ska inte användas. Det är det bästa som Volvo byggt någonsin B9S. Men när man öppnar dörrarna, stängs ljudet på stereon av på 3883-3896, och vad är det för typ av växellåda på dessa? För på 3874-3882 stängs ljudet av när man öppnar dörrarna och det är sååå jobbigt men de har Voithlådan och den fungerar mycket bra faktiskt på dessa!

En gång till: Välkommen till Veolia ;)